Odborné články Základní vzdělávání Kritici digitálního světa: Umění rozlišovat a hodnotit?
Odborný článek

Kritici digitálního světa: Umění rozlišovat a hodnotit?

Anotace

Vzdělávací aktivita se zaměřuje na rozvoj digitálních kompetencí a kritického myšlení. Posuzují se různé typy digitálního obsahu včetně článků, videí a příspěvků na sociálních sítích na základě předem stanovených kritérií a metody pěti klíčových otázek. Cílem je posílit schopnost rozpoznat kvalitní a nekvalitní obsah a rozvíjet kritické myšlení žáků v digitálním prostředí.

Stupeň vzdělávání: základní škola (2. stupeň) 

Věková skupina: 9. třída ZŠ a paralelních ročníků víceletých gymnázií

Vzdělávací obor: společenskovědní základ

Tematický okruh: mediální výchova, výchova k občanství, český jazyk a literatura

Časová dotace:

Výuka: 3× 45 minut

Příprava: 40 minut

Pomůcky:

Učitel:

  • PC / NTB, připojení k internetu
  • interaktivní tabule nebo dataprojektor
  • příklady digitálního obsahu (články, videa, příspěvky na sociálních sítích)
  • kritéria pro hodnocení digitálního obsahu (např. originalita, spolehlivost zdrojů, kvalita informací, jazyk a styl, etika a autorská práva) – najdete v příloze
  • pět klíčových otázek – najdete v příloze

Žák:

PC / tablet / mobilní telefon, připojení k internetu pro každého žáka 

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

  • Základní pochopení toho, jak média fungují a jak ovlivňují společnost.
  • Schopnost rozpoznat různé druhy digitálního obsahu, jako jsou články, videa nebo příspěvky na sociálních sítích.

Digitální:

  • Schopnost používat základní funkce počítače nebo tabletu, jako je psaní textu, prohlížení internetu a základní úpravy obrázků.
  • Základní dovednosti práce s počítačem a digitálními nástroji (např. Padlet) pro sdílení a  hodnocení obsahu.

Vzdělávací cíle:

Hlavní cíl:

  • Žák kriticky hodnotí digitální obsah, rozlišuje mezi kvalitním a nekvalitním obsahem a aplikuje kritické myšlení při posuzování informací v digitálním prostředí.

Dílčí cíle:

  • Žák identifikuje a rozliší kvalitní a nekvalitní digitální obsah pomocí stanovených kritérií.
  • Žák dokáže na konkrétních příkladech digitálního obsahu aplikovat kritéria hodnocení a vysvětlit svůj postup.
  • Žák prokáže své dovednosti prostřednictvím praktických úkolů a skupinových diskuzí.
  • Žák zvládne tuto činnost díky poskytnutým nástrojům a metodám během výuky.

Přínos využití digitálních technologií:

Praktická práce s digitálními nástroji podporuje rozvoj digitálních kompetencí žáků. Online reflexe a sdílení výstupů zvyšuje zapojení a interakci mezi žáky, což umožňuje okamžitou zpětnou vazbu a sebereflexi.

Metodická poznámka:

Vyučující by měl připravit potřebné digitální nástroje předem. Aktivita by měla být přizpůsobena věkové skupině žáků a jejich digitálním dovednostem. Během aktivity je důležité podporovat otevřenou diskuzi a spolupráci mezi žáky.

Doporučení: Pro hlubší pochopení pěti klíčových otázek doporučujeme zvážit zhlédnutí pořadu Kovyho mediální ring, který poskytuje atraktivní a interaktivní přístup k těmto tématům.

Pokud jsou žáci mladší 13 let, je nutné získat souhlas zákonných zástupců k používání digitálního nástroje Padlet.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

Začněte interaktivním dialogem, který stimuluje zvědavost a zapojuje dřívější zkušenosti žáků. Zeptejte se jich, jaký digitální obsah pravidelně sledují a jaký k němu mají vztah.

  • Jaké video, které jste nedávno viděli na internetu, vás zaujalo a proč?
  • Co vás přimělo považovat toto video za kvalitní?

Uvědomění

Principy hodnocení digitálního obsahu:

Tato část se zaměřuje na základní principy hodnocení digitálního obsahu, které jsou klíčové pro kritické porozumění mediálního sdělení. Obsahuje kritéria pro hodnocení digitální obsahu a metodu pěti klíčových otázek.

Kritéria pro hodnocení digitálního obsahu:

Vysvětlete kritéria pro hodnocení digitálního obsahu, jako jsou originalita, spolehlivost zdrojů, kvalita informací, jazyk a styl, etika a autorská práva. Ukažte příklady vhodného a nevyhovujícího digitálního obsahu.

1. Originalita

  • Vhodný obsah: Článek nebo video obsahuje unikátní informace nebo originální přístup k tématu, které nelze snadno najít jinde.
  • Nevyhovující obsah: Článek je zjevně plagiátem jiného zdroje bez jakýchkoli nových informací nebo originálního pohledu.

2. Spolehlivost zdrojů

  • Vhodný obsah: Informace jsou podložené důvěryhodnými zdroji, odkazy na výzkumy nebo citacemi z renomovaných institucí.
  • Nevyhovující obsah: Článek nebo video obsahuje tvrzení bez jakýchkoli odkazů na zdroje nebo používá zdroje známé šířením nepravdivých informací.

3. Kvalita informací

  • Vhodný obsah: Informace jsou přesné, aktuální a podané srozumitelně. Text je logicky strukturovaný a bez gramatických chyb.
  • Nevyhovující obsah: Informace jsou zastaralé, nepřesné nebo jsou prezentovány způsobem, který vyvolává matoucí nebo zavádějící interpretace.

4. Jazyk a styl

  • Vhodný obsah: Jazyk je vhodně přizpůsoben cílové skupině, je srozumitelný a respektuje pravidla daného jazyka.
  • Nevyhovující obsah: Jazyk je plný žargonu nevhodného pro cílovou skupinu, obsahuje mnoho gramatických a stylistických chyb.

5. Etika a autorská práva

  • Vhodný obsah: Obsah respektuje autorská práva, obsahuje správně citované zdroje a odkazy, neporušuje etické normy.
  • Nevyhovující obsah: Obsah porušuje autorská práva (například neautorizované šíření chráněného materiálu), zneužívá citlivé informace nebo propaguje neetické chování.

Následně jsou žáci vyzváni, aby pomocí těchto kritérií a metody pěti klíčových otázek analyzovali vybrané příklady mediálního obsahu.

Metoda pět klíčových otázek zahrnuje:

1. Kdo?

Úvod: Tato otázka pomáhá zjistit, kdo vytvořil mediální sdělení. Poznání autora nebo tvůrce nám umožňuje lépe porozumět potenciálním záměrům za sdělením.

Rozšiřující dotazy:

  • Kdo je autorem nebo tvůrcem sdělení?
  • Jaké informace lze o autorovi nebo tvůrci sdělení dohledat?
  • Kdo má kontrolu nad vznikem a šířením sdělení?

2. Co?

Úvod: Zkoumáme, co sdělení obsahuje. Analyzování obsahu nám pomůže určit, zda jsou informace objektivní nebo subjektivní.

Rozšiřující dotazy:

  • Co je obsahem sdělení?
  • Jaké názory či hodnoty jsou ve sdělení přítomny?
  • Jaké informace či vyjádření nejsou ve sdělení zahrnuty?

3. Komu?

Úvod: Identifikace cílové skupiny ukazuje, komu je sdělení určeno, a může ovlivnit jeho obsah a formu.

Rozšiřující dotazy:

  • Jaké cílové skupině je sdělení určeno?

4. Jak?

Úvod: Zjišťujeme, jakým způsobem se sdělení dostává k příjemcům, což může ovlivnit, jak je sdělení vnímáno.

Rozšiřující dotazy:

  • Jakým způsobem se sdělení k příjemcům dostává a jak se případně dále šíří?
  • Jsou ve sdělení uvedené zdroje a jak se dají obsažené informace ověřit?
  • Jak se sdělení snaží upoutat pozornost?
  • Jaký je jazyk a audiovizuální forma sdělení a proč?

5. Proč?

Úvod: Zjišťování důvodů, proč bylo sdělení vytvořeno, nám pomáhá pochopit jeho účely a potenciální vliv na příjemce.

Rozšiřující dotazy:

  • Jaké emoce může sdělení v příjemcích vyvolat a proč?
  • Proč bylo sdělení vytvořeno?
  • Kdo má ze sdělení prospěch či užitek?
  • Jak může sdělení ovlivnit názory, postoje a chování příjemců?

Praktická část:

Žáky rozdělíme do pěti skupin, každá skupina obdrží jedno specifické kritérium hodnocení digitálního obsahu a jednu z pěti klíčových otázek. Tento přístup zajišťuje, že každá skupina se zaměří na detailní analýzu jednoho aspektu obsahu z různých úhlů pohledu. Tímto způsobem jsou žáci vedeni k porozumění, jak různé perspektivy hodnocení mohou poskytovat hlubší vhled do kvality a účelu mediálního obsahu. Každá skupina poté prezentuje své zjištění a diskutuje o tom, jak se oba přístupy doplňují a co nového se naučili o hodnoceném obsahu.

Například:

  • Jedna skupina může analyzovat originalitu obsahu a zároveň se ptát „Kdo?“.
  • Další skupina může zkoumat spolehlivost zdrojů a zodpovědět otázku „Co?“.
  • Třetí skupina se může soustředit na kvalitu informací a odpovídat na „Komu?“.
  • Čtvrtá skupina by mohla hodnotit jazyk a styl a zjišťovat „Jak?“.
  • Pátá skupina pak může posoudit etiku a autorská práva a zaměřit se na „Proč?“.

Kritéria pro hodnocení:

  • Originalita: Je obsah originální nebo obsahuje známé informace prezentované inovativním způsobem?
  • Spolehlivost zdrojů: Jsou zdroje informací v obsahu důvěryhodné? Jsou zdroje citovány?
  • Kvalita informací: Jsou informace přesné a aktuální?
  • Jazyk a styl: Je obsah jasně a poutavě napsán či natočen?
  • Etika a autorská práva: Dodržuje obsah etické standardy a autorská práva?

Podpůrné materiály:

Pro analýzu digitálního obsahu lze využít následující příklady:

Příklady analýz pro 2. stupeň ZŠ – podvodný příspěvek; nedůvěryhodný zpravodajský příspěvek; neoznačená reklama; neoznačená spolupráce; propagace nebezpečného chování

Video – Letos oslavila 40. narozeniny: Největší česká hvězda modelingu má tři děti a žije v USA

Článek – Turisté, jeďte domů! Masová turistika selhává, lekce z Barcelony mění pohled na budoucnost cestování

Doporučení: Nejlepší je využívat vlastní materiály, které jsou relevantní a aktuální pro vaše žáky. Tímto způsobem lze zajistit větší zapojení a zájem žáků o probíranou problematiku.

Reflexe 

Diskutujte s žáky o jejich zkušenostech s hodnocením digitálního obsahu:

  • Jaké byly vaše osobní zkušenosti s hodnocením digitálního obsahu? Narazili jste na nějaké obtíže nebo překvapení?
  • Jak se vaše vnímání změnilo po této aktivitě? Co bylo nejužitečnější?

 Aby žáci měli celkový pohled na hodnocení obsahu, je důležité v reflexi zohlednit práci všech skupin:

  • Jaký byl přínos zhodnocení jednoho aspektu digitálního obsahu (např. originalita, spolehlivost zdrojů) ve vaší skupině a jak to ovlivnilo vaše celkové vnímání kvality obsahu?
  • Jak se výsledky hodnocení jednotlivých skupin doplňují a jak vám společně pomáhají získat celkový pohled na hodnocení digitálního obsahu?

Závěrečná otázka:

Pomocí digitálního nástroje (např. Padlet) žáci sdílejí, co se naučili a jak budou přistupovat k hodnocení digitálního obsahu v budoucnu.

  • Jaké další dovednosti nebo znalosti byste chtěli získat, aby bylo vaše hodnocení digitálního obsahu ještě efektivnější?

 Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Aktivita byla pozitivně hodnocena pro svou interaktivitu a praktický přínos. Žáci ocenili možnost pracovat s reálnými příklady digitálního obsahu a sdílet své výstupy online (Padlet). Doporučuji věnovat více času na diskuzi o různých typech digitálního obsahu pro lepší pochopení principů hodnocení.

Literatura a použité zdroje

[1] – Jak na internet. 2025. [cit. 2025-2-13]. Dostupný z WWW: [https://www.jaknainternet.cz].
[2] – Otevřená učebnice. [cit. 2025-2-13]. Dostupný z WWW: [https://svetmedii.info/otevrena-ucebnice/].
[3] – 5 klíčových otázek – metodická koncepce. [cit. 2025-2-13]. Dostupný z WWW: [https://www.jsns.cz/projekty/medialni-vzdelavani/5-klicovych-otazek-metodicka-koncepce].
[4] – Kovyho mediální ring. [cit. 2025-2-13]. Dostupný z WWW: [https://www.jsns.cz/lekce/226333-kovyho-medialni-ring].
[5] – Všech pět otázek pohromadě. [cit. 2025-2-13]. Dostupný z WWW: [https://www.jsns.cz/nove/projekty/medialni-vzdelavani/vyzkumy/nastenka_verze_pro_web_na_sirku.pdf].
[6] – Analýzy mediálních sdělení. [cit. 2025-2-13]. Dostupný z WWW: [https://www.jsns.cz/projekty/medialni-vzdelavani/bulletin-medialni-vzdelavani/analyza].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
1.75 MB
PDF
Metodický list I
pdf
857.42 kB
PDF
Metodický list II

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna