Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Tabulky a grafy nejen v matematice
Odborný článek

Tabulky a grafy nejen v matematice

8. 10. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Nikola Kudrnáčová

Anotace

Metodický materiál je námětem pro vyvození tvorby grafu a tabulky v MS Office Excel pro žáky 4. ročníku ZŠ. Žáci při výuce hlasují, tvoří tabulku a zapisují do ní získané informace. Následně si prostřednictvím funkce „vytvořit graf“ vygenerují různé typy grafu a porovnávají, který graf je vhodný pro jejich úkol. V reflexi se zaměřují na porovnávání efektivity tvorby grafu na papíře a na PC.

Cíl

  • Žák sbírá data, tvoří jednoduchou tabulku a graf pomocí tabulkového editoru.

Stupeň vzdělávání: 1. stupeň

Věková skupina: 4. ročník

Vzdělávací obor: matematika a její aplikace

Tematický okruh: závislosti, vztahy a práce s daty

Očekávané výstupy:

  • M-5-2-01 vyhledává, sbírá a třídí data
  • M-5-2-02 čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy

Časová dotace: 2 vyučovací hodiny

Pomůcky: PC alespoň do skupin (ideálně pro každého žáka), MS Office Excel, interaktivní tabule

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: předchozí seznámení s grafy a tabulkami v tištěné podobě, tvorba jednoduchého grafu a tabulky tužkou na papír
  • Digitální: spuštění programu, základní seznámení s MS Office Excel – ohraničení buněk, vyplňování buněk

Vzdělávací cíle:

  • Žák sbírá data, tvoří jednoduchou tabulku a graf pomocí tabulkového editoru.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

Digitální kompetence je rozvíjena, když:

  • žák třídí data;
  • žák vyhledává pro efektivitu své práce využití PC;
  • žák tvoří pomocí funkcí tabulkového editoru tabulky a grafy.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace: Na počátku hodiny si v brainstormingu připomeňte, k čemu jsou tabulky a grafy, zda nám pomáhají a jak. Poté si vytvořte jednoduchou hlasovací anketu off-line na tabuli. Žáků se například zeptejte na oblíbené pokrmy nebo na to, jaké mají domácí mazlíčky. Poproste žáky, aby hlasovali pouze pro jeden pokrm. Pro přehlednost můžete napsat pokrmy na kartičky, rozmístit je po třídě a poprosit žáky, aby se přesunuli ke kartičce svého výběru. Pečlivě sesbíraná data napište na tabuli a zeptejte se žáků, zda byste aktivitu nemohli plnit nějak efektivněji.

Uvědomění: Po počátečním brainstormingu navrhněte žákům využití PC. Pokud máte nedostatek počítačů, rozdělte žáky do skupin. V tuto chvíli zapněte interaktivní tabuli, kde žákům ukazujete krok po kroku, co mají udělat.

  1. Spusťte počítač.
  2. Najděte program MS Office Excel a spusťte ho (program můžete vyhledat i pomocí kolonky hledat.
  3. Po spuštění programu začněte postupně doplňovat buňky tak, aby „tabulka“ připomínala off-line tabulku na tabuli.
  4. Sepsanou oblast označte jedním tahem myši a vyberte funkci vložení – tabulka – OK.
  5. S žáky porovnejte, zda máte všichni stejné tabulky. Tabulky by se neměly lišit.
  6. Dále vyzkoušejte funkci grafu.
  7. Pro tato data můžete vygenerovat sloupcový i výsečový graf. S žáky můžete porovnávat, co z grafu lze vyčíst a který jim vyhovuje více.
  8. Nechte žáky objevovat rozdíly mezi grafy a dejte jim prostor pro měnění barviček či legendy.
  9. Vyzkoušejte změnit u některé buňky v tabulce počet a sledujte, jak se grafy mění.
  10. Uložte soubor tak, aby ho žáci kdykoliv našli. Žákům vytvoříme například sdílenou složku na školním serveru.

Reflexe: Zeptejte se žáků, co je na dnešní hodině nejvíce překvapilo, věnujte prostor porovnání efektivity práce na PC a na papíře.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Materiál jsem využila v matematice i anglickém jazyce. Pro bezproblémový průběh hodiny je důležité žáky předem poučit o bezpečnosti a o nutnosti sledování vašich kroků, které žákům sdílíte postupně na interaktivní tabuli. Obě hodiny se vydařily bez větších potíží. Zpočátku je nutné počítat s výraznou dopomocí žákům, kteří nemají s PC zkušenosti. Proto doporučuji pro první seznámení s grafy práci ve skupinách, kde mohou méně odvážní žáci jen sledovat své spolužáky a až poté si sami práci vyzkoušet s dopomocí členů skupiny.

Metodická poznámka:

Aktivitu lze plnit i v jiném předmětu – například v anglickém jazyce, kde se seznamujeme se základními slovíčky k tématu domácích mazlíčků.

Pokud se žáci nikdy s tvorbou grafu nesetkali (ručně, nikoliv na PC), není nutné aktivitu nevyužívat, ale doporučuji zařadit tvorbu grafu ručně na papíře jako úvodní hodinu před touto aktivitou.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Nikola Kudrnáčová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.