Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > What is missing in the picture?
Odborný článek

What is missing in the picture?

Anotace

Žáci ve dvojicích nafotí různé části školy a také spolužáky a učitele, jenže fotky nebudou úplné – něco na nich bude chybět. Žáci totiž fotky pomocí aplikace Cleanup.pictures v počítači „upraví“ tak, aby ostatní měli šanci uhodnout, co z nich vymazali. Aktivita hravou formou zopakuje slovní zásobu na téma školní prostředí a lidské tělo, žáci si také procvičí jednoduché věty v přítomném čase a spojení there is, there are. Zároveň si uvědomí, že před pořízením fotografie cizí osoby se jí musí zeptat na svolení, a osvojí si k takové situaci konkrétní komunikační fráze.

Cíl

Žáci

  • použijí správnou slovní zásobu související s výše uvedenými tématy, naučí se nová slovíčka a aktivně je použijí.
  • se naučí ptát na svolení k fotografování za pomoci příslušných frází.
  •  si osvojí práci s aplikací Cleanup.pictures, kterou pak mohou využít i k jiným aktivitám.
  •  vhodně vyjadřují jednoduchými frázemi svůj názor, souhlas či nesouhlas.

Stupeň vzdělávání: 2.stupeň ZŠ (6.–7. třída)

Věková skupina: 11–13 let

Vzdělávací obor: anglický jazyk

Tematický okruh: školní potřeby, části těla, oblečení, barvy

Časová dotace:

  • Výuka: 90 minut
  • Příprava: 20 minut (pro učitele)

Pomůcky: mobilní telefon, tablet nebo PC, připojení k internetu

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

Žáci

  • znají základní slovní zásobu z témat lidské tělo, školní pomůcky, oblečení a barvy.
  • umí tvořit jednoduché věty v přítomném čase včetně otázky a záporu.
  • vědí, kdy se používají spojení there is, there are.
  • se orientují v budově školy a znají dospělé osoby, které v ní pracují.

Digitální:

Žáci

  • umí pořídit a sdílet fotografie.
  • znají etické zásady při tvoření a sdílení fotografií.
  • ovládají práci s internetovými slovníky.


Přínos využití digitálních technologií:

Díky aplikaci Cleanup.pictures si žáci vyzkouší základní principy digitální grafiky při práci s obrázky, což je v současné době velmi užitečná dovednost, která se nedá nahradit tužkou a papírem. Zároveň rozvíjejí kreativitu, která jim umožňuje fotografovat a upravovat výsledné produkty podle jejich představ. Navíc si v praxi ověří platnost etických pravidel při pořizovaní fotografií, kdy s tím musí dotyčná osoba souhlasit. Při ukládání a úpravě tohoto digitálního obsahu si žáci musí uvědomit, jak s obrázky pracovat z etického hlediska. Naučí se pečlivě analyzovat obrázky a identifikovat, které prvky je potřeba odstranit nebo upravit, aby dosáhli požadovaného výsledku. Naučí se nahrávat, ukládat a exportovat snímky v různých formátech, což je základní dovednost potřebná pro práci s digitálními médii.

Metodická poznámka:

Cleanup.pictures je jednoduchá intuitivní AI aplikace, se kterou žáci mohou pracovat jak na mobilních telefonech, tak na tabletech či na počítači. Ideální je, aby fotografie pořídili sami. Využijí pro to krátký rozchod v budově nebo areálu školy, neměl by trvat déle než 20–25 minut, dostačujících je zhruba 10 fotek. Doporučuji práci ve dvojicích, aby více komunikovali v anglickém jazyce. Učitel před aktivitou zadá jasná kritéria pro tvorbu fotografií a jejich následnou úpravu v aplikaci (uvedu v popisu vzdělávací aktivity). Jedním z nich je i pořízení snímku oblíbeného učitele. Jelikož aktivita probíhá během normální výuky, je pravděpodobné, že učitelé budou učit; to jsem vyřešila tak, že jsem kolegůms předstihem poslala e-mail s vysvětlením, co se bude dít, a požádala je o spolupráci (pokud by to někomu vadilo, žáky bych dopředu upozornila, ať za daným učitelem nechodí). Focení oblíbeného učitele probíhalo v reálu tak, že žáci přišli do hodiny, omluvili se, požádali v anglickém jazyce o svolení s fotografováním a učitel s nimi na chvíli odešel na chodbu, kde ho vyfotili. Celá akce trvala asi 2 minuty a žádný z kolegů neměl s tímto problém. Myslím ale, že pokud bych je neupozornila dopředu, nebyli by takto vstřícní.

Popis vzdělávací aktivity:

1. Zadání instrukcí a tvorba fotografií

  • Zopakujeme názvy částí těla, školních pomůcek a oblečení. Tato slovíčka by měli žáci již znát, není třeba se tomu dlouze věnovat. Zde jsou příklady cvičení k zopakování:
  • Učitel rozdělí žáky do dvojic (nebo se rozdělí sami) a zadá jim instrukce ohledně tvorby fotografií. Zde uvádím konkrétní příklad z naší školy:
    Instructions for taking pictures in our school:
    •  two pictures of your favourite teacher
    •  three pictures of your classmates
    •  five pictures of school objects that you / we use every day
    •  Instrukce s žáky projdeme, vysvětlíme, případně přeložíme neznámé výrazy, ujistíme se, že správně pochopili aktivitu.
  • Než žáky necháme tvořit, naučíme je fráze, jak někoho požádat o svolení k jeho fotografování (s dodatkem, že fotku použijí pouze ve škole):
    • „Can I take a photo, please? I will use it only in school.“
    • „Is it okay if I take a picture? I will use it only in school.“
    • „May I take a photo? I will use it only in school.“
    • „Can I take a picture of this? I will use it only in school.“
    • „Would you mind if I take a photo? I will use it only in school.“
    • „Can I take your photo? I will use it only in school.“
    • „Can I take a picture of this place? I will use it only in school.“
    • „Is it okay to take a photo of you? I will use it only in school.“
  •  Žáci si fráze zkusí nacvičit ve dvojicích či ve skupinách a vyberou si dvě nebo tři, které potom použijí (i při komunikaci s učitelem, který třeba anglicky nemluví). Fráze použijí rovněž při pořizování fotek spolužáků.
  • Učitel dá žákům rozchod v rámci školy, upozorní je, ať moc nehlučí (v ostatních třídách probíhá výuka), a jasně stanoví, v kolik hodin se opět sejdou ve třídě.

2. Úprava fotografií

  •  Žáci si otevřou aplikaci https://cleanup.pictures/ na svých telefonech či si fotky přetáhnou do školního tabletu a pracují na něm (je nutné je upozornit, že ze školního tabletu bude nutné snímky později vymazat):

 

 

  •  Postupně do aplikace vkládají fotografie a na každé fotce pomocí obrázku gumy něco odstraní (maximálně 3 věci):

 

 

  • Takto upravené fotky stáhnou k sobě do telefonu, aby s nimi mohli dále pracovat (ideálně si vytvoří album s názvem What is missing in the picture, kam fotky přetáhnou a seřadí je vedle sebe).

3. Sdílení a diskuze o upravených fotografiích

  • Jednou z variant je nahrát obrázky na sdílenou nástěnku https://padlet.com/, ale při této aktivitě to moc nedoporučuji, proces je v tomto případě málo efektivní.
  • Je možné prostředí Padletu využít pro ukázku toho, jak lze s fotografiemi pracovat:
  • Učitel se žáků zeptá: „What can you see in the picture on the left?“ Žáci vyjmenují, co vidí na obrázku, a učitel se jich zeptá: „What is missing in the picture on the right?“ „A rubber.“ Zároveň učitel se žáky zopakuje spojení there is, there are a jak je správně používat.
  • Během samotné aktivity pak žáci pracují ve skupinách po čtyřech členech, a to dvěma možnými způsoby:
    1. Ukážou vždy dvě fotky – první upravenou a druhou se smazanými věcmi (v případě osob smazanými částmi těla nebo oblečení). Druhá dvojice nejprve popíše, co vidí na prvním obrázku (we can see, in the picture there is, there are... apod.), a poté hádá, co chybí na druhé fotce.

    2. Dvojice ukáže jen upravený obrázek a žáci hádají, co by na něm mohlo chybět. Správnost odhadu je ověřena ukázáním původního snímku.
  • Žáci po celou dobu komunikují zejména v anglickém jazyce. Není třeba zdlouhavého společného feedbacku, učitel kolem skupin prochází a ověřuje správnost, případně pomáhá s neznámými slovíčky (žáci samozřejmě mohou využít i online slovníků).
  • Výstupem této aktivity je 20 fotografií seřazených v albu, jejichž prostřednictvím si žáci procvičili pomocí jednoduchých vět části těla, oblečení, barvy a školní pomůcky.  

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Jednoduchá a oblíbená aktivita, kterou s žáky občas využíváme k procvičení slovní zásoby na různá témata. V tomto konkrétním zadání jsem ukázala více oblastí, dá se však zaměřit pouze na jednu z nich (např. pouze na části těla), výsledkem bude aktivita, jež má větší spád, a pokud žáci mají již s aplikací zkušenost, zabere také méně času. Žákům se líbí kombinace využití mobilních telefonů, zapojení kreativity a hravého procvičení slovní zásoby. Aktivita je určena spíše mladším žákům 2. stupně a dokážu si představit její realizaci i se šikovnější skupinou prvního stupně. Největší problém činila žákům komunikace v anglickém jazyce, kdy se nedokázali na všem domluvit pouze v cílovém jazyce a občas si museli vypomoct češtinou. Domnívám se však, že je to jen otázka času a tréninku, starším žákům už to většinou nedělá problém.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zuzana Majíčková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy