Stupeň vzdělávání: základní škola (2. stupeň)
Věková skupina: 9. třída ZŠ a paralelních ročníků víceletých gymnázií
Vzdělávací obor: společenskovědní základ
Tematický okruh: mediální výchova, výchova k občanství, český jazyk a literatura
Časová dotace:
Výuka: 3× 45 minut
Příprava: 40 minut
Pomůcky:
Učitel:
Žák:
PC / tablet / mobilní telefon, připojení k internetu pro každého žáka
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Digitální:
Vzdělávací cíle:
Hlavní cíl:
Dílčí cíle:
Přínos využití digitálních technologií:
Praktická práce s digitálními nástroji podporuje rozvoj digitálních kompetencí žáků. Online reflexe a sdílení výstupů zvyšuje zapojení a interakci mezi žáky, což umožňuje okamžitou zpětnou vazbu a sebereflexi.
Metodická poznámka:
Vyučující by měl připravit potřebné digitální nástroje předem. Aktivita by měla být přizpůsobena věkové skupině žáků a jejich digitálním dovednostem. Během aktivity je důležité podporovat otevřenou diskuzi a spolupráci mezi žáky.
Doporučení: Pro hlubší pochopení pěti klíčových otázek doporučujeme zvážit zhlédnutí pořadu Kovyho mediální ring, který poskytuje atraktivní a interaktivní přístup k těmto tématům.
Pokud jsou žáci mladší 13 let, je nutné získat souhlas zákonných zástupců k používání digitálního nástroje Padlet.
Popis vzdělávací aktivity:
Začněte interaktivním dialogem, který stimuluje zvědavost a zapojuje dřívější zkušenosti žáků. Zeptejte se jich, jaký digitální obsah pravidelně sledují a jaký k němu mají vztah.
Principy hodnocení digitálního obsahu:
Tato část se zaměřuje na základní principy hodnocení digitálního obsahu, které jsou klíčové pro kritické porozumění mediálního sdělení. Obsahuje kritéria pro hodnocení digitální obsahu a metodu pěti klíčových otázek.
Kritéria pro hodnocení digitálního obsahu:
Vysvětlete kritéria pro hodnocení digitálního obsahu, jako jsou originalita, spolehlivost zdrojů, kvalita informací, jazyk a styl, etika a autorská práva. Ukažte příklady vhodného a nevyhovujícího digitálního obsahu.
Následně jsou žáci vyzváni, aby pomocí těchto kritérií a metody pěti klíčových otázek analyzovali vybrané příklady mediálního obsahu.
Metoda pět klíčových otázek zahrnuje:
Úvod: Tato otázka pomáhá zjistit, kdo vytvořil mediální sdělení. Poznání autora nebo tvůrce nám umožňuje lépe porozumět potenciálním záměrům za sdělením.
Rozšiřující dotazy:
Úvod: Zkoumáme, co sdělení obsahuje. Analyzování obsahu nám pomůže určit, zda jsou informace objektivní nebo subjektivní.
Rozšiřující dotazy:
Úvod: Identifikace cílové skupiny ukazuje, komu je sdělení určeno, a může ovlivnit jeho obsah a formu.
Rozšiřující dotazy:
Úvod: Zjišťujeme, jakým způsobem se sdělení dostává k příjemcům, což může ovlivnit, jak je sdělení vnímáno.
Rozšiřující dotazy:
Úvod: Zjišťování důvodů, proč bylo sdělení vytvořeno, nám pomáhá pochopit jeho účely a potenciální vliv na příjemce.
Rozšiřující dotazy:
Praktická část:
Žáky rozdělíme do pěti skupin, každá skupina obdrží jedno specifické kritérium hodnocení digitálního obsahu a jednu z pěti klíčových otázek. Tento přístup zajišťuje, že každá skupina se zaměří na detailní analýzu jednoho aspektu obsahu z různých úhlů pohledu. Tímto způsobem jsou žáci vedeni k porozumění, jak různé perspektivy hodnocení mohou poskytovat hlubší vhled do kvality a účelu mediálního obsahu. Každá skupina poté prezentuje své zjištění a diskutuje o tom, jak se oba přístupy doplňují a co nového se naučili o hodnoceném obsahu.
Například:
Kritéria pro hodnocení:
Podpůrné materiály:
Pro analýzu digitálního obsahu lze využít následující příklady:
Příklady analýz pro 2. stupeň ZŠ – podvodný příspěvek; nedůvěryhodný zpravodajský příspěvek; neoznačená reklama; neoznačená spolupráce; propagace nebezpečného chování
Video – Letos oslavila 40. narozeniny: Největší česká hvězda modelingu má tři děti a žije v USA
Článek – Turisté, jeďte domů! Masová turistika selhává, lekce z Barcelony mění pohled na budoucnost cestování
Doporučení: Nejlepší je využívat vlastní materiály, které jsou relevantní a aktuální pro vaše žáky. Tímto způsobem lze zajistit větší zapojení a zájem žáků o probíranou problematiku.
Diskutujte s žáky o jejich zkušenostech s hodnocením digitálního obsahu:
Aby žáci měli celkový pohled na hodnocení obsahu, je důležité v reflexi zohlednit práci všech skupin:
Závěrečná otázka:
Pomocí digitálního nástroje (např. Padlet) žáci sdílejí, co se naučili a jak budou přistupovat k hodnocení digitálního obsahu v budoucnu.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Aktivita byla pozitivně hodnocena pro svou interaktivitu a praktický přínos. Žáci ocenili možnost pracovat s reálnými příklady digitálního obsahu a sdílet své výstupy online (Padlet). Doporučuji věnovat více času na diskuzi o různých typech digitálního obsahu pro lepší pochopení principů hodnocení.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025