Odborné články Základní vzdělávání Etologie – pozorování chování živočichů
Odborný článek

Etologie – pozorování chování živočichů

Anotace

Aktivita seznamuje žáky s etologií – vědou o chování živočichů. Prostřednictvím pozorování a analýzy chování vybraného živočicha žáci rozvíjejí své badatelské dovednosti a prohlubují porozumění živočišnému chování.

Stupeň vzdělávání: druhý stupeň základní školy

Věková skupina: 12–15 let

Vzdělávací obor: přírodopis

Tematický okruh: biologie živočichů

Očekávané výstupy: odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí

Časová dotace:

  • Výuka: 2–3 vyučovací hodiny
  • Příprava: 30 minut

Klíčová slova: etologie, chování živočichů, pozorování, digitální kompetence, digitální technologie, digitální gramotnost, informační gramotnost, tvorba digitálního obsahu, NPO 3.1 DIGI

Pomůcky:

  • Pro žáka:záznamový list, psací potřeby, digitální zařízení (smartphone, tablet nebo fotoaparát) s možností pořizování fotografií a videí
  • Pro učitele: počítač s projektorem, přístup k internetu

Zdroje: videa o chování živočichů (odkazy uvedeny v textu aktivity)

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní znalosti o živočiších a jejich životních projevech
  • Digitální: základní dovednosti práce s digitálními zařízeními (fotoaparát, kamera), základní vyhledávání informací na internetu

Vzdělávací cíle:

Hlavní cíl: Žák pochopí základní principy etologie a aplikuje je při pozorování chování živočichů s využitím digitálních technologií.

Dílčí cíle:

  • Žák systematicky pozoruje a zaznamenává chování vybraného živočicha pomocí digitálních technologií.
  • Žák analyzuje pozorované chování a vyvozuje závěry o jeho významu.
  • Žák efektivně využívá digitální technologie k dokumentaci a sdílení svých pozorování.
  • Žák kriticky hodnotí informace získané z digitálních zdrojů.
  • Žák vytváří digitální obsah k tématu etologie.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

Digitální technologie jsou v této aktivitě využívány k rozvoji několika oblastí digitálních kompetencí:

  1. Využití a zapojení: Žáci ovládají digitální zařízení (kamery, fotoaparáty) a aplikace pro záznam pozorování. Využívají webové kamery pro online pozorování živočichů.
  2. Informace a komunikace: Žáci vyhledávají, kriticky hodnotí a zpracovávají informace o etologii z různých digitálních zdrojů. Učí se ukládat a organizovat získané informace a digitální obsah.

Metodická poznámka: Aktivitu je vhodné realizovat jako dlouhodobější projekt, kdy žáci provádějí pozorování mimo školní výuku a ve škole pak prezentují své výsledky a diskutují o nich. Je důležité zdůraznit etické aspekty pozorování živočichů a nutnost respektovat jejich přirozené prostředí a chování. Při práci s digitálními technologiemi věnujte pozornost bezpečnému chování online a správnému citování zdrojů.

Popis vzdělávací aktivity:

1. Úvod do etologie (20 minut)

Zahajte lekci představením pojmu etologie a vysvětlením jejího významu v biologii. Následně třída společně zhlédne vybraná videa o chování živočichů (odkazy 1–10 v příloze 1) a diskutuje o pozorovaných jevech. V rámci této diskuze učitel rovněž zdůrazní využití digitálních technologií v etologickém výzkumu a jejich přínos pro vědecké poznání.

2. Zadání výzkumného miniprojektu (20 minut)

Vysvětlete žákům zadání projektu a rozdejte jim záznamové listy (příloha 2). Žáci si následně vyberou živočicha pro své pozorování a plánují výzkum. Představte žákům kritéria pro pořizování kvalitních fotografií a videí pro etologické pozorování:

  • stabilita obrazu (použití stativu nebo stabilizace rukou),
  • správné osvětlení (vyhýbání se protisvětlu),
  • zachycení klíčových momentů chování,
  • respektování živočicha a jeho přirozeného prostředí.

Žáci si ve dvojicích vyzkouší pořízení zkušebních fotografií a videí podle těchto kritérií přímo ve třídě nebo na školním pozemku (např. pozorování hmyzu nebo ptáků). Ukažte žákům, jak správně ukládat a organizovat pořízenou dokumentaci (vytvoření složek, pojmenování souborů). Poskytněte instrukce k využití digitálních nástrojů pro záznam pozorování, včetně doporučení vhodných aplikací pro dokumentaci a analýzu dat. Zároveň žáky seznamte s postupy pro vyhledávání doplňujících informací z důvěryhodných online zdrojů.

3. Realizace pozorování (domácí úkol, cca jeden týden)

Během následujícího týdne žáci samostatně provádějí pozorování vybraného živočicha podle zadaných instrukcí. Své pozorování zaznamenávají do záznamového listu a zároveň pořizují fotografie nebo videa pomocí digitálních zařízení. Pořízený materiál průběžně ukládají do sdíleného online úložiště (např. Google Drive, OneDrive) ve struktuře dohodnuté s učitelem.

Součástí úkolu je také vyhledávání doplňujících informací o pozorovaném živočichovi z důvěryhodných online zdrojů, čímž si žáci procvičují kritické hodnocení informací v digitálním prostředí.

4. Prezentace a diskuze výsledků (45 minut)

Žáci vytvoří krátkou digitální prezentaci (např. v PowerPointu nebo Canvě) obsahující nejlepší fotografie a krátké videoukázky. Součástí prezentace je i popis použitých technik pro pořízení kvalitních záběrů a případných obtíží, se kterými se setkali. Žáci prezentují výsledky svého pozorování s využitím vytvořeného digitálního obsahu. Mají prostor představit své zjištění, přičemž využívají digitální prezentace, fotografie či krátká videa.

Po každé prezentaci následuje třídní diskuze o pozorovaném chování a jeho významu pro živočichy. Součástí této diskuse je také reflexe použitých digitálních nástrojů a jejich efektivity při výzkumu.

5. Závěrečná reflexe (15 minut)

V závěrečné části lekce žáci reflektují své zkušenosti s pozorováním a shrnují, co se naučili o etologii. Učitel vede diskuzi o využití digitálních technologií při pozorování chování živočichů a jejich přínosu pro vědecké poznání. Žáci mají možnost sdílet své postřehy ohledně výhod a případných výzev spojených s použitím digitálních nástrojů během projektu.

Diskuze zahrnuje otázky:

  • Jak použité digitální technologie ovlivnily kvalitu pozorování?
  • Jaké výhody a nevýhody má použití konkrétních digitálních nástrojů v etologickém pozorování?

 

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Při realizaci aktivity se osvědčilo nechat žákům dostatek času na pozorování (ideálně alespoň týden). Někteří žáci mohou potřebovat pomoc s výběrem vhodného živočicha k pozorování – je dobré mít připravené návrhy. Při prezentacích výsledků je důležité podporovat konstruktivní diskuzi a vést žáky k formulaci hypotéz o významu pozorovaného chování. Zvláštní pozornost věnujte bezpečnému a etickému používání digitálních technologií, zejména při sdílení obsahu online.

Další související materiály:

Příloha 1: Seznam videí

Příloha 2: Záznamový list pro pozorování

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
13.67 kB
Dokument
Příloha 1: Seznam videí
docx
13.67 kB
Dokument
Příloha 2: Záznamový list pozorování

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy