Typ materiálu: vzdělávací aktivita pro žáky třetího ročníku ZŠ, digitální kompetence / učební pomůcka
Škola: základní škola – 1. stupeň
Ročník: 3. ročník
Metody: zážitková výuka
Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět
Tematický okruh: Místo, kde žijeme
Očekávané výstupy a cíle:
Časová dotace:
Pomůcky, hardware a software:
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií: Žák využívá digitální technologie ke své práci a orientaci. Práce s online mapou je pro žáky efektivnější a rychlejší než práce s mapou papírovou. Učitel sleduje a podporuje propojení oborových cílů a digitálních kompetencí žáků.
Metodická poznámka: Je vhodné žáky rozdělit do skupin po 2 až 3 žácích, aby se mohli při práci s tabletem střídat. Žáci si před vyzkoušením zopakují pravidla bezpečného pohybu mimo školu a bezpečné zacházení s digitálními technologiemi (např. při focení se zastavím, tablet držím oběma rukama). Při vycházce mají oblečené reflexní vesty.
Popis vzdělávací aktivity: S žáky si naplánujete vycházku pomocí aplikace Mapy.cz. Naplánovanou trasu promítněte na interaktivní tabuli a projděte ji „nanečisto“ na plánku a na letecké mapě. Žáky seznamte s uživatelskými vlastnostmi webové aplikace a vysvětlete zadání úkolu.
Na interaktivní tabuli vyznačte trasu plánovaného pěšího výletu na mapy.cz. Seznamte žáky s přepínáním typů map a plánováním tras. Vysvětlete žákům, jak se vyhledávají zajímavá místa. Ukažte ikony pro různé památky. Ukažte žákům, jak vytvořit QR odkaz naplánované trasy. Na začátku vycházky QR kód nechte žáky naskenovat a rozdělte třídu na skupiny.
Žáci si stáhnou aplikaci mapy.cz na půdě školy, načtou si QR kód do svých tabletů a zvolí nabídku „NAVIGOVAT“. (Mapy pracují i offline režimu.) Žáci procházejí ve zvolenou trasu a všímají si zajímavostí, pořizují fotografie míst, která je zaujala. Všechny skupinky mají stejnou trasu. Žáci vytvořili z pořízených fotografií prezentaci v programu MS Office PowerPoint. V prezentaci představí pomocí fotografií svou cestu a zajímavosti (to, co vyfotili). Mohou zde uvést i základní informace získané při vycházce (název objektu, budovy, rostliny). Aktivitu zhodnotíme například webovou aplikací https://www.mentimeter.com/ nebo diskuzí.
Otázky na reflexi:
Rozšíření: Pokud se budete pohybovat ve své obci a máte dostatek vyučujících, můžete si nechat (s dohledem) vybrat skupiny z nabízených tras a poté trasy porovnávat.
Zkušenosti s použitím materiálu
Aktivitu autorka vyzkoušela s žáky 2. ročníku (26 žáků). Žáci se nejprve s mapami účastníky ve třídě a následně vycházce chodili všechny skupinky pohromadě z důvodu bezpečnosti.
Žáci hodnotili aktivitu velmi kladně, protože mohli využít efektivní trasy a vyhledávat zajímavosti už při vycházce. Diskutovali o praktickém využití papírové mapy a porovnávali své zkušenosti.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025