Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:
Žák pozměňuje obsah, který vytvořil někdo jiný, propojuje jej s cílem vytvořit obsah nový (práce s elektronickými zdroji včetně videoukázek).
Žák využívá digitální technologie ke sdílení dat, informací a obsahu s vybranými lidmi a k týmové práci (práce ve sdíleném dokumentu včetně zapracování zpětné vazby).
Pomůcky pro žáky:
Pomůcky pro učitele:
Popis činností – výuková situace – projekt (varianta 1):
Kontext: Argumentační esej můžeme kromě běžných hodin (českého jazyka a literatury) zadat také ve volitelném semináři. Předkládaný model byl opakovaně vyzkoušen v semináři Literatura a film v prostředí šestiletého a čtyřletého gymnázia.
Tento seminář byl rozčleněn na čtyři hlavní bloky. V prvním učitel představil základní pojmy, se kterými se v semináři následně pracovalo (včetně právě argumentační eseje), a poté předvedl vlastní modelové rozbory uměleckých textů. Argumentační esej se v této fázi může vyskytnout i v podobě příkladu zdroje – vzorového zpracování takového rozboru (ať už v psané podobě – například některé filmové recenze Kamila Fily –, anebo v podobě mluvené – viz některá videa zveřejněná v rámci projektu Mluvící hlavy).
Ve druhém bloku žáci navázali na učitele a prezentovali své oblíbené filmy. Zadání těchto prezentací se částečně inspirovalo formátem využívaným v předmětu Theory of Knowledge, blíže zde: https://clanky.rvp.cz/clanek/23690/ARGUMENTACE-IV-PREZENTACE.html. Kromě toho některé prvky argumentační eseje, zejména různé teze, byly obsaženy v diskusích navazujících na jednotlivé prezentace, kam je vnášel zejména učitel.
Ve třetím bloku žáci navázali na své prezentace i na veškerou zpětnou vazbu, které se jim k nim dostalo v příslušných diskusích, a sepsali argumentační esej, přičemž tezi k oblíbenému filmu si vybrali sami. Tomuto bloku může předcházet cvičení, ve kterém si na vybrané menší části eseje (například na úvodu) a na příkladu zvoleném učitelem (například srovnání původní a britské verze Squid Game) účastníci semináře zkoušejí dovednost tvorby a úpravy argumentu. Výstupy odevzdávají v Google Classroom (nebo jiném podobném prostředí), učitel následně výstupy promítá a okamžitě jednotlivé argumenty komentuje, a to spolu s žáky.
Odevzdaný výstup může vypadat například takto:
Oproti tomuto cvičení, které se zaměřuje jen na výseky eseje, jsou ve třetím bloku prezentovány celky esejí (vzhledem k časové dotaci 90 minut byly zvoleny dvě eseje na jeden seminář).
Příklad zadání pro celý třetí blok:
Ve čtvrtém bloku přistupuje k dosud využívaným zdrojům (oblíbené filmy) další typ zdroje (literární předlohy filmových adaptací). Nyní jsou žáci vedeni k tomu, aby nabyté dovednosti uplatnili i při srovnávání uměleckých textů náležejících k různým médiím (určitým způsobem se tedy navyšuje obtížnost). Opět probíhají prezentace (lze i kombinovat mluvenou a psanou formu).
Popis činností – výuková situace – projekt (varianta 2):
Tato varianta byla realizována v období pandemie COVID-19, kdy se nebylo možné fyzicky setkávat ve škole. Proto žáci neprezentovali ústně před třídou, ale v prostředí facebookové skupiny (lze využít i jiné podobné prostředí) nahrávali a komentovali vlogy. U druhého bloku semináře (oblíbené filmy) tyto vlogy buď obsahovaly pouze mluvený komentář žáka, přičemž v popisku se odkazovalo na využité zdroje (dostupné např. na YouTube), anebo vlogy obsahovaly jak mluvený komentář, tak konkrétní ukázky. Diskuse pak probíhala přímo pod jednotlivými příspěvky.
Příklad příspěvku:
I za předpokladu, že fyzické setkávání ve škole možné je, zůstává tento model jednou z alternativ a některé jeho prvky mohou být využívány i nadále.
Zdroje:
https://www.ff.cuni.cz/fakulta/o-fakulte/pravidelne-akce/mluvici-hlavy/
HEYDORN, Wendy. Decoding Theory of Knowledge for the IB Diploma. Cambridge : Cambridge University Press, 2013. ISBN 9781107628427.
Postřehy z ověřování v praxi:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Argumentace.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025