Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Be safe on the Internet 4 – Phishing
Odborný článek

Be safe on the Internet 4 – Phishing

Anotace

V této aktivitě se zaměříme na bezpečné chování na internetu. Čemu bychom důvěřovat rozhodně neměli? Na co bychom si měli dávat pozor? Proč neotevírat e-maily z neznámých adres, neklikat na odkazy a neotevírat přílohy?

Úvod

Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ

Věková skupina: 4.–5. ročník (9–11 let)

Vzdělávací obor: jazyk a jazyková komunikace

Tematický okruh: čtení

Časová dotace:

  • Výuka: 1 vyučovací hodina
  • Příprava: 30 minut – seznámení se s pojmy a pravidly a hrou

Metodická poznámka: Učíme žáky základním strategiím bezpečného pohybu na internetu, anglický jazyk (v pojmech) a digitální technologie jsou tady prostředkem, ne cílem. Phishing je pouze jedno z nebezpečí, která na nás na internetu číhají. Je více věcí, které zajišťují bezpečnost na internetu, a je dobré k tomu děti vědomě vést. Vytváření digitální stopy je otázka našeho vědomého rozhodování, dovedností a schopnosti správně vyhodnocovat situace a nebezpečí a dobře se rozhodovat.

Cíl

Vzdělávací cíle: Žák/žákyně dokáže vyhodnotit nebezpečí při otevírání zprávy.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: Digitální technologie využíváme jako prostředek ke zvýšení povědomí o bezpečném chování ve virtuálním prostředí, připravujeme žáky na jejich budoucí život.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

1) Diskuze: Jak poznat, čemu můžeme na internetu důvěřovat a čemu rozhodně ne? Na co bychom si měli dávat pozor? Co je to phishing? 10 minut

Základní pojmy:

  • password  = heslo
  • secure = zajištěný
  • safe = bezpečný
  • safety = bezpečí
  • file = soubor
  • attachement = příloha
  • check = ověřit
  • reliable information = spolehlivá informace
  • phishing = typ internetového podvodu k získávání citlivých údajů v elektronické komunikaci (snaha získat hesla, čísla kreditních karet…)
  • vishing = forma phishingu přes hlas (voice), tedy telefonický hovor, volá např. zaměstnanec banky nebo policista

K čemu bychom měli v diskuzi směřovat?

Neklikejte na odkazy, neotevírejte e-maily ani přílohy z neznámých adres. Adresa se může od známých oficiálních adres lišit jen v písmenkách. K rozlišení takových e-mailů nám pomáhá, že často obsahují chyby v české gramatice. Podobné nebezpečí pro nás často představují i textové zprávy (sms).

Příklad phishingové zprávy, kterou zachytila ochrana v e-mailu:


Autor díla: Helena Peřinová


Autor díla: Helena Peřinová


Autor díla: Helena Peřinová

2) Skupinová práce: Zkuste vyhodnotit, která pravidla se týkají vás a která zatím spíše vašich rodičů. Víte, od jakého věku se vás budou také týkat? 15 minut

Základní desatero bezpečnosti:

  1. Starejte se o bezpečí svého počítače. Jak? Pomocí antivirových programů.
  2. Zabezpečte si mobilní telefon. Jak? Stejně jako u PC je možno si stáhnout různé ochranné aplikace.
  3. Ověřujte si původ aplikací. Jak? Čtěte recenze, využívejte oficiální obchody s aplikacemi, např. Google Play, App Store.
  4. Chraňte své přihlašovací údaje. Jak? Nikomu je nesdělujte. Neukládejte je na veřejných PC.
  5. PIN jako oko v hlavě. PIN a karta nepatří na jedno místo.
  6. Mějte bezpečné heslo. Vytvořte si silné, neosobní, zapamatovatelné heslo. Hesla s nikým nesdílejte.
  7. Pozor na neznámé přílohy. Neotvírejte e-maily ani přílohy z neznámých adres, neklikejte na odkazy.
  8. Nakupujte jen u ověřených prodejců.
  9. Čtěte upozornění banky a informujte banku, pokud máte podezření, že se s vaším účtem děje něco divného.
  10. Hlídejte si posty – cokoli někam zadáte, už jde těžko vzít zpět. Nesdílejte intimní fotografie ani detailní fotografie obličeje zepředu.

 

3) Zahrajte si hru na mobilu: 10 minut


Autor díla: Helena Peřinová

 

Reflexe

Co jsem se dozvěděl/a v dnešní hodině o bezpečnosti na internetu?

Reflexi můžeme provést formou řízeného rozhovoru, diskuze, brainstormingu na tabuli, ale i v nějakém sdíleném prostředí – např. slovním mrakem v Mentimeteru. 10 minut

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

5. ročník

Základní pojmy jsem napsala na tabuli, některé z nich žáci znali a dokázali i dost přesně definovat, u některých tušili a potřebovali pomoc s formulací, některé pojmy byly dosud neznámé. S pojmy by se dalo pracovat i formou spojování pojmu a definice. Vycházela jsem ze zkušeností dětí – v tomto věku mají více zkušeností s online hrami než s rozesíláním phishingových zpráv přes e-mailovou komunikaci nebo s telefonáty.

Literatura a použité zdroje

[1] – https://www.avast.com/cz/besafeonline/chat/kdyz-ti-prijde-podezrela-zprava. [cit. 2024-8-6].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Helena Peřinová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

pro žáka i učitele PC, případně pro žáky tablety nebo mobilní telefony, dataprojektor ve třídě