Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ (3. ročník)
Věková skupina: 8–9 let
Vzdělávací obor: člověk a jeho svět
Očekávané výstupy: ČJS-3-4-01 pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích
Časová dotace: 2 vyučovací hodiny
Pomůcky: mobilní telefony nebo tablety s aplikací fotoaparát, sdílená složka pro každou skupinu pro uložení pořízených fotografií, materiály pro prezentaci (papír, tiskárna, projektor)
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Digitální: Základní znalosti o používání aplikace fotoaparát
Vzdělávací cíle:
Digitální kompetence je rozvíjena, když:
žák využívá ve skupině efektivní způsob záznamu změn v přírodě s aplikací fotoaparát. Následně své fotografie zpracuje do prezentace MS Office PowerPoint a sdílí fotografie v prezentaci v digitální podobě, rozvíjí své komunikační dovednosti.
Popis vzdělávací aktivity:
Příprava:
Je vhodné pro skupiny připravit sdílené složky, do kterých si žáci uloží své pořízené fotografie. Ujistěte se, že žáci umí zařízení s aplikací fotoaparát zapnout/vypnout, spustit aplikaci fotoaparát, vyhledat a nasdílet pořízené fotografie do sdílené složky.
Zdůrazněte, že nesmí fotografovat jeden druhého bez souhlasu a pořízené fotografie budou sdílet pouze na předem stanoveném místě, nad kterým máte kontrolu, a ujistěte se, že rozumí bezpečnostním pravidlům při zacházení s digitálním zařízením i při vycházce (neběháme, dodržujeme bezpečné vzdálenosti mezi sebou, abychom do nikoho nestrčili, fotíme v klidu, nespěcháme a soustředíme se na práci).
Hodina bude členěna do 3 bloků podle modelu EUR.
Uvedeme žáky do tématu prostřednictvím krátké diskuze o podzimních jevech a změnách v přírodě.
Žáci se společně zamyslí nad otázkami typu: Co na podzim v přírodě můžeme pozorovat? Jaké změny v barvách přírody si všímáme?
Ve třídě (15 min):
Rozdělte žáky do skupin a zajistěte, aby v každé skupině byl alespoň jeden tablet nebo mobilní telefon s fotoaparátem. Ujasněte si, že žáci využijí ve skupinách aplikaci fotoaparátu a zdokumentují rozmanité projevy podzimu, které při vycházce naleznou.
Určete si bezpečnostní pravidla při zacházení s digitálním zařízením a ujistěte se, že ho žáci umí ovládat.
Bezpečnost při fotografování: Ujistěte se, že žáci respektují bezpečnostní pravidla při manipulaci s digitálními zařízeními, zejména při pohybu venku. Například držíme tablet/telefon pevně v obou rukou, pohybujeme se pomalu a respektujeme prostor ostatních.
Správné ukládání fotografií: Věnujte čas vysvětlení správného uložení fotografií do sdílené složky a dodržování pravidel pro sdílení s ostatními.
Při vycházce (20 min):
Projděte společně se skupinami žáků místa v okolí školy, kde můžou pozorovat změny přírody související s podzimem, nechte žáky pracovat samostatně a spolupracovat ve skupinách. Podporujte diskuzi mezi žáky.
Ujistěte se, že máte nad všemi skupinami žáků dohled a kontrolu.
Ve třídě (20 minut):
Fotografie žáci uloží do sdílené složky, kterou předem vytvoříte.
Žáci vytvoří prezentaci ze svých fotografií, například tištěnou výstavu, digitální prezentaci nebo koláž. Společná reflexe výsledků a diskuze o tom, co se žáci naučili o proměnách přírody na podzim.
Diskuze o tom, jak fotografování pomohlo ve vnímání změn v přírodě.
Možnost vytvoření skupinové výstavy fotografií, kde mohou žáci prezentovat svou práci ostatním třídám nebo rodičům.
Příklady otázek:
Pokud budete potřebovat vyrazit do vzdálenějších oblastí, vyčleňte si na dokumentování změn více času.
Doporučuji žáky ještě ve třídě seznámit s celou výukovou aktivitou, sepsat si jednotlivé části (kroky) aktivity na tabuli, aby se žáci mohli orientovat ve stanoveném čase a rozvrhnout si tempo své práce.
Cílem je, aby žáci aktivně pozorovali změny v přírodě na podzim a dokumentovali je prostřednictvím fotografií.
V reflexi skupinových prací se zaměříme na uvádění zdrojů informací a fotografií.
Výuku jsem ověřovala ve 3. ročníku ZŠ. Žáci již zkušenosti s pohybem ve venkovním prostředí s tablety měli, proto jim nedělalo problém dodržovat bezpečnostní pravidla zmíněná v úvodu hodiny. (Bezpečnost při fotografování: Ujistěte se, že žáci respektují bezpečnostní pravidla při manipulaci s digitálními zařízeními, zejména při pohybu venku. Například držíme tablet/telefon pevně v obou rukou, pohybujeme se pomalu a respektujeme prostor ostatních. Nefotografujeme žádné osoby.)
Ve třídě skupiny žáků zpracovávaly prezentace v aplikaci PowerPoint. S aplikací se stále seznamují, proto jsem volila skupinovou tvorbu, při které mezi sebou žáci vzájemně diskutují například o tvorbě rozložení snímku, přidání obrázku, vzhledu snímku a uložení své práce.
Při realizaci aktivity jsme nenarazili na nečekanou událost ani problém. Časová dotace na fotografování v okolí školy byla dostačující, protože jsme se pohybovali pouze na školní zahradě.
Výsledek skupinové práce:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025