Autor: Hana Neužilová
Stupeň vzdělávání: ZŠ
Věková skupina: 14–15
Vzdělávací obor: Vkz
Tematický okruh: Osobnostní a sociální rozvoj
Očekávané výstupy:
Žák na příkladech vysvětlí přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím.
Žák vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví.
Žák přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v komunitě.
Žák využívá digitální technologie pro záznam a uchování informací.
Žák vytváří a upravuje digitální obsah.
Časová dotace:
Výuka: 2x 45 minut
Pomůcky: počítač, tablet, wifi připojení
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci společně tvoří digitální obsah na zadané téma. Učí se spolupracovat v online prostoru. Dodržují stanovená pravidla spolupráce, navazují jeden na druhého a doplňují se, čtou vytvořený obsah, promýšlí jej a diskutují nad změnami a úpravami digitálního obsahu tak, aby vyhovoval a odpovídal stanovenému zadání.
Metodická poznámka:
Vstupním předpokladem této aktivity je, že studenti znají práci v prostředí Canva. Mají společný účet se svým učitelem, a tak mohou rovnou začít pracovat. Přímo v hodině totiž společně ve skupinách sdílí jeden dokument, který postupně mění a vytváří.
Popis vzdělávací aktivity:
Brainstorming:
Učitel přináší do třídy obrázek čtyřlístku, všichni sedí v kruhu, obrázek si postupně předávají a sdělují, jaké asociace v nich vyvolává.
Co by mohlo být podle Vás tématem dnešní hodiny? Je to Štěstí.
Co mě činí šťastným? Jaké aktivity to jsou? Dokážu si na papír sepsat minimálně 20 činností nebo věcí, které mi dělají radost, cítím se při nich nebo díky nim fajn, je mi dobře? Pracujte nyní samostatně.
Pojďme nyní sdílet vaše myšlenky. Pojďme se inspirovat navzájem. Samozřejmě i nyní platí – sdílejte jen to, co chcete. Není nutné sdílet vše.
Vnímáme všichni, jak důležité jsou emoce, vztahy, pocity? Právě v nich spočívá naše opravdová LIDSKOST. Potřebujeme se smát, radovat, cítit podporu, bavit se, být spolu, tvořit spolu…
Toto téma patří do osobnostní a sociální výchovy. Lze jej využít kdykoli během roku.
Hlavní část hodiny:
Předchozí aktivita vám pomohla zamyslet se nad konkrétními činnostmi a situacemi, které vás dělají šťastnými. Pojďme teď nemyslet jen na sebe, zkusme více zobecňovat a vytvořit měsíční „šťastnou výzvu“ pro naši školu. Kreativitě se meze nekladou. Nicméně základní zásady je třeba vždy zmínit hned na začátku.
Zde je jedna z výzev jako motivační prvek:
Následně budete pracovat ve skupinách. Co je cílem skupinové práce?
Vymyslet společně v týmu konkrétní aktivity pro každý den ve vybraném měsíci, které nás potěší, rozesmějí, pohladí po duši, stmelí, pozitivně naladí.
Jak budeme postupovat? Společně prodiskutujete nápady, sepíšete si je a zkontrolujete, zda odpovídají zadaným kritériím. Následně jim dáte reálnou vizuální podobu. Vytvoříte opravdovou měsíční šťastnou výzvu v Canvě. Tvořit budete společně ve sdíleném dokumentu Canvy. Své konečné výtvory odešlete na třídní e-mail. V příštím týdnu posdílíme vaše výsledné práce a zvolíme tu, kterou představíme celé škole.
Úkol pro žáky:
Jak na postup v Canvě:
Krok 1: Otevřete Canvu a zadejte, jakou šablonu hledáte – tedy měsíční výzvu (zadejte česky či anglicky).
Krok 2: Sdílejte s ostatními ve skupině, vyberte vhodnou šablonu, upravujte ji pak společně. Zadejte adresy všech členů skupiny, nezapomeňte zakliknout, že všichni mohou šablonu upravovat.
Krok 3: Postupně, dle předchozí domluvy, zadejte výzvy pro jednotlivé dny – aktivity na celý měsíc. Pracujte společně, stanovte si strategii a rozdělte role (co kdo zapisuje, kdo zodpovídá za design atd.).
Krok 4: Vše si znovu přečtěte, opravte chyby, dodejte případné další ilustrace.
Krok 5: Odešlete na třídní e-mail.
Reflexe:
Co jsme dnes dělali? Co bylo cílem hodiny? Měl každý svou roli? Zapojili se všichni?
Jak nám to šlo? Co se tolik nedařilo? Co si odnášíme?
Následující hodina:
Každá skupina představí svůj výtvor, ostatní poskytnou zpětnou vazbu. Společně diskutujeme a vybíráme, kterou výzvu zrealizujeme.
Následuje rozdělení rolí a úkolů nutných k realizaci a představení výzvy ostatním třídám.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Celkový průběh aktivity odpovídal zadaným instrukcím. Třída je obecně velmi aktivní a motivovaná. Pracují poměrně často v programu Canva. To jistě zrychlilo celý průběh. Nejvíce času zabrala diskuse nad přesností a srozumitelností konkrétních výzev. Skvěle jsme procvičili čtenářskou gramotnost – aktivní naslouchání a empatii. Obecně to byla hodina, kdy opravdu všichni pracovali velmi aktivně. Přesto se stalo, že dvě skupiny nestihly práci dokončit v průběhu hodiny. Domluvili jsme se, že ji dodělají ve svém volném čase, což sdílený dokument umožňuje.
Následně se objevil problém při výběru té nejlepší měsíční výzvy. Všechny byly velmi kvalitně zpracované a opravdu bylo těžké vybrat jednu nejlepší. Po třídní diskuzi jsme se proto rozhodli představit na žákovském parlamentu všechny výzvy a nechali jsme na jednotlivých třídách, kterou si vyberou k plnění.
Další související materiály:
https://www.probud.cz/blog/aktivne-ke-stesti-vyzva-pro-cerven/
Článek je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/

Národní pedagogický institut České republiky © 2025