Odborné články Základní vzdělávání Virtuální prohlídky přírodních krás nejen v ČR
Odborný článek

Virtuální prohlídky přírodních krás nejen v ČR

Anotace

Aktivita je zaměřena na pozorování přírodních krás nejen v ČR, které můžete využít v průběhu vyučovací hodiny. Žáci mají možnost se tak do detailu podívat na místa, ke kterým by se těžko osobně dostávali, a mohou jimi „procházet“ pomocí digitálního zařízení.

Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ (3. ročník)

Věková skupina: 8–9 let

Vzdělávací obor: člověk a jeho svět

Očekávané výstupy:

  • ČJS-3-1-01 vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí
  • ČJS-3-1-02 začlení svou obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR, pozoruje a popíše změny v nejbližším okolí, obci (městě)

Výukové cíle:

  • Žák otevře QR kód – naučí se zamířit tabletem na QR kód, zklidní se a bezpečně zachází s digitálním zařízením. 
  • Žák využívá počítačovou myš nebo dotykové zařízení k virtuálnímu průchodu vybraným místem a získává o něm informace.
  • Žák využívá digitální mapy ke zjištění lokalizace daného místa.
  • Ze získaných informací se žák učí zpracovávat digitální obsah (prezentaci).
  • Žák porozumí písemnému či mluvenému pokynu přiměřené složitosti, vybírá a zpracovává informace, které ho zaujaly, prezentuje je.
  • Žák se učí kooperaci ve skupině.
  • Žák pozoruje přírodu ve vzdálenějších oblastech a porovnává ji s přírodou v blízkosti školy či domova.

Časová dotace: 2 vyučovací hodiny (navazující)

Pomůcky:

  • mobilní telefony nebo tablety pro prohlížení virtuální prohlídky a digitální mapy
  • čtečka QR kódů v případě staršího digitálního zařízení
  • vytvořený QR kód pro nasměrování žáků na ověřený internetový odkaz

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: Žák si uvědomuje místo, kde žije, a všímá si okolí svého bydliště.
  • Digitální: Základní znalosti o používání aplikací fotoaparát nebo čtečka QR kódů pro otevření QR kódu.
  • Základní znalosti pro práci s digitální mapou – žák dokáže vyhledat oblast.

Evokace (15 minut):

Před samotnou aktivitou si s žáky povídejte o virtuálních prohlídkách, v čem a proč mohou být užitečné. Zjistěte, zda už někdy procházeli nějakou virtuální prohlídkou.

Diskutujte s žáky také o krajinách a přírodě. Zeptejte se žáků, zda by dokázali porovnat různé druhy krajin.

Rozdělte žáky do skupin, každá skupina si vybere jednu oblast, ve které by chtěla pozorovat krajinu. Pomozte žákům ve výběru například nabídnutím mapy ČR nebo světa.

Uvědomění (30 minut):

Prostřednictvím čtečky QR kódu nebo aplikace fotoaparát (u novějších zařízení) otevřete tento QR kód, který vás navede na webové stránky virtuálních prohlídek ČR –příroda: https://www.virtualczech.cz/kategorie.php?p=4.

Většinou je u každé virtuální prohlídky přímo na této webové stránce digitální mapa, ve které mohou žáci pomocí oddálení mapy (minus) zjistit, kde se jejich místo nachází.

Nechte žáky prozkoumávat libovolnou virtuální prohlídku (pohyb v prostředí, možnosti zoomování a lokalizace objektu na mapě) v oblasti, kterou si skupiny vybraly.

Pokud si skupinky vybraly lokaci ze světa, můžete žákům nabídnout například tyto webové stránky: https://www.airpano.com/.

Nechte žáky prozkoumat několik virtuálních prohlídek a pobízejte je k objevení nějakého detailu, skryté zajímavosti z přírody. Pokud ji žáci naleznou, poznamenají si, o jakou zajímavost se jedná a v jaké prohlídce se nachází.

Žáci si mohou například otevřít prohlídku krajského města a zaměřit se na jeho zajímavosti – například zajímavé stavby, vodní díla nebo množství zeleně ve městě.

Pokud žáci natrefí na neúplné informace nebo je něco zaujme, nechte je vyhledat více informací. Podpořte jejich zvědavost a chuť objevovat. (Informace mohou žáci vyhledávat ve vámi ověřených internetových zdrojích – např. oficiální webové stránky.)

Nechte žáky přemýšlet o porovnávání krajiny v oblasti, kterou si vybrali, s krajinou, která je obklopuje.

Žáci mohou porovnávat například množství zeleně ve městech, přírodní krásy v okolí, typ krajiny. Je vhodné při porovnávání žákům umožnit náhled na mapu (např. mapy.cz), aby měli možnost zkoumat, kde se oblast, kterou zkoumají a porovnávají se svým bydlištěm, nachází, a viděli tak typ krajiny i na mapě.

Závěr (30 minut):

Dejte žákům prostor poznatky z porovnávání krajin a zaznamenané detaily sdílet s ostatními spolužáky (skupinami) například pomocí přednesu nebo krátké prezentace v PowerPointu.

Otázky:

  • V čem se liší krajina v okolí školy a krajina, kterou jste si vybrali?
  • Co pro vás bylo při bádání v neznámé krajině důležité? Co vás zaujalo?
  • Dohledávali jste si nějaké informace? Proč? A případně jaké?
  • V čem vidíte klady a zápory bádání online?
  • Co jsme se dnes naučili a jak nám k tomu pomohla digitální technologie?

Zdroje:

Metodická poznámka: 

Digitální kompetence je rozvíjena při seznamování s digitálním zařízením a při práci s ním.

Rozvoj digitální kompetence je podporován při tvorbě jednoduchého digitálního obsahu (obrázku s popisem), ve kterém žáci předávají svým spolužákům informace o vybraném místě a porovnání tohoto místa s krajinou jejich domova nebo školy.

V reflexi skupinových prací se zaměříme na uvádění zdrojů použitých informací a fotografií.  

Žáky upozorníme na bezpečnost práce, používání internetových zdrojů a jejich uvádění i při zacházení s digitálním zařízením.

Digitální kompetence je rozvíjena, když žák/žákyně: 

  • pracuje s digitálním zařízením a rozvíjí své dovednosti v práci s aplikací fotoaparát; 
  • spolupracuje ve skupině s digitálním zařízením;
  • digitální technologie využívá k zefektivnění své práce; při aktivitě podněcujeme vzájemné učení se sdílením výsledků své práce a diskuzí; 
  • sdílí své bádání například pomocí prezentace v digitální podobě, rozvíjí své komunikační dovednosti. 

Ověření ve výuce: 

Aktivitu jsem ověřila ve třetím ročníku. Žáci již nějaké předchozí zkušenosti s virtuální prohlídkou měli z výuky, proto jim nedělalo problém otevření QR kódu ani „procházení se“ virtuální krajinou. Zaměřili jsme se tedy na nové téma a to bylo vyhledávání dodatečných informací, které žáky zajímaly. Zajímalo je například, kolik dní na poušti prší a co žije v jejich oblasti za živočichy.

Vzhledem k osvojování nové dovednosti vyhledávání nám aktivita opravdu zabrala 2 vyučovací hodiny.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Nikola Kudrnáčová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024