Stupeň vzdělávání: SŠ
Věková skupina: 15–19 let
Vzdělávací obor: konverzace v AJ
Tematický okruh: Festivals and Traditions in the Czech Republic
Očekávané výstupy:
Časová dotace:
Pomůcky: počítač, tablet, telefon s připojením na wifi
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií:
Žák prostřednictvím digitálních technologií vytváří a upravuje digitální obsah. Žák zároveň využívá digitální technologie, aby si zefektivnil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce. Online pracovní nástěnka umožňuje vidět aktuální stav zadaného projektu, dává možnost přidávat, upravovat či připomínkovat sdílené informace.
Metodická poznámka:
V rámci výuky konverzace v anglickém jazyce učitel hledá možnosti propojení se zaměřením studia. U pedagogického lycea se nabízí propojení anglického jazyka s učením jiných žáků. Takto vznikl nápad na tento projekt. Není vůbec podmínkou, aby byl realizován pouze na Den dětí. Naopak. Více takových projektů během roku, kdy zapojíme aktivně naše studenty, dává velký smysl.
Online prostředí pro společnou tvorbu jsem využili i proto, že byli žáci během plánování na povinných praxích v různých školách. Vyzkoušeli jsme si tak zodpovědnost každého z nich. Učitel přišel s nápadem, přednesl ho a nechal na žácích, zda do projektu chtějí jít. Souhlasili. Postupně jsme si tedy spolu rozvrhli, co vše je třeba zajistit a zařídit. Společné plánování začalo v hodinách. Pak ale následovalo 14 dnů, kdy byli žáci mimo školu, a proto online prostředí bylo vhodným místem, kde bylo možné i nadále spolupracovat a dodržet zodpovědnost za projekt.
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace
Blíží se poslední dva měsíce našich konverzací v anglickém jazyce. Jak bychom mohli propojit zaměření vašeho studia, tedy pedagogické lyceum, a našeho předmětu?
Den dětí… Co bychom mohli podniknout? Učitel zapisuje návrhy a společně míří k cíli – podpořit žáky v tvorbě projektu, který si sami navrhnou, uskuteční a reflektují.
Uvědomění
Pojďme náš nápad ke Dni dětí zrealizovat a využít k práci online pracovní prostředí. Využijeme webovou stránku orgpad.info, která nám umožní pracovat kdykoli a odkudkoli. Nastává období praxí, víme, že nebudeme všichni přítomni v následujících týdnech. I přesto můžeme být ve spojení, pracovat a upravovat náš společný projekt.
Naše společné prostředí OrgPadu najdete zde – QR kód – vyfoťte a uložte si ho. Zároveň najdete odkaz ve svém školním e-mailu.
Připojte se pomocí QR kódu, který vám sdílím. Následně vidíte červené bubliny, které mají tři nadpisy – proč, co a jak. Učitel si může předem vytvořit základní kritéria nebo je společně se žáky definuje, což je efektivnější. Vždy záleží na skupině žáků, se kterou učitel pracuje.
Pro koho akci tvoříme? Co je náš cíl? Jak akci tématicky zaměříme? Jakou skupinu dětí cílíme? Co vše k tomu potřebujeme? Kde a jak plánujeme? Jaký bude výstup z projektu?
Postupně vyvstávají další a další otázky k diskuzi. Například: Na jakou slovní zásobu z anglického jazyka budeme jednotlivá stanoviště cílit? Kolik budeme mít stanovišť? Kde a kdy bude dobré projekt uskutečnit? Kdo osloví ředitele školy? Kdo vytvoří plakát? Chce být někdo manažerem celé akce? Jaké další role můžeme mít v tomto projektu /fotograf, tvorba videa z celé akce /
Následně učitel nechá žáky tvořit samostatně, je průvodcem, doptává se.
Zásadní kroky žáci postupně zapisují do online prostoru k jednotlivým kritériím akce. Plánují a rozdělují si stanoviště.
Online prostředí Orgpadu je velmi intuitivní. Žáci vytvoří novou „bublinu“, kliknou na šipku , bublinu pojmenují a plní obsah dohodnutými kroky.
Následně společně vytvořené kroky projektu procházíme a ubezpečujeme se, že všichni rozumí a ví, co je jejich úkolem. Všichni vědí, kde najdou informace, co je třeba zařídit, vytvořit. Každý si nese svou zodpovědnost.
Po odsouhlasení projektu odchází žáci na 14 dnů na praxe mimo školu. Digitální sdílený prostor umožňuje vidět aktuální stav projektu odkudkoli a kdykoli. Společně se ve škole potkáváme až den před akcí, kdy si vše procházíme a ladíme detaily.
Akce následně proběhne. Pořizujeme fotky a tvoříme video, máme manažera celé akce, který děti přivítá a vše si organizuje.
Reflexe
Po skončení akce společně si sdílíme zážitky a reflektujeme. Každý má prostor říct, co se mu povedlo, co by příště udělal jinak. Připomene manažerovi celé akce, aby vytvořil výsledné video jako památku. Video pak odešleme škole, pro kterou jsme ho realizovali.
Každý následně vyplní svou písemnou reflexi v angličtině dle zadání. Zadání reflexe je uvedeno v OrgPadu. Každý ze studentů má tedy možnost se kdykoli připojit a svou reflexi v angličtině sepsat. Propojujeme tak cíl předmětu a zaměření studia.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Cíl projektu – aktivizovat studenty, nechat je vyzkoušet si celý proces projektu od náčrtu přes realizaci až po reflexi – se povedl. Žáci se sami přesvědčili o efektivitě stanovišt, sami dokázali navrhnout, co by příště udělali jinak. Ze zpětných vazeb vyplynulo, že by studenti uvítali více takových projektů. A to je pro učitele ta nejlepší motivace a zpětná vazba, že činnostní a projektové učení dává smysl.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025