Tento článek je druhým dílem seriálu zaměřeného na argumentační esej. O tomto útvaru se lze více dozvědět zde: https://clanky.rvp.cz/clanek/23671/ARGUMENTACNI-ESEJ-CO-TO-JE-A-JAK-JI-HODNOTIT.html
První díl: https://clanky.rvp.cz/clanek/23687/ARGUMENTACE-I-TVORBA-A-UPRAVA-ARGUMENTU.html?nahled=1
Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:
Žák pozměňuje obsah, který vytvořil někdo jiný, propojuje jej s cílem vytvořit obsah nový.
Žák využívá digitální technologie ke sdílení dat, informací a obsahu s vybranými lidmi a k týmové práci.
Pomůcky pro žáky:
Pomůcky pro učitele:
Popis činností – výuková situace:
Ideálně předchází: Argumentace I. Tvorba a úprava argumentu
Po předchozí hodině mají žáci rozpracovanou esej na téma Do jaké míry se liší pravda v matematice, v etice a v umění? (případně na jiné téma, které učitel zadal).
V Google Classroom (případně jiném podobném prostředí) vytvořili úvodní odstavec, ve kterém na základě inspirace z ChatuGPT formou revizí a komentářů provedli úpravy argumentace (případně odstranili pravopisné, typografické a jiné chyby).
Nyní přistoupíme k opakování dosavadních poznatků. Vyzveme třídu, aby se dobrovolně přihlásil někdo, kdo před třídou promluví o vlastním zpracování prvního odstavce (zhruba na jednu minutu). Jako pozadí k jeho výkonu může posloužit promítnutý úkol v Google Classroom (nebo jiném prostředí). Žák může odtud například citovat. Důležité je, aby žák mluvil před celou třídou.
4. Vyhledání relevantního zdroje – učitel ukazuje příklad
Učitel zadá žákům úkol vyhledat k vlastním tvrzením v prvním odstavci relevantní zdroj.
Tento úkol přiblíží na příkladu. Promítá celé třídě.
V případě zadání eseje na téma Do jaké míry se liší pravda v matematice, v etice a v umění?
A) Položíme dotaz ChatuGPT nebo jinému chatbotovi (například „Najdi relevantní zdroj k argumentační eseji na téma Jak se liší pravda v matematice, v etice a v umění?“).
B) Chatbot patrně uvede, že nemůže provádět vyhledávání na internetu a konkrétní zdroj tedy nenabídne, nicméně doporučí určité typy relevantních zdrojů (např. encyklopedie).
C) Přecházíme do prostředí vyhledávače (např. Google) a zadáme termín „pravda“ spolu s vybraným typem zdroje (např. „encyklopedie pravda“).
D) Vybereme z nabízených zdrojů ten relevantní a zároveň důvěryhodný, např. https://rg-encyklopedie.soc.cas.cz/index.php/pravda_(Hind). V této fázi je vhodné se zmínit o různém stupni důvěryhodnosti zdrojů (například na jedné straně Religionistická encyklopedie jako elektronická verze publikace vydané renomovanou institucí, na opačné straně pomyslného pólu důvěryhodnosti internetová encyklopedie bez uvedení autora a jakýchkoli dalších informací o zdroji).
V případě zadání eseje na jiné téma učitel postupuje analogicky, jen zadává jiný obsah. Podobně v dalších krocích.
5. Vyhledání relevantního zdroje – práce žáků ve dvojicích
Žáci postupují podle učitelova příkladu a sami si vyhledávají relevantní zdroj ve vyhledávači. Učitel je obchází a poskytuje jim zpětnou vazbu.
6. Zakomponování zdroje do textu a citace zdroje – učitel ukazuje příklad
V případě zadání eseje na téma Do jaké míry se liší pravda v matematice, v etice a v umění?
A)
Učitel se vrátí k vyhledanému zdroji. V něm vybere část, která je vhodná pro rozvinutí argumentace v pomyslném prvním odstavci (učitel vzorový odstavec nepsal). Představme si například, že tento odstavec obsahoval myšlenku o lidské (ne)schopnosti dobrat se pravdy. Využít by se dala třeba následující část zdroje (https://rg-encyklopedie.soc.cas.cz/index.php/pravda_(Hind)):
Absolutní pravda, vyjádřená relativními jazykovými prostředky, nemůže nikomu zprostředkovat její pochopení, může však sloužit za vodítko na cestě k vyvinutí schopnosti vnitřního zření a tedy přímého poznání absolutní pravdy. Indická náboženská tradice přijímá výskyt jedinců, kteří v sobě takovou schopnost vyvinuli a mohli poskytnout vedení druhým.
B) Učitel vzorově zakomponuje zdroj do vlastní argumentace. Příkladové věty zapisuje v prostředí textového editoru (například Microsoft Word), přičemž promítá třídě.
Představme si, že v pomyslném úvodním odstavci hned po úvodním souvětí „Souhlasím s tím, že slovo pravda může mít velmi odlišné významy v různých oborech“ následuje myšlenka o lidské neschopnosti dobrat se pravdy, a to například v tomto znění: „Pro všechny tyto obory je však společné, že dobrat se pravdy je obtížné.“
Nyní argumentaci prohloubíme úpravou. V textovém editoru můžeme pracovat v režimu revizí:
Všimněme si minimálně tří významnějších změn souvisejících s touto úpravou:
C) Učitel ukáže, jak se cituje zdroj. V našem případě lze citaci vyhledat na internetu:
NEŠPOR, Zdeněk R. (Ed.). Religionistická encyklopedie [online]. Dostupné z: https://rg-encyklopedie.soc.cas.cz).
Žákům můžeme doporučit generátor citací (například citace.com).
V našem vzorovém případě můžeme odkaz na zdroj uvést například do poznámky pod čarou.
7. Zakomponování zdroje do textu a citace zdroje – práce žáků ve dvojicích
Žáci postupují podle učitelova příkladu a zapracovávají část vybraného zdroje do vlastního odstavce v prostředí Google Classroom (nebo jiném podobném). Učitel je obchází a poskytuje jim zpětnou vazbu. Tuto část lze pojmout jako domácí úkol.
8. Závěr hodiny – krátká reflexe činností
Ideálně navazuje: Argumentace III.
[1] HEYDORN, Wendy, Susan JESUDASON. Decoding Theory of Knowledge for the IB Diploma. Cambridge: Cambridge University Press, 2013, s. 141. ISBN 9781107628427.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Argumentace.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025