Odborný článek

Barvy podzimu

Anotace

Aktivita je vhodná pro žáky třetího ročníku nebo začátečníky v tvorbě digitálního obsahu. Žáci zaznamenávají v okolí školy změny v podzimní přírodě prostřednictvím fotografování. Učí se bezpečně zacházet s digitálním zařízením a tvořit ve skupinách digitální obsah. Výstupem aktivity je sdílení výsledků práce – prezentace v PowerPointu s popisovanými změnami nebo tištěnou výstavou fotografií.

Cíl

  • Žák vnímá změny v přírodě, které nastávají na podzim.
  • Žák zaznamená změny v přírodě pomocí aplikace fotoaparát.
  • Vyhledává informace k jednotlivým změnám přírody.
  • Diskutuje o tvorbě digitálního obsahu a využití pořízených fotografií.
  • Sdílí výsledky své práce prostřednictvím výstavy fotografií.

Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ (3. ročník)

Věková skupina: 8–9 let

Vzdělávací obor: člověk a jeho svět

Očekávané výstupy: ČJS-3-4-01 pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích

Časová dotace: 2 vyučovací hodiny

Pomůcky: mobilní telefony nebo tablety s aplikací fotoaparát, sdílená složka pro každou skupinu pro uložení pořízených fotografií, materiály pro prezentaci (papír, tiskárna, projektor)

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Digitální: Základní znalosti o používání aplikace fotoaparát

Vzdělávací cíle:

  • Žák vnímá změny v přírodě, které nastávají na podzim.
  • Žák zaznamená změny v přírodě pomocí aplikace fotoaparát.
  • Vyhledává informace k jednotlivým změnám přírody.
  • Diskutuje o tvorbě digitálního obsahu a využití pořízených fotografií.
  • Sdílí výsledky své práce prostřednictvím výstavy fotografií.

Digitální kompetence je rozvíjena, když:

žák využívá ve skupině efektivní způsob záznamu změn v přírodě s aplikací fotoaparát. Následně své fotografie zpracuje do prezentace MS Office PowerPoint a sdílí fotografie v prezentaci v digitální podobě, rozvíjí své komunikační dovednosti.

Popis vzdělávací aktivity:

Příprava:

Je vhodné pro skupiny připravit sdílené složky, do kterých si žáci uloží své pořízené fotografie. Ujistěte se, že žáci umí zařízení s aplikací fotoaparát zapnout/vypnout, spustit aplikaci fotoaparát, vyhledat a nasdílet pořízené fotografie do sdílené složky.

Zdůrazněte, že nesmí fotografovat jeden druhého bez souhlasu a pořízené fotografie budou sdílet pouze na předem stanoveném místě, nad kterým máte kontrolu, a ujistěte se, že rozumí bezpečnostním pravidlům při zacházení s digitálním zařízením i při vycházce (neběháme, dodržujeme bezpečné vzdálenosti mezi sebou, abychom do nikoho nestrčili, fotíme v klidu, nespěcháme a soustředíme se na práci).

Průběh vyučovací hodiny:

Hodina bude členěna do 3 bloků podle modelu EUR.

Evokace (15 minut):

Uvedeme žáky do tématu prostřednictvím krátké diskuze o podzimních jevech a změnách v přírodě.

Žáci se společně zamyslí nad otázkami typu: Co na podzim v přírodě můžeme pozorovat? Jaké změny v barvách přírody si všímáme?

Uvědomění (55 minut):

Ve třídě (15 min):

Rozdělte žáky do skupin a zajistěte, aby v každé skupině byl alespoň jeden tablet nebo mobilní telefon s fotoaparátem. Ujasněte si, že žáci využijí ve skupinách aplikaci  fotoaparátu a zdokumentují rozmanité projevy podzimu, které při vycházce naleznou.

Určete si bezpečnostní pravidla při zacházení s digitálním zařízením a ujistěte se, že ho žáci umí ovládat.

Bezpečnost při fotografování: Ujistěte se, že žáci respektují bezpečnostní pravidla při manipulaci s digitálními zařízeními, zejména při pohybu venku. Například držíme tablet/telefon pevně v obou rukou, pohybujeme se pomalu a respektujeme prostor ostatních.

Správné ukládání fotografií: Věnujte čas vysvětlení správného uložení fotografií do sdílené složky a dodržování pravidel pro sdílení s ostatními.

Při vycházce (20 min):

Projděte společně se skupinami žáků místa v okolí školy, kde můžou pozorovat změny přírody související s podzimem, nechte žáky pracovat samostatně a spolupracovat ve skupinách. Podporujte diskuzi mezi žáky.

Ujistěte se, že máte nad všemi skupinami žáků dohled a kontrolu.

Reflexe

Ve třídě (20 minut):

Fotografie žáci uloží do sdílené složky, kterou předem vytvoříte.

Žáci vytvoří prezentaci ze svých fotografií, například tištěnou výstavu, digitální prezentaci nebo koláž. Společná reflexe výsledků a diskuze o tom, co se žáci naučili o proměnách přírody na podzim.

Diskuze o tom, jak fotografování pomohlo ve vnímání změn v přírodě.

Možnost vytvoření skupinové výstavy fotografií, kde mohou žáci prezentovat svou práci ostatním třídám nebo rodičům.

Příklady otázek:

  • Jaké změny v přírodě jste zaznamenali?
  • Která ze změn se vám nejvíce zalíbila a proč?
  • Kolik změn se vám podařilo zaznamenat?
  • Jak se vám pracovalo ve skupině při pořizování změn? Stalo se něco, co byste chtěli zmínit?
  • Zamyslete se nyní nad zpracováním fotografií. Překvapilo vás něco? Jak se vám pracovalo se sdílenou složkou? Našli jste všechny své fotografie?
  • Co jste se dnes naučili? Co jste si uvědomili? Jak nám digitální technologie pomohla při učení?

Metodická poznámka:

Pokud budete potřebovat vyrazit do vzdálenějších oblastí, vyčleňte si na dokumentování změn více času.

Doporučuji žáky ještě ve třídě seznámit s celou výukovou aktivitou, sepsat si jednotlivé části (kroky) aktivity na tabuli, aby se žáci mohli orientovat ve stanoveném čase a rozvrhnout si tempo své práce.

Cílem je, aby žáci aktivně pozorovali změny v přírodě na podzim a dokumentovali je prostřednictvím fotografií.

V reflexi skupinových prací se zaměříme na uvádění zdrojů informací a fotografií.

Ověření ve výuce:

Výuku jsem ověřovala ve 3. ročníku ZŠ. Žáci již zkušenosti s pohybem ve venkovním prostředí s tablety měli, proto jim nedělalo problém dodržovat bezpečnostní pravidla zmíněná v úvodu hodiny. (Bezpečnost při fotografování: Ujistěte se, že žáci respektují bezpečnostní pravidla při manipulaci s digitálními zařízeními, zejména při pohybu venku. Například držíme tablet/telefon pevně v obou rukou, pohybujeme se pomalu a respektujeme prostor ostatních. Nefotografujeme žádné osoby.)

Ve třídě skupiny žáků zpracovávaly prezentace v aplikaci PowerPoint. S aplikací se stále seznamují, proto jsem volila skupinovou tvorbu, při které mezi sebou žáci vzájemně diskutují například o tvorbě rozložení snímku, přidání obrázku, vzhledu snímku a uložení své práce.

Při realizaci aktivity jsme nenarazili na nečekanou událost ani problém. Časová dotace na fotografování v okolí školy byla dostačující, protože jsme se pohybovali pouze na školní zahradě. 

Výsledek skupinové práce:

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Nikola Kudrnáčová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.