Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ
Věková skupina: 4.–5. ročník (9–11 let)
Vzdělávací obor: jazyk a jazyková komunikace
Tematický okruh: čtení
Časová dotace:
Metodická poznámka: Učíme žáky základním strategiím bezpečného pohybu na internetu, anglický jazyk (v pojmech) a digitální technologie jsou tady prostředkem, ne cílem. Phishing je pouze jedno z nebezpečí, která na nás na internetu číhají. Je více věcí, které zajišťují bezpečnost na internetu, a je dobré k tomu děti vědomě vést. Vytváření digitální stopy je otázka našeho vědomého rozhodování, dovedností a schopnosti správně vyhodnocovat situace a nebezpečí a dobře se rozhodovat.
Vzdělávací cíle: Žák/žákyně dokáže vyhodnotit nebezpečí při otevírání zprávy.
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: Digitální technologie využíváme jako prostředek ke zvýšení povědomí o bezpečném chování ve virtuálním prostředí, připravujeme žáky na jejich budoucí život.
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace
1) Diskuze: Jak poznat, čemu můžeme na internetu důvěřovat a čemu rozhodně ne? Na co bychom si měli dávat pozor? Co je to phishing? 10 minut
Základní pojmy:
K čemu bychom měli v diskuzi směřovat?
Neklikejte na odkazy, neotevírejte e-maily ani přílohy z neznámých adres. Adresa se může od známých oficiálních adres lišit jen v písmenkách. K rozlišení takových e-mailů nám pomáhá, že často obsahují chyby v české gramatice. Podobné nebezpečí pro nás často představují i textové zprávy (sms).
Příklad phishingové zprávy, kterou zachytila ochrana v e-mailu:
2) Skupinová práce: Zkuste vyhodnotit, která pravidla se týkají vás a která zatím spíše vašich rodičů. Víte, od jakého věku se vás budou také týkat? 15 minut
Základní desatero bezpečnosti:
3) Zahrajte si hru na mobilu: 10 minut
Co jsem se dozvěděl/a v dnešní hodině o bezpečnosti na internetu?
Reflexi můžeme provést formou řízeného rozhovoru, diskuze, brainstormingu na tabuli, ale i v nějakém sdíleném prostředí – např. slovním mrakem v Mentimeteru. 10 minut
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
5. ročník
Základní pojmy jsem napsala na tabuli, některé z nich žáci znali a dokázali i dost přesně definovat, u některých tušili a potřebovali pomoc s formulací, některé pojmy byly dosud neznámé. S pojmy by se dalo pracovat i formou spojování pojmu a definice. Vycházela jsem ze zkušeností dětí – v tomto věku mají více zkušeností s online hrami než s rozesíláním phishingových zpráv přes e-mailovou komunikaci nebo s telefonáty.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Bezpečnost na internetu.
Ostatní články seriálu: