Odborné články Základní vzdělávání Hodnocení vývoje kulturní krajiny metodou srovnání archivních map a historických leteckých snímků okolí školy
Odborný článek

Hodnocení vývoje kulturní krajiny metodou srovnání archivních map a historických leteckých snímků okolí školy

18. 9. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Hana Vybíralová

Anotace

Aktivita je zaměřena na vyhledávání, srovnávání a hodnocení archivních map a historických leteckých snímků v online prostředí Archivu geoportálu Českého úřadu zeměměřičského a katastrálního (dále jen ČÚZK). Výsledky šetření budou graficky zpracovány a prezentovány formou webové aplikace MS Whiteboard.

Pomůcky:

  • hardware: počítač s přístupem k internetu
  • software: internetový prohlížeč

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní orientace v mapě, znalost kartografické terminologie, základní geografická a historická znalost okolí školy
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče

Vzdělávací cíle:

  • Žák vyhledá v dostupných archivních mapách a historických leteckých snímcích okolí školy.
  • Žák vytvoří ve vybrané aplikaci grafickou časovou osu vývoje kulturní krajiny okolí školy.
  • Žák zhodnotí na základě vyhledaných grafických pokladů (mapy a snímky) vliv významných historických milníků na proces vývoje kulturní krajiny v lokálním měřítku.
  • Žák predikuje možný následující vývoj, kopírující současné společenské trendy.
  • Žák prezentuje a sdílí své závěry prostřednictvím přehledného materiálu, vypracovaného ve vybrané webové aplikaci.

Přínos využití digitálních technologií:

  • Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že se učí orientovat v prostředí digitalizovaných archivních map a historických leteckých snímků v rámci prostoru i času. To by bez použití databáze, která sdružuje tyto materiály online a zdarma, nebylo možné. Dále rozvíjí digitální kompetence tím, že formuluje své závěry do podoby specifického grafického dokumentu ve vybrané webové aplikaci. K tomuto dokumentu se lze pohodlně vracet a následně doplňovat, aktualizovat a upravovat jeho obsah v čase.

Metodická poznámka: 

  • Žáci pracují samostatně na notebooku nebo PC s připojením k internetu.
  • Tuto metodu lze aplikovat například i na pohraniční oblasti a sledovat tak postupný zánik pohraničních obcí ležících za minulého režimu v blízkosti železné opony.

Popis vzdělávací aktivity:

PŘÍPRAVA: 1x 30 min.

  • Zorientujte se v intuitivním prostředí geoportálu ČZÚK, sekce Archiv:
  • V pravém horním rohu lze přepínat mezi možnostmi Archivní mapy a Letecké měřické snímky, při následném otevření sekce Doplňky se zobrazí relevantní archiválie, do kterých je možné nahlédnout poklepáním na vybraný dokument.
  • V levém horním rohu můžete vyhledávat relevantní archiválie zadáním konkrétního místa na mapě formou bodu, plochy nebo zadáním přesné adresy.

  • Na počítači s internetovým připojením si v prohlížeči stáhněte aplikaci MS Whiteboard.
  • Po otevření aplikace proveďte bezplatnou registraci (lze využít jen telefonní číslo nebo libovolný email) a přihlaste se.
  • Zorientujte se v intuitivním prostředí aplikace MS Whiteboard:
    • Poklepejte na možnost Nová tabule.
    • Z nabídky šablon si lze pro tuto aktivitu vybrat například šablonu Storyboarding, ale také pracovat pouze s vlastní fantazií.

    • Na spodním panelu najdete celou řadu nástrojů pro tvorbu materiálu (mentální mapy, časové osy, poznámkové tabule aj.).

  

REALIZACE (2x 45 min.)

Organizace:

  • Žáci pracují samostatně na notebooku nebo PC připojeném k internetu s pracovním listem (viz příloha).
  • Vyhledávají archivní mapy a historické letecké snímky a řadí je do grafické časové osy nebo jiného typu schématu dle vlastního uvážení s využitím webové aplikace MS Whiteboard, kde pak také vývoj kulturní krajiny v čase zhodnotí.
  • Sdílí výsledky svého výzkumu s ostatními spolužáky, kteří je příslušným způsobem hodnotí a komentují.
  • Výstupem může být i dokument ve formátu .png (funkce Exportovat jako obrázekNastavení v pravém horním rohu), který lze následně např. vytisknout a založit do žákovského portfolia.
  • Práce (sběr a třídění dat) může vypadat například takto (můžete žákům ukázat jako příklad):

  • Z časové řady archivních map a snímků žáci vyvodí závěr, ve kterém zhodnotí, jakým způsobem se v čase vyvíjí místní kulturní krajina, a své myšlenky formulují a zapíší do vytvořeného materiálu.
  • Na závěr učitel provede krátkou reflexi, tj. diskutuje s žáky o významu analýzy historických map a leteckých snímků pro současné plánování využití krajiny.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že žáci v úvodu potřebují provést procesem vyhledávání příslušných historických map a zeměměřických snímků, ideálně formou promítnutí na dataprojektoru nebo interaktivní tabuli.

Realizace dále proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec přibližně odpovídal skutečnosti.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
19.53 kB
Dokument
Pracovní list

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Očekávané výstupy:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních; při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

počítač s přístupem k internetu, internetový prohlížeč

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/