Stupeň vzdělávání: 2. stupeň, nižší gymnázium
Věková skupina: 7.–9. ročník (13–15 let)
Časová dotace:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Přínos využití digitálních technologií: To, co bychom dlouze hledali na internetu nebo při cestování zjišťovali několik let, nám AI ukáže během pár minut. Jen musíme umět dobře vytvořit prompt.
Metodická poznámka:
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace:
Uvědomění
Úkol pro žáky: Požádejte umělou inteligenci, aby vám vyhledala různé zákazové a příkazové tabule. Zkuste využít co nejvíce modálních sloves, případně i jejich zápory a opisy.
prompty = příkazy, instrukce, dotazy, které zadáváme umělé inteligenci, aby provedla určitý úkol
Doporučení pro žáky:
nejasné, příliš obecné formulace
příliš složité zadání
popisy, k čemu a proč potřebujeme tuto informaci
používání citlivých osobních dat
Příklad:
Autor díla: Helena Peřinová |
Projděte se žáky všechny nápisy, společně si je rozeberte a vyhodnoťte, kde byste se mohli s podobnou tabulí setkat a proč je důležité takovému nápisu rozumět.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: 8. ročník
Žáci si nejprve ujasňovali, co jsou to modální neboli způsobová slovesa, učili se tvořit zadání pro AI, zkoušeli hledat i přes Google vyhledávání; ukázali jsme si při té příležitosti také Booleovské logické operátory a to, jak je můžeme při vyhledávání využít. Všem skupinám se podařilo najít nějakou zajímavou příkazovou nebo zákazovou tabuli. Společně jsme je prošli a odhadovali, kde bychom se s takovou tabulí mohli reálně setkat.
Autor díla: Helena Peřinová |
Autor díla: Helena Peřinová |
Autor díla: Helena Peřinová |
Autor díla: Helena Peřinová |
Aktivitu je možno využít i pro jiný jazyk – např. němčinu, francouzštinu.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025