Stupeň vzdělávání: 2. stupeň
Věková skupina: 7.–9. ročník ZŠ
Vzdělávací obor: člověk a společnost, člověk a zdraví
Tematický okruh: Výchova k občanství – Člověk ve společnosti, Výchova ke zdraví – Vztahy mezi lidmi a formy soužití, Změny v životě člověka a jejich reflexe
Časová dotace:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: Žák je veden k bezpečnému, sebejistému, kritickému a tvořivému využívání digitálních technologií při práci, při učení, ve volném čase i při zapojování se do společnosti a občanského života (žák využívá AI v roli rádce nebo kouče – nechá si poradit, jak se vyrovnat s problémovou situací, a tuto radu kriticky vyhodnotí, popřípadě zahrne do své práce a dál využije).
Vzdělávací cíle:
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace
První vyučovací hodina:
K pojmu přiřaď vysvětlení:
Aktivita ve Wordwall zde
2) Skupinová práce: Vyberte si jeden pojem a vymyslete, jak byste ho vysvětlili jako rodiče svému synovi nebo své dceři ve věku 6–7 let.
Přesné zadání na lístečku: Představ si, že jsi rodič a máš doma prvňáčka, který se naučil číst a někde si přečetl toto slovo (např. PENIS, MENSTRUACE). Tomuto slovu nerozumí a žádá vysvětlení. Jak byste jako rodiče (teta, strýc) vysvětlili tento pojem dítěti tak, aby to bylo úměrné jeho věku? Důležité je, aby vysvětlení bylo pochopitelné, nebylo vulgární, bylo citlivé k věku a pohlaví dítěte. Dítě se nemá cítit odbyté a ví, že s takovými otázkami může příště zase bez obav přijít.
Metodická poznámka:
Uvědomění
Druhá vyučovací hodina:
1) Diskuze nad prací z minulé hodiny – Co bylo pro vás těžké?
2) Zkuste tento úkol formulovat jako zadání pro umělou inteligenci – Zvládne to? Bude vysvětlovat citlivě? Žáci se učí využívat ChatGPT, tvořit prompty. Často výsledek spontánně porovnávají s definicí na Wikipedii (nebo je k tomu může též vybídnout učitel).
Diskuze: Může nám AI pomoci? V čem? Co přináší nového?
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Žáci si nejprve vyzkoušeli, jak těžké je poradit si se zadáním bez jakékoli pomoci. Žádné skupině se napoprvé nepodařilo splnit úkol tak, aby vysvětlení bylo opravdu vhodné pro danou věkovou kategorii. Některé skupiny se i snažily dítku vysvětlit, že na to má ještě času dost. Napodruhé už jsme se někam posunuli a podařilo se jim svými slovy pojem vysvětlit. Umělá inteligence tomu přidala jiný rozměr a byla také při zpracování úkolu daleko rychlejší. Žáci ve skupinách tvořili postupné prompty. Jedna skupina pak ještě propojila své původní vysvětlení s návrhem od ChatGPT.
Z prací žáků 7. ročníku:
Menstruace:
Byla jednou jedna holčička jménem Anička. Anička byla velmi zvědavá a chtěla se dozvědět všechno o světě kolem sebe. Jednoho dne se Anička zeptala své maminky na něco, co ji zajímalo už dlouho. „Mami, co je to menstruace?“
Aniččina maminka jí řekla: „Aničko, menstruace je proces, který se týká žen a dívek. Jedná se o měsíční krvácení z pipinky, které se obvykle objevuje mezi 12. a 14. rokem života. Když se holčičky stanou velkými dívkami, jejich tělo začne produkovat hormony, které způsobují menstruaci.“
Anička se na maminku podívala velkýma očima a zeptala se: „A proč se to děje?“
Maminka jí odpověděla: „To je přirozený proces a není to nic špatného nebo nebezpečného. Je to jen znamení toho, že holčička dospěla v ženu a může počít dítě.“
Anička si uvědomila, že menstruace je něco normálního a přirozeného. Pokud bude mít nějaké další otázky ohledně menstruace nebo pokud chce vědět více o tomto tématu, může se zeptat své maminky nebo lékaře.
Reakce žáků:
Pracovalo se nám dobře, umělá inteligence postupně psala to, co jsme vyžadovali. Jako rodičům by nám to nepomohlo, protože bychom věděli, jaké pojmy naše děti znají, a vysvětlili bychom jim to více osobně než tahle maminka Aničce.
_____________________________________________________________________________________________________________________
Zadání pro AI znělo takto: Máme doma holčičku v první třídě a někde si našla a přečetla pojem menstruace a já nevím, jak jí to mám vysvětlit, aby to pochopila a neměla z toho doživotní trauma.
A výsledek takto: Samozřejmě, ráda vám pomohu. Menstruace je přirozený proces, který se týká žen a dívek. Každý měsíc se tělo dívky připravuje na to, že by mohla otěhotnět. Pokud se to nestane, sliznice dělohy se odloučí a vylučuje se z těla spolu s krví. Tento proces se nazývá menstruace. Je důležité zdůraznit, že menstruace je naprosto normální a zdravý proces. Dívky začínají menstruovat obvykle mezi 9 a 15 lety věku. Je důležité jim vysvětlit, že menstruace je součástí toho, jak funguje jejich tělo, a že to není nic špatného nebo hanlivého. Můžete jí také říct, že menstruace trvá obvykle 3 až 7 dní a že bude potřebovat speciální hygienické prostředky, jako jsou tampony nebo vložky, aby se cítila čistá a suchá během této doby.
Reakce žáků:
Nejlepší pokus byl pátý, AI fungovala dobře. Využili bychom to jako nápad, jak mluvit s dítětem. Není špatné vědět, že se mám s kým poradit a nemusím se stydět.
Další související materiály:
K tomuto tématu je pak ještě video (video je v angličtině, využíváme metodu CLIL):
Zdroj obrázku: https://www.youtube.com/watch?v=h3nhM9UlJjc
Slovní zásoba k videu:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025