Stupeň vzdělávání: 1. stupeň
Věková skupina: 4. ročník
Vzdělávací obor: matematika a její aplikace
Tematický okruh: závislosti, vztahy a práce s daty
Očekávané výstupy:
Časová dotace: 2 vyučovací hodiny
Pomůcky: PC alespoň do skupin (ideálně pro každého žáka), MS Office Excel, interaktivní tabule
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Digitální kompetence je rozvíjena, když:
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace: Na počátku hodiny si v brainstormingu připomeňte, k čemu jsou tabulky a grafy, zda nám pomáhají a jak. Poté si vytvořte jednoduchou hlasovací anketu off-line na tabuli. Žáků se například zeptejte na oblíbené pokrmy nebo na to, jaké mají domácí mazlíčky. Poproste žáky, aby hlasovali pouze pro jeden pokrm. Pro přehlednost můžete napsat pokrmy na kartičky, rozmístit je po třídě a poprosit žáky, aby se přesunuli ke kartičce svého výběru. Pečlivě sesbíraná data napište na tabuli a zeptejte se žáků, zda byste aktivitu nemohli plnit nějak efektivněji.
Uvědomění: Po počátečním brainstormingu navrhněte žákům využití PC. Pokud máte nedostatek počítačů, rozdělte žáky do skupin. V tuto chvíli zapněte interaktivní tabuli, kde žákům ukazujete krok po kroku, co mají udělat.
Reflexe: Zeptejte se žáků, co je na dnešní hodině nejvíce překvapilo, věnujte prostor porovnání efektivity práce na PC a na papíře.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Materiál jsem využila v matematice i anglickém jazyce. Pro bezproblémový průběh hodiny je důležité žáky předem poučit o bezpečnosti a o nutnosti sledování vašich kroků, které žákům sdílíte postupně na interaktivní tabuli. Obě hodiny se vydařily bez větších potíží. Zpočátku je nutné počítat s výraznou dopomocí žákům, kteří nemají s PC zkušenosti. Proto doporučuji pro první seznámení s grafy práci ve skupinách, kde mohou méně odvážní žáci jen sledovat své spolužáky a až poté si sami práci vyzkoušet s dopomocí členů skupiny.
Metodická poznámka:
Aktivitu lze plnit i v jiném předmětu – například v anglickém jazyce, kde se seznamujeme se základními slovíčky k tématu domácích mazlíčků.
Pokud se žáci nikdy s tvorbou grafu nesetkali (ručně, nikoliv na PC), není nutné aktivitu nevyužívat, ale doporučuji zařadit tvorbu grafu ručně na papíře jako úvodní hodinu před touto aktivitou.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.