Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Hodnocení vývoje kulturní krajiny metodou srovnání archivních map a historických leteckých snímků okolí školy
Odborný článek

Hodnocení vývoje kulturní krajiny metodou srovnání archivních map a historických leteckých snímků okolí školy

Anotace

Aktivita je zaměřena na vyhledávání, srovnávání a hodnocení archivních map a historických leteckých snímků v online prostředí Archivu geoportálu Českého úřadu zeměměřičského a katastrálního (dále jen ČÚZK). Výsledky šetření budou graficky zpracovány a prezentovány formou webové aplikace MS Whiteboard.

Pomůcky:

  • hardware: počítač s přístupem k internetu
  • software: internetový prohlížeč

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní orientace v mapě, znalost kartografické terminologie, základní geografická a historická znalost okolí školy
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče

Vzdělávací cíle:

  • Žák vyhledá v dostupných archivních mapách a historických leteckých snímcích okolí školy.
  • Žák vytvoří ve vybrané aplikaci grafickou časovou osu vývoje kulturní krajiny okolí školy.
  • Žák zhodnotí na základě vyhledaných grafických pokladů (mapy a snímky) vliv významných historických milníků na proces vývoje kulturní krajiny v lokálním měřítku.
  • Žák predikuje možný následující vývoj, kopírující současné společenské trendy.
  • Žák prezentuje a sdílí své závěry prostřednictvím přehledného materiálu, vypracovaného ve vybrané webové aplikaci.

Přínos využití digitálních technologií:

  • Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že se učí orientovat v prostředí digitalizovaných archivních map a historických leteckých snímků v rámci prostoru i času. To by bez použití databáze, která sdružuje tyto materiály online a zdarma, nebylo možné. Dále rozvíjí digitální kompetence tím, že formuluje své závěry do podoby specifického grafického dokumentu ve vybrané webové aplikaci. K tomuto dokumentu se lze pohodlně vracet a následně doplňovat, aktualizovat a upravovat jeho obsah v čase.

Metodická poznámka: 

  • Žáci pracují samostatně na notebooku nebo PC s připojením k internetu.
  • Tuto metodu lze aplikovat například i na pohraniční oblasti a sledovat tak postupný zánik pohraničních obcí ležících za minulého režimu v blízkosti železné opony.

Popis vzdělávací aktivity:

PŘÍPRAVA: 1x 30 min.

  • Zorientujte se v intuitivním prostředí geoportálu ČZÚK, sekce Archiv:
  • V pravém horním rohu lze přepínat mezi možnostmi Archivní mapy a Letecké měřické snímky, při následném otevření sekce Doplňky se zobrazí relevantní archiválie, do kterých je možné nahlédnout poklepáním na vybraný dokument.
  • V levém horním rohu můžete vyhledávat relevantní archiválie zadáním konkrétního místa na mapě formou bodu, plochy nebo zadáním přesné adresy.

  • Na počítači s internetovým připojením si v prohlížeči stáhněte aplikaci MS Whiteboard.
  • Po otevření aplikace proveďte bezplatnou registraci (lze využít jen telefonní číslo nebo libovolný email) a přihlaste se.
  • Zorientujte se v intuitivním prostředí aplikace MS Whiteboard:
    • Poklepejte na možnost Nová tabule.
    • Z nabídky šablon si lze pro tuto aktivitu vybrat například šablonu Storyboarding, ale také pracovat pouze s vlastní fantazií.

    • Na spodním panelu najdete celou řadu nástrojů pro tvorbu materiálu (mentální mapy, časové osy, poznámkové tabule aj.).

  

REALIZACE (2x 45 min.)

Organizace:

  • Žáci pracují samostatně na notebooku nebo PC připojeném k internetu s pracovním listem (viz příloha).
  • Vyhledávají archivní mapy a historické letecké snímky a řadí je do grafické časové osy nebo jiného typu schématu dle vlastního uvážení s využitím webové aplikace MS Whiteboard, kde pak také vývoj kulturní krajiny v čase zhodnotí.
  • Sdílí výsledky svého výzkumu s ostatními spolužáky, kteří je příslušným způsobem hodnotí a komentují.
  • Výstupem může být i dokument ve formátu .png (funkce Exportovat jako obrázekNastavení v pravém horním rohu), který lze následně např. vytisknout a založit do žákovského portfolia.
  • Práce (sběr a třídění dat) může vypadat například takto (můžete žákům ukázat jako příklad):

  • Z časové řady archivních map a snímků žáci vyvodí závěr, ve kterém zhodnotí, jakým způsobem se v čase vyvíjí místní kulturní krajina, a své myšlenky formulují a zapíší do vytvořeného materiálu.
  • Na závěr učitel provede krátkou reflexi, tj. diskutuje s žáky o významu analýzy historických map a leteckých snímků pro současné plánování využití krajiny.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že žáci v úvodu potřebují provést procesem vyhledávání příslušných historických map a zeměměřických snímků, ideálně formou promítnutí na dataprojektoru nebo interaktivní tabuli.

Realizace dále proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec přibližně odpovídal skutečnosti.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
19.53 kB
Dokument
Pracovní list

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Očekávané výstupy:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních; při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

počítač s přístupem k internetu, internetový prohlížeč