Aktivita je navržena pro práci ve dvojicích. Upozorníme na problematiku autorských práv. Pokud chtějí žáci tisknout obrázky z internetu, je vhodné jim ukázat zdroje, kde jsou obrázky dostupné s licencí creative commons, a upozornit je, že ne všechny fotografie lze volně stahovat a využívat.
Časová dotace: 90 minut
Žák na příkladu vybraného domácího spotřebiče porovná život lidí v minulosti se současností. Zpracuje vyhledané informace a uvědomí si, že existují autorská práva.
Evokace
Hádejte, co je to: Pomáhá doma. Potřebuje vodu. Miluje špinavé prádlo. (pračka)
Jaké další přístroje doma používáte? Vymyslete si hádanku pro ostatní.
Uvědomění
Zvolte si ve dvojici jeden přístroj z vaší domácnosti a vyhledejte o něm informace – např. kdo, kdy a proč ho vynalezl; jak přístroj původně vypadal; jak se změnil v průběhu času apod.
Informace si zaznamenávejte na papír nebo elektronicky. Porovnejte nalezené informace v jiném zdroji.
Poznamenejte si, odkud jste informace čerpali. Vybrané obrázky si můžete vytisknout (pozor na dodržení autorských práv).
Zpracujte informace tak, abyste přístroj mohli představit ostatním, například jako plakát. Při zpracování plakátu dodržujte kritéria, podle kterých budeme hodnotit, zda jste splnili zadání. Plakát bude obsahovat:
Pomocí otázek ano/ne nechte ostatní hádat, o jaký přístroj se jedná. (Ostatní žáci pokládají otázky, na které odpovíte jen ano nebo ne, např.: Používá se na oblečení? Dává se oblečení dovnitř přístroje? Je potřeba voda? Je to pračka?) Až uhádnou, představte jim vyhledané informace a obrázky.
Reflexe
Ve skupině diskutujte, jak se proměnou (vylepšením) domácích spotřebičů proměňuje život lidí. Na časovou osu zavěste jednotlivé domácí spotřebiče podle roku vynalezení od nejstaršího po nejmladší.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Aktivita byla ověřována ve 4. ročníku ZŠ Laštůvkova, Brno. Ve třídě je 24 žáků. Evokace proběhla s velkým zaujetím žáků. Většina žáků si zvolila zpracování jako plakát. Jen jedna dvojice zpracovala zadání v podobě prezentace. Stahování obrázků či vyhledávání informací proběhlo se zájmem a žákům nedělalo žádný problém. Připravenou hádanku žáci napsali přímo na plakáty. Navržená časová dotace je adekvátní.
Obrázek 1: Trouba (práce žáků ZŠ Laštůvkova, 4. A)
Hádanka: V tom to ohřeješ nebo upečeš, pak to vytáhneš a hotovo!
Obrázek 2: Sporák (práce žáků ZŠ Laštůvkova, 4. A)
Hádanka: Bývá to v kuchyni, vaří to, musí to mít elektřinu nebo plyn. Může to být přenosné.
Obrázek 3: Vysavač (práce žáků ZŠ Laštůvkova, 4. A)
Hádanka: Drží se to v ruce, má to hodně lidí, miluje to nepořádek.
Obrázek 4: Vysavač (práce žáků ZŠ Laštůvkova, 4. A)
Hádanka: Vysype se ti hlína, já to uklidím.
Obrázek 5: Lednička (práce žáků ZŠ Laštůvkova, 4. A)
Hádanka: Mám ráda jídlo, ale lidé mi ho pořád berou a dávají nové.
Aktivita směřuje k rozvíjení digitálních kompetencí v oblasti:
Bezpečnost a etika: Žák odliší vlastní a cizí digitální obsah; používá-li cizí digitální obsah, uvede zdroj.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Zkoumání historie s využitím digitálních technologií.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025