Stupeň vzdělávání: druhý stupeň základní školy
Věková skupina: 12–15 let
Vzdělávací obor: přírodopis
Tematický okruh: biologie živočichů
Očekávané výstupy: odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí
Časová dotace:
Klíčová slova: etologie, chování živočichů, pozorování, digitální kompetence, digitální technologie, digitální gramotnost, informační gramotnost, tvorba digitálního obsahu, NPO 3.1 DIGI
Pomůcky:
Zdroje: videa o chování živočichů (odkazy uvedeny v textu aktivity)
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Hlavní cíl: Žák pochopí základní principy etologie a aplikuje je při pozorování chování živočichů s využitím digitálních technologií.
Dílčí cíle:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Digitální technologie jsou v této aktivitě využívány k rozvoji několika oblastí digitálních kompetencí:
Metodická poznámka: Aktivitu je vhodné realizovat jako dlouhodobější projekt, kdy žáci provádějí pozorování mimo školní výuku a ve škole pak prezentují své výsledky a diskutují o nich. Je důležité zdůraznit etické aspekty pozorování živočichů a nutnost respektovat jejich přirozené prostředí a chování. Při práci s digitálními technologiemi věnujte pozornost bezpečnému chování online a správnému citování zdrojů.
Popis vzdělávací aktivity:
1. Úvod do etologie (20 minut)
Zahajte lekci představením pojmu etologie a vysvětlením jejího významu v biologii. Následně třída společně zhlédne vybraná videa o chování živočichů (odkazy 1–10 v příloze 1) a diskutuje o pozorovaných jevech. V rámci této diskuze učitel rovněž zdůrazní využití digitálních technologií v etologickém výzkumu a jejich přínos pro vědecké poznání.
2. Zadání výzkumného miniprojektu (20 minut)
Vysvětlete žákům zadání projektu a rozdejte jim záznamové listy (příloha 2). Žáci si následně vyberou živočicha pro své pozorování a plánují výzkum. Představte žákům kritéria pro pořizování kvalitních fotografií a videí pro etologické pozorování:
Žáci si ve dvojicích vyzkouší pořízení zkušebních fotografií a videí podle těchto kritérií přímo ve třídě nebo na školním pozemku (např. pozorování hmyzu nebo ptáků). Ukažte žákům, jak správně ukládat a organizovat pořízenou dokumentaci (vytvoření složek, pojmenování souborů). Poskytněte instrukce k využití digitálních nástrojů pro záznam pozorování, včetně doporučení vhodných aplikací pro dokumentaci a analýzu dat. Zároveň žáky seznamte s postupy pro vyhledávání doplňujících informací z důvěryhodných online zdrojů.
3. Realizace pozorování (domácí úkol, cca jeden týden)
Během následujícího týdne žáci samostatně provádějí pozorování vybraného živočicha podle zadaných instrukcí. Své pozorování zaznamenávají do záznamového listu a zároveň pořizují fotografie nebo videa pomocí digitálních zařízení. Pořízený materiál průběžně ukládají do sdíleného online úložiště (např. Google Drive, OneDrive) ve struktuře dohodnuté s učitelem.
Součástí úkolu je také vyhledávání doplňujících informací o pozorovaném živočichovi z důvěryhodných online zdrojů, čímž si žáci procvičují kritické hodnocení informací v digitálním prostředí.
4. Prezentace a diskuze výsledků (45 minut)
Žáci vytvoří krátkou digitální prezentaci (např. v PowerPointu nebo Canvě) obsahující nejlepší fotografie a krátké videoukázky. Součástí prezentace je i popis použitých technik pro pořízení kvalitních záběrů a případných obtíží, se kterými se setkali. Žáci prezentují výsledky svého pozorování s využitím vytvořeného digitálního obsahu. Mají prostor představit své zjištění, přičemž využívají digitální prezentace, fotografie či krátká videa.
Po každé prezentaci následuje třídní diskuze o pozorovaném chování a jeho významu pro živočichy. Součástí této diskuse je také reflexe použitých digitálních nástrojů a jejich efektivity při výzkumu.
5. Závěrečná reflexe (15 minut)
V závěrečné části lekce žáci reflektují své zkušenosti s pozorováním a shrnují, co se naučili o etologii. Učitel vede diskuzi o využití digitálních technologií při pozorování chování živočichů a jejich přínosu pro vědecké poznání. Žáci mají možnost sdílet své postřehy ohledně výhod a případných výzev spojených s použitím digitálních nástrojů během projektu.
Diskuze zahrnuje otázky:
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Při realizaci aktivity se osvědčilo nechat žákům dostatek času na pozorování (ideálně alespoň týden). Někteří žáci mohou potřebovat pomoc s výběrem vhodného živočicha k pozorování – je dobré mít připravené návrhy. Při prezentacích výsledků je důležité podporovat konstruktivní diskuzi a vést žáky k formulaci hypotéz o významu pozorovaného chování. Zvláštní pozornost věnujte bezpečnému a etickému používání digitálních technologií, zejména při sdílení obsahu online.
Další související materiály:
Příloha 1: Seznam videí
Příloha 2: Záznamový list pro pozorování
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025