Odborný článek

Sejeme bylinky

Anotace

Aktivita je zaměřena na efektivní pozorování vývoje rostlin pomocí digitálních technologií. Učitel s žáky nejprve vyhledává informace o sázení bylin, poté získané znalosti uvádí do praxe – od nákupu materiálu až po vlastní sázení. Během celé aktivity žáci pořizují záznamy své práce a dokumentují proces vývoje rostlin.

Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ (3. ročník)

Věková skupina: 8–9 let

Vzdělávací obor: člověk a jeho svět

Časová dotace: 2 vyučovací hodiny (navazující)

Pomůcky:

  • mobilní telefony nebo digitální fotoaparáty
  • počítače nebo tablety pro práci s digitálními nástroji
  • sdílený prostor pro ukládání fotografií a dokumentů
  • materiál pro sázení bylinek
  • program Canva pro tvorbu informačních cedulek

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • základní znalosti o používání aplikace fotoaparát na mobilním telefonu nebo tabletu
  • základní dovednosti v práci s počítačem nebo tabletem pro vytváření dokumentů

Vzdělávací cíle:

Žák pozoruje vývoj rostlin a porovnává ho mezidruhově, při svém pozorování zachycuje vývoj rostlin pomocí aplikace fotoaparát.

Evokace (15 minut):

Před samotnou aktivitou si s žáky povídejte o rostlinách. Zjistěte, zda už někdy pozorovali vývoj rostlin a zda vědí, jak se rostliny rozmnožují.

Následně s žáky vyhledejte informace o sázení bylin například prostřednictvím webových stránek  https://www.garlo.cz/clanky/jak-zasadit-bylinky/ nebo jiných, učiteli doporučených, ověřených stránek.

Rozdělte žáky do skupin, každá skupina si vybere jednu bylinu, u které bude zjišťovat postup sázení a sledovat její vývoj na internetu či v encyklopediích. Získané informace si žáci sepíší na papír. Tvoří tak jednoduchý pracovní postup.

Diskuze: Co jsme zjistili o sázení bylin? Byly naše předchozí znalosti dostatečné? V čem se lišily od současných?

Uvědomění (45 minut):

Po úvodní aktivitě se s žáky domluvte, co bude potřeba k sázení bylin a kde byste potřebné věci mohli nakoupit. Udělejte si předběžný rozpočet – můžete využít tabulkový editor (Excel). Sepište si nákupní seznam (např.: zahradnický substrát, semena, květináče). Předpokládaný rozpočet i nákupní seznam si vytiskněte. Tisknout může učitel za asistence žáků.

Navštivte s žáky zahradnictví a nakupte potřebný materiál pro sázení bylin. Porovnejte předpokládaný rozpočet s rozpočtem reálným. Ujistěte se, že máte vše, co jste napsali do nákupního seznamu. Při cestě zpět do školy si ujasněte, zda žáci rozumí svému sepsanému pracovnímu postupu a zvládají nalézt potřebné informace k sázení i na obalu od semen.

Ve třídě, po nákupu, si společně zopakujeme postup sázení a provádíme ve skupinách fotodokumentaci k pracovnímu postupu – sázení bylin.

Vložíme s žáky (pomáháme skupinám) pořízené fotografie a popis kroků do sdíleného dokumentu (textový dokument či prezentace). Doporučuji vyučujícím vytvořit dokument předem pro každou skupinu a nasdílet ho pomocí QR kódu. Tak mohou žáci zpracovávat pořízené fotografie rovnou v tabletu a nemusí je nikam přeposílat.

Poznámka pro učitele: Pro sdílení dokumentu pomocí QR kódu je nutné mít dokument nahraný na OneDrive (internetové úložiště), zkopírovat si odkaz pro sdílení a následně z odkazu vytvořit QR kód například pomocí www.qrgenerator.cz.

Závěr (30 minut):

Připravíme se skupinami prezentace mapující sázení krok za krokem – nejlépe v tabletu, na kterém žáci pořizovali fotografie.

Skupiny žáků si vzájemně prezentují a porovnávají postup sázení bylinek. Poznámka pro učitele: Učitel může otevřít dokument na svém PC (vytvořil ho) a spustit ho na interaktivní tabuli. Pro bezproblémové otevření dokumentu doporučuji pouze jedno otevření dokumentu. Žáci po dokončení svých prezentací dokument musí uložit a zavřít.

Rozšíření aktivity: S žáky můžeme vytvořit informační cedulky se základními informacemi například v MS Office Word, Malování nebo v programu Canva. Poznámka pro učitele: V programu Canva vám žáci jednoduše svou práci nasdílí přes tlačítko „odeslat učiteli“. Učitel poté s materiálem může dále pracovat – například ho sdílet na interaktivní tabuli či si ho stáhnout do PC a vytisknout ho. Při stahování s žáky řešíme výsledný formát. Pro bezproblémový tisk doporučuji „Tiskové pdf“.

Cedulky vytiskneme (učitel za asistence žáků) a umístíme je do květináče v podobě zápichu – zápichy můžeme vytvořit pomocí špejlí. Doporučuji cedulky předem zalaminovat laminovací fólií.

Diskutujeme a porovnáváme výsledky práce jednotlivých skupin.

Otázky:

  • V čem se liší sázení naší vybrané byliny od jiných?
  • Co bylo při postupu důležité? Jak se nám dařilo pozorovat vývoj rostliny?
  • Nebude vhodnější příště využívat jiný, přesnější, digitální záznam?
  • Co jsme se dnes naučili a jak nám k tomu pomohla digitální technologie?

Zdroje:

https://www.garlo.cz/clanky/jak-zasadit-bylinky/ nebo jiné doporučené stránky pro ověření informací o sázení bylin

Metodická poznámka: 

Ve skupinách žáci tvoří pracovní postup ve sdíleném dokumentu – prezentaci.

V reflexi skupinových prací se zaměříme na uvádění zdrojů použitých informací a fotografií.  

Žáky upozorníme na bezpečnost práce při praktickém sázení, používání internetových zdrojů a jejich uvádění i při zacházení s digitálním zařízením.

Digitální kompetence je rozvíjena, když: 

  • Žák pracuje s digitálním zařízením a rozvíjí své dovednosti v práci s aplikací fotoaparát.  
  • Žák spolupracuje ve skupině s digitálním zařízením ve sdíleném prostředí.
  • Digitální technologie využívá k zefektivnění své práce. Fotografování je při zachycení skutečnosti rychlejší a věrnější než kreslení, žák se může soustředit na praktické činnosti a zachycovat je prostřednictvím fotografií. Při aktivitě podněcujeme vzájemné učení se sdílením výsledků své práce a diskuzí.  
  • Žák sdílí fotografie a prezentaci v digitální podobě, rozvíjí své komunikační dovednosti. 

Ověření ve výuce: 

Aktivitu jsem ověřila ve třetím ročníku. Žáci již nějaké předchozí zkušenosti ze setí měli, protože sejeme ve škole pravidelně. Proto jsme se zaměřili na rozdíly mezi různými rostlinami. Zjišťovali jsme potřebnou hloubku setí a „rozestupy“ semínek od sebe. Nákupní seznam i rozpočet jsme tvořili společný. S rozšiřujícími aktivitami počítejte raději o výukovou hodinu více. Zvlášť práce v programu Canva žáky moc baví a zkoušejí různé variace, které zaberou více času.

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Nikola Kudrnáčová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.