Odborný článek

Virtuální prohlídka

19. 3. 2025
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Nikola Kudrnáčová

Anotace

Žáci se dostanou pomocí QR kódu do Národní galerie. Naučí se otevírat QR kódy, zaměřit tabletem na QR kód, zklidnit se a bezpečně zacházet s digitálním zařízením. Získají nové znalosti z prostředí, které jim nabídnete, naučí se je zpracovávat a vytvoří krátký digitální obsah – obrázek, video.

Typ materiálu: vzdělávací aktivita na virtuální prohlídku instituce pomocí QR kódu, zaměřená na rozvoj digitální kompetence / učební pomůcka

Škola: základní škola – 1. stupeň

Ročník: 2.–3. ročník, 4.–5. ročník (možnost rozšíření)

Metody: zážitková výuka

Vzdělávací obor: člověk a jeho svět, výtvarná výchova, český jazyk, cizí jazyk (informace k dílům jsou nabízené i v cizím jazyce)

Očekávané výstupy:

  • 2.–3. ročník: Žák se učí poznávat, jak pomocí digitálních technologií zpřístupnit obsah a informace. Dále se učí ovládat myš (zaměřit kurzor na dané místo) nebo dotykové zařízení, orientuje se v prostoru a získává informace z textu a obrázků. Žák tvoří digitální obsah – s pomocí učitele stáhne obrázek (náhled vybraného díla), který popíše, vytiskne a představí spolužákům, může vystavit v prostorách školy.
  • 4.–5. ročník: Žák se učí poznávat, jak pomocí digitálních technologií zpřístupnit obsah a informace. Žák se také zdokonaluje v ovládání digitálního zařízení (tablet), získává informace z textu a obrázků a zpracovává je. Žák tvoří digitální obsah – krátké video pro představení virtuální prohlídky galerie i vybraného exponátu. Vytvořené video představí spolužákům.

Časová dotace:

  • Výuka: 2× 45 minut
  • Příprava: 45 minut

Pomůcky, hardware a software:

  • Učitel: připravený a vytištěný QR kód pro virtuální vstup do vybrané instituce
  • Žák: mobilní telefon / tablet s přístupem na internet, druhé digitální zařízení pro tvorbu videa (telefon)

Zdroje:

  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. In: Praha: MŠMT, 2021. [online]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ [cit. 2023-11-04]
  • Národní galerie: https://my.matterport.com/show/?m=BRQrbfwhPVP

Rozšíření:

  • ZOO: https://www.zoo-hodonin.cz/navsteva/mapa-arealu/virtualni-prohlidka/
  • Národní muzeum: https://www.nm.cz/virtualne-do-muzea/virtualni-prohlidky

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: obecné informace o galeriích v ČR
  • Digitální:
    • 2.–3. ročník: ovládání myši (zaměří kurzor na dané místo) nebo dotykového zařízení, vyhledání obrázku v online prostředí
    • 4.–5. ročník: ovládání zvoleného digitálního zařízení (tabletu, mobilního telefonu), vyhledávání informací (textu, obrázku), tvorba digitálního materiálu (videa)

Vzdělávací cíle:

  • Žák otevře QR kód – naučí se zamířit tabletem na QR kód, zklidní se a bezpečně zachází s digitálním zařízením.
  • Žák využívá počítačovou myš nebo dotykové zařízení k virtuálnímu průchodu institucí a získává informace o vystavených dílech.
  • Ze získaných informací se žák učí zpracovávat digitální obsah (video, obrázek).
  • Žák porozumí písemnému či mluvenému pokynu přiměřené složitosti, vybírá a zpracovává informace, které ho zaujaly, prezentuje je.
  • Žák se učí kooperaci ve skupině.

Přínos využití digitálních technologií: Žáci se seznámí s institucí, do které by se fyzicky nedostali. V této aktivitě také propojujeme rozvoj čtenářské gramotnosti a digitální kompetence – čtení krátkých elektronických textů a porozumění, získávání a zpracování informací, tvorba digitálního materiálu (obrázku, videa).

Metodická poznámka:

  • 2.–3. ročník: Digitální kompetence je rozvíjena při seznamování se s digitálním zařízením a práci s ním. Rozvoj digitální kompetence je podporován při tvorbě jednoduchého digitálního obsahu (obrázku s popisem), ve kterém žáci předávají svým spolužákům informace o vybraném exponátu.
  • 4.–5. ročník: Digitální kompetence je rozvíjena při práci s digitálním zařízením. Rozvoj digitální kompetence je podporován při tvorbě jednoduchého digitálního obsahu (videa s mluveným komentářem), ve kterém žáci předávají svým spolužákům informace o vybraném exponátu.

Popis vzdělávací aktivity: Učitel připraví a vytiskne QR kód, který žáky přesměruje na virtuální prohlídku (odkaz najdete ve zdrojích). QR kódy doporučuji rozdat do lavic na malých papírcích (vložte je vícekrát na jednu stranu a tu následně rozstříhejte). Žáky rozdělíme do dvojic, podle potřeby ale můžete zvolit i skupinky o jiném počtu či nechat žáky pracovat jednotlivě. Záleží na vašich možnostech (počet tabletů, PC). Předem žáky seznámíme s pravidly práce s digitálním zařízením. Pracujeme v klidu, jednáme s rozmyslem, chováme se k digitálnímu zařízení tak, aby se nepoškodilo, nevyužíváme aplikace fotoaparát k pořizování fotek a videí ostatních lidí (spolužáků, učitelů). V případě potřeby požádejte vyučujícího či jiného spolužáka o pomoc. Žáci rozdělení do dvojic mají v každé skupině jeden tablet a jeden QR kód, pomocí kterého se dostanou na online aktivitu (virtuální prohlídku vybrané instituce). Ve třídě či případně v dohodnutém prostoru žák využívá mobilního telefonu (tabletu) pro načtení QR kódu. Žáci s případnou dopomocí učitele virtuálně prochází danou instituci pomocí dotyku obrazovky či myši u PC a získávají informace o exponátech pomocí rozkliknutí červeného či modrého puntíku u vybraného díla. Informace jsou psané v českém i anglickém jazyce.

2.–3. ročník: Po virtuální prohlídce žáci tvoří v rozdělených skupinkách video, ve kterém vysvětlí svůj výběr uměleckého díla, zaměří se na něj a odprezentují o něm základní informace. Při tvorbě videa je nutné, aby se skupiny vzájemně nerušily a výsledný videozáznam byl bez ruchů. Žáci ve skupinkách tvoří krátké informační video, ve kterém představují pro ně nejzajímavější exponát. Žáci nahrávají video pomocí dalšího zařízení, například školního tabletu. Video bude časově krátké (cca 1 minuta) a žáci v něm uvedou informace, které je při prohlídce výstavy zaujaly, a ukáží své vybrané umělecké dílo.

Zkušenosti s použitím materiálu 

Aktivitu autorka vyzkoušela ve 2. ročníku. Žáci potřebovali větší počáteční oporu v učiteli při přečtení QR kódu, ale při virtuální prohlídce na tabletech pracovali samostatně. Bez pomoci také zvládli najít základní informace k svému vybranému dílu. S dopomocí poté uložili obrázek, vytiskli ho a samostatně vytvořili popisek (perem). Do činnosti byli všichni aktivně zapojení.

Rozšíření:

Virtuální prohlídku lze prožít například i v ZOO Hodonín nebo Národním muzeu.

Na fotografii vidíme žáky 2. ročníku, kteří skenují QR kód

Na fotografii vidíme žáky 2. ročníku při práci s tablety. Právě prochází virtuální prohlídku a učí se ovládat dotykem digitální zařízení

Zde žáci tvoří vlastní digitální obsah v MS Office Word

Zde žáci vyhledávají informace k vybranému výtvarnému dílu

Výstava žákovských prací ve třídě

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Nikola Kudrnáčová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít