Odborné články Gymnaziální vzdělávání Projektový den Válka na Ukrajině
Odborný článek

Projektový den Válka na Ukrajině

Anotace

Žáci prohlubují znalosti a o ozbrojeném konfliktu na Ukrajině a vytváří si k němu postoje. Jedná se o jednodenní projekt, jehož výstupem je sada materiálů (velkoformátová mapa s texty, časová osa konfliktu, infografiky) zpracovaných převážně ve vybraných webových aplikacích.

Časová dotace:

  • Výuka: 8x 45 min.

 Pomůcky:

  • hardware: počítač s přístupem k internetu, dataprojektor, mobilní telefony nebo tablety
  • software: internetový prohlížeč

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: znalost lokalizace nejvýznamnějších aktuálních ohnisek napětí na mapě světa a jejich podstaty (územní / náboženský konflikt / válka o zdroje)
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče, textového a tabulkového editoru

Vzdělávací cíle:

  • Žák si prohloubí znalosti o příčinách, průběhu a důsledcích války na Ukrajině.
  • Žák rozvíjí týmovou spolupráci, kritické myšlení a kreativitu.
  • Žák vytvoří ucelené výstupy ve formě mapy, textů, grafiky a multimédií pomocí digitálních technologií.

Přínos využití digitálních technologií:

  • Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že zpracovává informace a data z vybraných internetových zdrojů a tvoří mapu se všemi náležitostmi, formátuje texty a vytváří časovou osu a infografiky ve vybraných digitálních aplikacích.

Metodická poznámka:

  • Aktivitu je vhodné zařadit v rámci tématu politická geografie.
  • Je dobré zajistit počet místností a materiálního vybavení odpovídající počtu tříd a žáků, které chceme do projektu zapojit.
  • Pro první část (tj. odborný výklad) a závěrečné vyhodnocení je nutné zapojení učitele z oboru (Z/ZSV/D).
  • Na samostatnou práci je možno přiřadit jakéhokoliv učitele, pouze jako pedagogický dozor.

Popis vzdělávací aktivity:

  • Časový harmonogram:

1. den:

    • 1. vyučovací hodina: Výklad (odborný vyučující s aprobací Bi/Z/D) - nástin historického pozadí konfliktu před rozpadem SSSR, klíčové události po rozpadu SSSR, současný stav.

    • přestávka

    • 2. vyučovací hodina: Vybraný dokumentární film z cyklu JSNS Člověka v tísni (viz zdroje)

    • přestávka

    • 3. vyučovací hodina: Zadání problémového úkolu, organizační pokyny, rozdělení do dílen a následně práce v jednotlivých dílnách

    • přestávka

    • 4. vyučovací hodina: Práce v dílnách na zadaných úkolech

    • přestávka

    • 5. vyučovací hodina: Práce v dílnách na zadaných úkolech

    • přestávka

    • 6. vyučovací hodina: Dokončení výstupů a příprava na prezentaci, která proběhne následující den

2. den:

    • 1. vyučovací hodina: Prezentace výstupů jednotlivých dílen

    • přestávka

    • následující vyučovací hodina: Prezentace výstupů jednotlivých dílen a hodnocení

  • Rozdělení do dílen: Žáci budou rozděleni do 4 dílen. Každá dílna má specifický úkol, na jehož výstupu budou účastníci společně pracovat. V rámci dílny si rozdělí role, které si sami určí (např. koordinátor, grafik, editor textů apod.).
  • Pomůcky: psací a kreativní potřeby (pastelky, fixy, barvy, barevné, krepové a tvrdé papíry, nůžky, lepicí štítky, provázek, stuhy), bílá vánoční světýlka, velkoformátový papír, notebooky, tablety, telefony, tiskárna, přístup k internetu (jedna sada na třídu).
  • Odpovědný učitel: Podporuje samostatnost, ale zároveň poskytuje metodickou pomoc a dohlíží na časový plán.

 

Zadání pro jednotlivé dílny

Kartografická dílna

  • Výstup: Osvětlená, velkoformátová tematická mapa konfliktních oblastí bývalého SSSR instalovaná na vybraném viditelném místě ve společných prostorách školy.
  • Obsah:
    • Zahrnout geografickou lokalizaci konfliktů v postsovětském prostoru (např. Náhorní Karabach, Čečensko, Abcházie, Jižní Osetie, Podněstří, Donbas, Krym aj.).
    • Barevně rozlišit jednotlivé konflikty podle typu (etnické, politické, územní).
    • Přidat základní popisy (časový rámec konfliktu, strany konfliktu – legenda).
    • Splnit formální náležitosti mapového díla (tzn. název, legenda, měřítko, tiráž).
  • Podklady: Mapy SSSR a postsovětského prostoru, informace z výkladu a dalších dostupných zdrojů Doporučená literatura:

LABANCA, Nicola. Válečné konflikty dneška: od roku 1945 do současnosti. Praha: Fortuna Libri, 2009. ISBN 978-80-7321-465-4.

ŠLACHTA, Mojmír; BURDA, Tomáš a HOLEČEK, Milan. Ohniska napětí ve světě. Praha: Kartografie Praha, 2007. ISBN 978-80-7011-926-6.

Textová dílna

  • Výstup: Graficky zpracované texty v rozsahu minimálně polovina strany A4 ke každé konfliktní oblasti bývalého SSSR (viz výše), a to formou bodů (max 10 bodů ke každé oblasti); propojit s kartografickou dílnou –tzn. medailonky jednotlivých konfliktních oblastí vystavit spolu s velkoformátovou mapou SSSR a propojit je například provázkem.
  • Obsah:
  • Historické pozadí konfliktu.
  • Průběh a klíčové události.
  • Dopady na region a současný stav.
    • Podklady: Informace z výkladu a dalších dostupných zdrojů (viz níže).
    • Doporučená literatura:

LABANCA, Nicola. Válečné konflikty dneška: od roku 1945 do současnosti. Praha: Fortuna Libri, 2009. ISBN 978-80-7321-465-4.

ŠLACHTA, Mojmír; BURDA, Tomáš a HOLEČEK, Milan. Ohniska napětí ve světě. Praha: Kartografie Praha, 2007. ISBN 978-80-7011-926-6.

  • Další doporučené zdroje a aplikace:

   https://www.canva.com/

Grafická dílna

  • Výstup: Digitální a tištěná časová osa vývoje konfliktu na Ukrajině.
  • Obsah:
    • Klíčové milníky od rozpadu SSSR po současnost (např. oranžová revoluce,Euromajdan/Antimajdan, anexe Krymu, válka v Donbasu, invaze Ruska na Ukrajinuv roce 2022).
    • Krátké medailonky významných osobností, spojených s významnými milníky(např. Viktor Juščenko, Julija Tymošenková, Volodymyr Zelenskyj, Vladimir Putin).
    • Konečná vizualizace musí být dostatečně velká, přehledná, srozumitelná a esteticky atraktivní. Bude vystavena spolu s velkoformátovou mapou a dalšími částmi projektu na vybraném viditelném místě ve společných prostorách školy.
  • Podklady: Informace z výkladu a dalších dostupných zdrojů (viz níže).
  • Doporučená literatura:
    • LABANCA, Nicola. Válečné konflikty dneška: od roku 1945 do současnosti. Praha: Fortuna Libri, 2009. ISBN 978-80-7321-465-4.
    • ŠLACHTA, Mojmír; BURDA, Tomáš a HOLEČEK, Milan. Ohniska napětí ve světě. Praha: Kartografie Praha, 2007. ISBN 978-80-7011-926-6.
  • Další doporučené zdroje a aplikace:

https://www.canva.com/

Multimediální dílna

  • Výstup: 5 infografik
  1. Uprchlíci v Brně (počty a vývoj v čase, současný stav, Brno a pomoc uprchlíkům)
  2. Uprchlíci v Jihomoravském kraji (počty a vývoj v čase, současný stav, JMK a pomoc uprchlíkům)
  3. Uprchlíci v ČR (počty a vývoj v čase, současný stav)
  4. Jak pomáhá stát (dovoz zbraní a pomoci, podpora na mezinárodních platformách, zahraniční politika – oficiální postoj ČR)
  5. Dobrovolnictví na Ukrajině (české neziskové organizace a jejich pomoc na Ukrajině)
    • Obsah: viz výše
    • Podklady: Informace z výkladu a dalších dostupných zdrojů (viz níže)
    • Další doporučené aplikace a zdroje:

 

Návod pro práci v aplikaci MapChart

Aplikace slouží pro tvorbu tematických map, s její pomocí lze graficky znázornit sledování určitého jevu v prostoru. Mapy se tvoří následujícím způsobem:

  1. Výběr mapy:
    • Otevři MapChart.
    • Vyber mapu, kterou chceš upravit (např. svět, Evropa, USA).
  2. Barvení oblastí:
    • Klikni na oblast, kterou chceš obarvit.
    • Vyber barvu z palety a klikni na oblast na mapě.
    • Opakuj pro všechny oblasti, které chceš obarvit.
  3. Přidání legendy:
    • Klikni na „Legend“ a přidej popisky pro jednotlivé barvy.
    • Můžeš upravit pozici, barvu a velikost legendy.
  4. Uložení mapy:
    • Klikni na „Download“ a vyber formát (PNG, JPEG, SVG).
    • Můžeš také uložit konfiguraci mapy pro pozdější úpravy.
  5. Pokročilé funkce:
    • Použij pravé tlačítko myši pro odstranění barvy nebo změnu barvy hranic.
    • Můžeš také přidat vzory (pruhy, tečky) pro lepší vizualizaci.

 

Návod pro tvorbu infografiky

  1. Registrace a přihlášení:
    • Otevři program Canva a přihlas se ke svému účtu. Pokud účet nemáš, zaregistruj se.
  2. Výběr šablony:
    • Na hlavní stránce vyhledej „infografika“ a vyber si z nabídky šablon. Můžeš také začít s prázdným plátnem.
  3. Úprava šablony:
    • Klikni na vybranou šablonu a otevři ji v editoru.
    • Přizpůsob si texty, barvy, fonty a další prvky podle svých potřeb. Klikni na text nebo objekt, který chceš upravit, a použij nástroje v horní liště.
  4. Přidání grafických prvků:
    • Použij panel na levé straně pro přidání ikon, obrázků, grafů a dalších prvků. Můžeš nahrát vlastní obrázky nebo použít ty, které Canva nabízí.
  5. Uspořádání a design:
    • Přesouvej a měň velikost prvků, aby byla infografika přehledná a vizuálně atraktivní. Používej různé barvy a fonty pro zdůraznění důležitých informací.
  6. Uložení a sdílení:
    • Až budeš spokojený s výsledkem, klikni na tlačítko „Stáhnout“ v pravém horním rohu a vyber formát (např. PNG, JPEG, PDF).
    • Infografiku můžeš také sdílet přímo z Canvy na sociální sítě nebo ji poslat e-mailem.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že žáky je třeba intenzívně pozitivně motivovat, aby práci dotáhli do konce a výstupy byly kvalitní a obsáhlé.

Realizace dále proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec přibližně odpovídal skutečnosti.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
35.16 kB
Dokument
editovatelné zadání pro jednotlivé dílny

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.