Anotace
Žáci prohlubují znalosti a o ozbrojeném konfliktu na Ukrajině a vytváří si k němu postoje. Jedná se o jednodenní projekt, jehož výstupem je sada materiálů (velkoformátová mapa s texty, časová osa konfliktu, infografiky) zpracovaných převážně ve vybraných webových aplikacích.
Časová dotace:
Pomůcky:
- hardware: počítač s přístupem k internetu, dataprojektor, mobilní telefony nebo tablety
- software: internetový prohlížeč
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
- Oborové: znalost lokalizace nejvýznamnějších aktuálních ohnisek napětí na mapě světa a jejich podstaty (územní / náboženský konflikt / válka o zdroje)
- Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče, textového a tabulkového editoru
Vzdělávací cíle:
- Žák si prohloubí znalosti o příčinách, průběhu a důsledcích války na Ukrajině.
- Žák rozvíjí týmovou spolupráci, kritické myšlení a kreativitu.
- Žák vytvoří ucelené výstupy ve formě mapy, textů, grafiky a multimédií pomocí digitálních technologií.
Přínos využití digitálních technologií:
- Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že zpracovává informace a data z vybraných internetových zdrojů a tvoří mapu se všemi náležitostmi, formátuje texty a vytváří časovou osu a infografiky ve vybraných digitálních aplikacích.
Metodická poznámka:
- Aktivitu je vhodné zařadit v rámci tématu politická geografie.
- Je dobré zajistit počet místností a materiálního vybavení odpovídající počtu tříd a žáků, které chceme do projektu zapojit.
- Pro první část (tj. odborný výklad) a závěrečné vyhodnocení je nutné zapojení učitele z oboru (Z/ZSV/D).
- Na samostatnou práci je možno přiřadit jakéhokoliv učitele, pouze jako pedagogický dozor.
Popis vzdělávací aktivity:
1. den:
-
-
2. vyučovací hodina: Vybraný dokumentární film z cyklu JSNS Člověka v tísni (viz zdroje)
-
přestávka
-
3. vyučovací hodina: Zadání problémového úkolu, organizační pokyny, rozdělení do dílen a následně práce v jednotlivých dílnách
-
přestávka
-
4. vyučovací hodina: Práce v dílnách na zadaných úkolech
-
přestávka
-
5. vyučovací hodina: Práce v dílnách na zadaných úkolech
-
přestávka
-
6. vyučovací hodina: Dokončení výstupů a příprava na prezentaci, která proběhne následující den
2. den:
-
- Rozdělení do dílen: Žáci budou rozděleni do 4 dílen. Každá dílna má specifický úkol, na jehož výstupu budou účastníci společně pracovat. V rámci dílny si rozdělí role, které si sami určí (např. koordinátor, grafik, editor textů apod.).
- Pomůcky: psací a kreativní potřeby (pastelky, fixy, barvy, barevné, krepové a tvrdé papíry, nůžky, lepicí štítky, provázek, stuhy), bílá vánoční světýlka, velkoformátový papír, notebooky, tablety, telefony, tiskárna, přístup k internetu (jedna sada na třídu).
- Odpovědný učitel: Podporuje samostatnost, ale zároveň poskytuje metodickou pomoc a dohlíží na časový plán.
Zadání pro jednotlivé dílny
Kartografická dílna
- Výstup: Osvětlená, velkoformátová tematická mapa konfliktních oblastí bývalého SSSR instalovaná na vybraném viditelném místě ve společných prostorách školy.
- Obsah:
- Zahrnout geografickou lokalizaci konfliktů v postsovětském prostoru (např. Náhorní Karabach, Čečensko, Abcházie, Jižní Osetie, Podněstří, Donbas, Krym aj.).
- Barevně rozlišit jednotlivé konflikty podle typu (etnické, politické, územní).
- Přidat základní popisy (časový rámec konfliktu, strany konfliktu – legenda).
- Splnit formální náležitosti mapového díla (tzn. název, legenda, měřítko, tiráž).
- Podklady: Mapy SSSR a postsovětského prostoru, informace z výkladu a dalších dostupných zdrojů Doporučená literatura:
LABANCA, Nicola. Válečné konflikty dneška: od roku 1945 do současnosti. Praha: Fortuna Libri, 2009. ISBN 978-80-7321-465-4.
ŠLACHTA, Mojmír; BURDA, Tomáš a HOLEČEK, Milan. Ohniska napětí ve světě. Praha: Kartografie Praha, 2007. ISBN 978-80-7011-926-6.
- Další doporučené zdroje a aplikace:
Textová dílna
- Výstup: Graficky zpracované texty v rozsahu minimálně polovina strany A4 ke každé konfliktní oblasti bývalého SSSR (viz výše), a to formou bodů (max 10 bodů ke každé oblasti); propojit s kartografickou dílnou –tzn. medailonky jednotlivých konfliktních oblastí vystavit spolu s velkoformátovou mapou SSSR a propojit je například provázkem.
- Obsah:
- Historické pozadí konfliktu.
- Průběh a klíčové události.
- Dopady na region a současný stav.
- Podklady: Informace z výkladu a dalších dostupných zdrojů (viz níže).
- Doporučená literatura:
LABANCA, Nicola. Válečné konflikty dneška: od roku 1945 do současnosti. Praha: Fortuna Libri, 2009. ISBN 978-80-7321-465-4.
ŠLACHTA, Mojmír; BURDA, Tomáš a HOLEČEK, Milan. Ohniska napětí ve světě. Praha: Kartografie Praha, 2007. ISBN 978-80-7011-926-6.
- Další doporučené zdroje a aplikace:
https://www.canva.com/
Grafická dílna
- Výstup: Digitální a tištěná časová osa vývoje konfliktu na Ukrajině.
- Obsah:
- Klíčové milníky od rozpadu SSSR po současnost (např. oranžová revoluce,Euromajdan/Antimajdan, anexe Krymu, válka v Donbasu, invaze Ruska na Ukrajinuv roce 2022).
- Krátké medailonky významných osobností, spojených s významnými milníky(např. Viktor Juščenko, Julija Tymošenková, Volodymyr Zelenskyj, Vladimir Putin).
- Konečná vizualizace musí být dostatečně velká, přehledná, srozumitelná a esteticky atraktivní. Bude vystavena spolu s velkoformátovou mapou a dalšími částmi projektu na vybraném viditelném místě ve společných prostorách školy.
- Podklady: Informace z výkladu a dalších dostupných zdrojů (viz níže).
- Doporučená literatura:
- LABANCA, Nicola. Válečné konflikty dneška: od roku 1945 do současnosti. Praha: Fortuna Libri, 2009. ISBN 978-80-7321-465-4.
- ŠLACHTA, Mojmír; BURDA, Tomáš a HOLEČEK, Milan. Ohniska napětí ve světě. Praha: Kartografie Praha, 2007. ISBN 978-80-7011-926-6.
- Další doporučené zdroje a aplikace:
https://www.canva.com/
Multimediální dílna
- Uprchlíci v Brně (počty a vývoj v čase, současný stav, Brno a pomoc uprchlíkům)
- Uprchlíci v Jihomoravském kraji (počty a vývoj v čase, současný stav, JMK a pomoc uprchlíkům)
- Uprchlíci v ČR (počty a vývoj v čase, současný stav)
- Jak pomáhá stát (dovoz zbraní a pomoci, podpora na mezinárodních platformách, zahraniční politika – oficiální postoj ČR)
- Dobrovolnictví na Ukrajině (české neziskové organizace a jejich pomoc na Ukrajině)
- Obsah: viz výše
- Podklady: Informace z výkladu a dalších dostupných zdrojů (viz níže)
- Další doporučené aplikace a zdroje:
Návod pro práci v aplikaci MapChart
Aplikace slouží pro tvorbu tematických map, s její pomocí lze graficky znázornit sledování určitého jevu v prostoru. Mapy se tvoří následujícím způsobem:
- Výběr mapy:
- Otevři MapChart.
- Vyber mapu, kterou chceš upravit (např. svět, Evropa, USA).
- Barvení oblastí:
- Klikni na oblast, kterou chceš obarvit.
- Vyber barvu z palety a klikni na oblast na mapě.
- Opakuj pro všechny oblasti, které chceš obarvit.
- Přidání legendy:
- Klikni na „Legend“ a přidej popisky pro jednotlivé barvy.
- Můžeš upravit pozici, barvu a velikost legendy.
- Uložení mapy:
- Klikni na „Download“ a vyber formát (PNG, JPEG, SVG).
- Můžeš také uložit konfiguraci mapy pro pozdější úpravy.
- Pokročilé funkce:
- Použij pravé tlačítko myši pro odstranění barvy nebo změnu barvy hranic.
- Můžeš také přidat vzory (pruhy, tečky) pro lepší vizualizaci.
Návod pro tvorbu infografiky
- Registrace a přihlášení:
- Otevři program Canva a přihlas se ke svému účtu. Pokud účet nemáš, zaregistruj se.
- Výběr šablony:
- Na hlavní stránce vyhledej „infografika“ a vyber si z nabídky šablon. Můžeš také začít s prázdným plátnem.
- Úprava šablony:
- Klikni na vybranou šablonu a otevři ji v editoru.
- Přizpůsob si texty, barvy, fonty a další prvky podle svých potřeb. Klikni na text nebo objekt, který chceš upravit, a použij nástroje v horní liště.
- Přidání grafických prvků:
- Použij panel na levé straně pro přidání ikon, obrázků, grafů a dalších prvků. Můžeš nahrát vlastní obrázky nebo použít ty, které Canva nabízí.
- Uspořádání a design:
- Přesouvej a měň velikost prvků, aby byla infografika přehledná a vizuálně atraktivní. Používej různé barvy a fonty pro zdůraznění důležitých informací.
- Uložení a sdílení:
- Až budeš spokojený s výsledkem, klikni na tlačítko „Stáhnout“ v pravém horním rohu a vyber formát (např. PNG, JPEG, PDF).
- Infografiku můžeš také sdílet přímo z Canvy na sociální sítě nebo ji poslat e-mailem.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že žáky je třeba intenzívně pozitivně motivovat, aby práci dotáhli do konce a výstupy byly kvalitní a obsáhlé.
Realizace dále proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec přibližně odpovídal skutečnosti.