Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ (3. ročník)
Věková skupina: 8–9 let
Vzdělávací obor: člověk a jeho svět
Časová dotace: 2 vyučovací hodiny (navazující)
Pomůcky:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Žák pozoruje vývoj rostlin a porovnává ho mezidruhově, při svém pozorování zachycuje vývoj rostlin pomocí aplikace fotoaparát.
Evokace (15 minut):
Před samotnou aktivitou si s žáky povídejte o rostlinách. Zjistěte, zda už někdy pozorovali vývoj rostlin a zda vědí, jak se rostliny rozmnožují.
Následně s žáky vyhledejte informace o sázení bylin například prostřednictvím webových stránek https://www.garlo.cz/clanky/jak-zasadit-bylinky/ nebo jiných, učiteli doporučených, ověřených stránek.
Rozdělte žáky do skupin, každá skupina si vybere jednu bylinu, u které bude zjišťovat postup sázení a sledovat její vývoj na internetu či v encyklopediích. Získané informace si žáci sepíší na papír. Tvoří tak jednoduchý pracovní postup.
Diskuze: Co jsme zjistili o sázení bylin? Byly naše předchozí znalosti dostatečné? V čem se lišily od současných?
Uvědomění (45 minut):
Po úvodní aktivitě se s žáky domluvte, co bude potřeba k sázení bylin a kde byste potřebné věci mohli nakoupit. Udělejte si předběžný rozpočet – můžete využít tabulkový editor (Excel). Sepište si nákupní seznam (např.: zahradnický substrát, semena, květináče). Předpokládaný rozpočet i nákupní seznam si vytiskněte. Tisknout může učitel za asistence žáků.
Navštivte s žáky zahradnictví a nakupte potřebný materiál pro sázení bylin. Porovnejte předpokládaný rozpočet s rozpočtem reálným. Ujistěte se, že máte vše, co jste napsali do nákupního seznamu. Při cestě zpět do školy si ujasněte, zda žáci rozumí svému sepsanému pracovnímu postupu a zvládají nalézt potřebné informace k sázení i na obalu od semen.
Ve třídě, po nákupu, si společně zopakujeme postup sázení a provádíme ve skupinách fotodokumentaci k pracovnímu postupu – sázení bylin.
Vložíme s žáky (pomáháme skupinám) pořízené fotografie a popis kroků do sdíleného dokumentu (textový dokument či prezentace). Doporučuji vyučujícím vytvořit dokument předem pro každou skupinu a nasdílet ho pomocí QR kódu. Tak mohou žáci zpracovávat pořízené fotografie rovnou v tabletu a nemusí je nikam přeposílat.
Poznámka pro učitele: Pro sdílení dokumentu pomocí QR kódu je nutné mít dokument nahraný na OneDrive (internetové úložiště), zkopírovat si odkaz pro sdílení a následně z odkazu vytvořit QR kód například pomocí www.qrgenerator.cz.
Závěr (30 minut):
Připravíme se skupinami prezentace mapující sázení krok za krokem – nejlépe v tabletu, na kterém žáci pořizovali fotografie.
Skupiny žáků si vzájemně prezentují a porovnávají postup sázení bylinek. Poznámka pro učitele: Učitel může otevřít dokument na svém PC (vytvořil ho) a spustit ho na interaktivní tabuli. Pro bezproblémové otevření dokumentu doporučuji pouze jedno otevření dokumentu. Žáci po dokončení svých prezentací dokument musí uložit a zavřít.
Rozšíření aktivity: S žáky můžeme vytvořit informační cedulky se základními informacemi například v MS Office Word, Malování nebo v programu Canva. Poznámka pro učitele: V programu Canva vám žáci jednoduše svou práci nasdílí přes tlačítko „odeslat učiteli“. Učitel poté s materiálem může dále pracovat – například ho sdílet na interaktivní tabuli či si ho stáhnout do PC a vytisknout ho. Při stahování s žáky řešíme výsledný formát. Pro bezproblémový tisk doporučuji „Tiskové pdf“.
Cedulky vytiskneme (učitel za asistence žáků) a umístíme je do květináče v podobě zápichu – zápichy můžeme vytvořit pomocí špejlí. Doporučuji cedulky předem zalaminovat laminovací fólií.
Diskutujeme a porovnáváme výsledky práce jednotlivých skupin.
Otázky:
Zdroje:
https://www.garlo.cz/clanky/jak-zasadit-bylinky/ nebo jiné doporučené stránky pro ověření informací o sázení bylin
Metodická poznámka:
Ve skupinách žáci tvoří pracovní postup ve sdíleném dokumentu – prezentaci.
V reflexi skupinových prací se zaměříme na uvádění zdrojů použitých informací a fotografií.
Žáky upozorníme na bezpečnost práce při praktickém sázení, používání internetových zdrojů a jejich uvádění i při zacházení s digitálním zařízením.
Digitální kompetence je rozvíjena, když:
Ověření ve výuce:
Aktivitu jsem ověřila ve třetím ročníku. Žáci již nějaké předchozí zkušenosti ze setí měli, protože sejeme ve škole pravidelně. Proto jsme se zaměřili na rozdíly mezi různými rostlinami. Zjišťovali jsme potřebnou hloubku setí a „rozestupy“ semínek od sebe. Nákupní seznam i rozpočet jsme tvořili společný. S rozšiřujícími aktivitami počítejte raději o výukovou hodinu více. Zvlášť práce v programu Canva žáky moc baví a zkoušejí různé variace, které zaberou více času.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.