Odborné články Základní vzdělávání Vycházka s digitální mapou
Odborný článek

Vycházka s digitální mapou

20. 3. 2025
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Nikola Kudrnáčová

Anotace

Aktivita, která využívá při výuce digitální mapy, je vhodným zdrojem inspirace pro rozvoj digitální kompetence ve výuce na 1. stupni ZŠ. Po předchozí přípravě ve třídě je aktivita realizována venku. Žáci získají zkušenosti s navigováním prostřednictvím aplikace

Cíl

  • Žák řeší úkoly a situace i s pomocí digitálních technologií, vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků. (RVP ZV)
  • Žák se chová šetrně ke svěřeným digitálním zařízením, rozpozná vhodné a nevhodné zacházení s nimi.
  • Žák vytváří digitální obsah, zaznamenává skutečnosti ze svého okolí a vyjadřuje své představy i za pomoci digitálních technologií – tvoří prezentaci fotografií a poznámky. (vzdělávací cíl)
  • Žák se orientuje v digitální mapě v místě svého bydliště nebo školního výletu. (vzdělávací cíl)

Typ materiálu: vzdělávací aktivita pro žáky třetího ročníku ZŠ, digitální kompetence / učební pomůcka

Škola: základní škola – 1. stupeň

Ročník: 3. ročník

Metody: zážitková výuka

Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět

Tematický okruh: Místo, kde žijeme

Očekávané výstupy a cíle:

  • Žák úkoly a is pomocí digitálních technologií, vytváří a upravuje obsah, kombinuje různé formáty řešení, situace se využívá digitální (RVP ZV)
  • Žák se chová šetrně ke svěřeným digitálním zařízením, rozpoznává vhodné a nevhodné zacházení s nimi.
  • Žák vytváří digitální obsah, zavává skutečnosti ze svého okolí a zaznamenal své představy i za pomoci digitálních technologií – tvoří prezentaci fotografií a poznámky. (vzdělávací cíl)
  • Žák se orientuje v digitální mapě v místě svého bydliště nebo školního výletu. (vzdělávací cíl)

Časová dotace:

  • Výuka: 2× 45 minut
  • Příprava: 45 minut

Pomůcky, hardware a software:

  • Učitel: mobilní telefon / tablet s přístupem k internetu, interaktivní tabule
  • Žák: mobilní telefon / tablet s přístupem k internetu

Zdroje:

  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. In: Praha: MŠMT, 2021. [online]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ [cit. 4. 11. 2023].
  • aplikace mapy.cz

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní orientace v prostoru a na mapě
  • Digitální dovednosti: základní uživatelské znalosti a pravidla bezpečnosti při práci s tabletem či mobilním telefonem i ve venkovním prostředí, ovládání fotoaparátu, základní pravidla bezpečnosti práce s digitálním zařízením – práce ve hře, venkovní prostředí

Vzdělávací cíle:

  • Žák ovládá běžně používaná digitální zařízení při orientaci na mapě.
  • Žák se orientuje v prostoru pomocí digitálních map.
  • Žák vytvoří prezentaci (digitální obsah) z výletu.

Přínos využití digitálních technologií: Žák využívá digitální technologie ke své práci a orientaci. Práce s online mapou je pro žáky efektivnější a rychlejší než práce s mapou papírovou. Učitel sleduje a podporuje propojení oborových cílů a digitálních kompetencí žáků.

Metodická poznámka: Je vhodné žáky rozdělit do skupin po 2 až 3 žácích, aby se mohli při práci s tabletem střídat. Žáci si před vyzkoušením zopakují pravidla bezpečného pohybu mimo školu a bezpečné zacházení s digitálními technologiemi (např. při focení se zastavím, tablet držím oběma rukama). Při vycházce mají oblečené reflexní vesty.

Popis vzdělávací aktivity: S žáky si naplánujete vycházku pomocí aplikace Mapy.cz. Naplánovanou trasu promítněte na interaktivní tabuli a projděte ji „nanečisto“ na plánku a na letecké mapě. Žáky seznamte s uživatelskými vlastnostmi webové aplikace a vysvětlete zadání úkolu.

Na interaktivní tabuli vyznačte trasu plánovaného pěšího výletu na mapy.cz. Seznamte žáky s přepínáním typů map a plánováním tras. Vysvětlete žákům, jak se vyhledávají zajímavá místa. Ukažte ikony pro různé památky. Ukažte žákům, jak vytvořit QR odkaz naplánované trasy. Na začátku vycházky QR kód nechte žáky naskenovat a rozdělte třídu na skupiny.

Žáci si stáhnou aplikaci mapy.cz na půdě školy, načtou si QR kód do svých tabletů a zvolí nabídku „NAVIGOVAT“. (Mapy pracují i ​​offline režimu.) Žáci procházejí ve zvolenou trasu a všímají si zajímavostí, pořizují fotografie míst, která je zaujala. Všechny skupinky mají stejnou trasu. Žáci vytvořili z pořízených fotografií prezentaci v programu MS Office PowerPoint. V prezentaci představí pomocí fotografií svou cestu a zajímavosti (to, co vyfotili). Mohou zde uvést i základní informace získané při vycházce (název objektu, budovy, rostliny). Aktivitu zhodnotíme například webovou aplikací https://www.mentimeter.com/ nebo diskuzí.

Otázky na reflexi:

  • Jak hodnotíte plánování trasy v online mapách a v papírových mapách? Porovnejte.
  • Co vás při plánování trasy zaskočilo a proč?
  • Cítili jste se komfortně při navigaci aplikací?
  • Kde jste vyhledávali základní informace k jednotlivým fotografiím?
  • Co na vaši práci hodnotíte nejlépe?

Rozšíření: Pokud se budete pohybovat ve své obci a máte dostatek vyučujících, můžete si nechat (s dohledem) vybrat skupiny z nabízených tras a poté trasy porovnávat.

Zkušenosti s použitím materiálu 

Aktivitu autorka vyzkoušela s žáky 2. ročníku (26 žáků). Žáci se nejprve s mapami účastníky ve třídě a následně vycházce chodili všechny skupinky pohromadě z důvodu bezpečnosti.

Žáci hodnotili aktivitu velmi kladně, protože mohli využít efektivní trasy a vyhledávat zajímavosti už při vycházce. Diskutovali o praktickém využití papírové mapy a porovnávali své zkušenosti.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Nikola Kudrnáčová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít