Typ materiálu: vzdělávací aktivita na virtuální prohlídku instituce pomocí QR kódu, zaměřená na rozvoj digitální kompetence / učební pomůcka
Škola: základní škola – 1. stupeň
Ročník: 2.–3. ročník, 4.–5. ročník (možnost rozšíření)
Metody: zážitková výuka
Vzdělávací obor: člověk a jeho svět, výtvarná výchova, český jazyk, cizí jazyk (informace k dílům jsou nabízené i v cizím jazyce)
Očekávané výstupy:
Časová dotace:
Pomůcky, hardware a software:
Zdroje:
Rozšíření:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií: Žáci se seznámí s institucí, do které by se fyzicky nedostali. V této aktivitě také propojujeme rozvoj čtenářské gramotnosti a digitální kompetence – čtení krátkých elektronických textů a porozumění, získávání a zpracování informací, tvorba digitálního materiálu (obrázku, videa).
Metodická poznámka:
Popis vzdělávací aktivity: Učitel připraví a vytiskne QR kód, který žáky přesměruje na virtuální prohlídku (odkaz najdete ve zdrojích). QR kódy doporučuji rozdat do lavic na malých papírcích (vložte je vícekrát na jednu stranu a tu následně rozstříhejte). Žáky rozdělíme do dvojic, podle potřeby ale můžete zvolit i skupinky o jiném počtu či nechat žáky pracovat jednotlivě. Záleží na vašich možnostech (počet tabletů, PC). Předem žáky seznámíme s pravidly práce s digitálním zařízením. Pracujeme v klidu, jednáme s rozmyslem, chováme se k digitálnímu zařízení tak, aby se nepoškodilo, nevyužíváme aplikace fotoaparát k pořizování fotek a videí ostatních lidí (spolužáků, učitelů). V případě potřeby požádejte vyučujícího či jiného spolužáka o pomoc. Žáci rozdělení do dvojic mají v každé skupině jeden tablet a jeden QR kód, pomocí kterého se dostanou na online aktivitu (virtuální prohlídku vybrané instituce). Ve třídě či případně v dohodnutém prostoru žák využívá mobilního telefonu (tabletu) pro načtení QR kódu. Žáci s případnou dopomocí učitele virtuálně prochází danou instituci pomocí dotyku obrazovky či myši u PC a získávají informace o exponátech pomocí rozkliknutí červeného či modrého puntíku u vybraného díla. Informace jsou psané v českém i anglickém jazyce.
2.–3. ročník: Po virtuální prohlídce žáci tvoří v rozdělených skupinkách video, ve kterém vysvětlí svůj výběr uměleckého díla, zaměří se na něj a odprezentují o něm základní informace. Při tvorbě videa je nutné, aby se skupiny vzájemně nerušily a výsledný videozáznam byl bez ruchů. Žáci ve skupinkách tvoří krátké informační video, ve kterém představují pro ně nejzajímavější exponát. Žáci nahrávají video pomocí dalšího zařízení, například školního tabletu. Video bude časově krátké (cca 1 minuta) a žáci v něm uvedou informace, které je při prohlídce výstavy zaujaly, a ukáží své vybrané umělecké dílo.
Zkušenosti s použitím materiálu
Aktivitu autorka vyzkoušela ve 2. ročníku. Žáci potřebovali větší počáteční oporu v učiteli při přečtení QR kódu, ale při virtuální prohlídce na tabletech pracovali samostatně. Bez pomoci také zvládli najít základní informace k svému vybranému dílu. S dopomocí poté uložili obrázek, vytiskli ho a samostatně vytvořili popisek (perem). Do činnosti byli všichni aktivně zapojení.
Rozšíření:
Virtuální prohlídku lze prožít například i v ZOO Hodonín nebo Národním muzeu.
Na fotografii vidíme žáky 2. ročníku, kteří skenují QR kód
Na fotografii vidíme žáky 2. ročníku při práci s tablety. Právě prochází virtuální prohlídku a učí se ovládat dotykem digitální zařízení
Zde žáci tvoří vlastní digitální obsah v MS Office Word
Zde žáci vyhledávají informace k vybranému výtvarnému dílu
Výstava žákovských prací ve třídě
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025