Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Tichomořský kruh ohně – tvorba a vyhodnocení tematické mapy
Odborný článek

Tichomořský kruh ohně – tvorba a vyhodnocení tematické mapy

Anotace

Aktivita je zaměřena na vizualizaci dat v podobě tematické mapy a následné zpracování vizualizovaných skutečností.

Pomůcky:

  • hardware: počítač s přístupem k internetu
  • software: internetový prohlížeč, textový editor

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní orientace v mapě, znalost kartografické terminologie, základní znalost fyzické geografie (desková tektonika, procesy způsobující zemětřesení a sopečnou činnost, vzájemné souvislosti)
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče, textového a tabulkového editoru

Vzdělávací cíle:

  • Žák na základě dostupných informací a digitálních zdrojů kriticky zhodnotí a vybere data potřebná ke splnění zadaného úkolu.
  • Žák pomocí vybrané aplikace vizualizuje data do podoby mapy zahrnující všechny požadované náležitosti.
  • Žák analyzuje vytvořené mapy a vyhodnotí situaci v zadaném regionu.
  • Žák prezentuje a sdílí zjištěné informace pomocí mapy, kterou sám vytvořil.

Přínos využití digitálních technologií:

  • Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že se učí skládat na sebe jednotlivé mapové vrstvy. vizualizuje souvislosti v řešené problematice fenoménu Tichomořského ohnivého kruhu. To by bez digitální aplikace obsahující příslušné datové zdroje nebylo možné. Také lépe kriticky vyhodnocuje pochody, odehrávající se na hranici jednotlivých litosférických desek v zadaném regionu. Svá zjištění může podložit vlastními grafickými výstupy.

Metodická poznámka:  

  • Žákům je třeba vytisknout přílohu (tj. pracovní list pro samostatnou práci).
  • Žáci pracují samostatně na notebooku nebo PC s připojením k internetu.

 

Popis vzdělávací aktivity:

PŘÍPRAVA (1x 30 min.)

  • Budeme pracovat s aplikací MapMaker, dostupnou v rámci programu ArcGIS Online.
  • Je možné tuto aplikaci využít bez předchozí registrace. Jediným možným výstupem však bude mapa exportovaná do formátu PDF nebo snímek obrazovky. Proto doporučujeme s předstihem zažádat o bezplatnou licenci pro školy prostřednictvím tohoto odkazu, kde vpravo dole naleznete tlačítko Napište nám. V řádu několika hodin (max. dní) vám bude udělena licence na širokou škálu aplikací platformy ArcGIS Online, které umožňují velké množství aktivit od sběru kartografických dat přes jejich třídění až po vizualizaci či tvorbu mapových příběhů.
  • Po získání přihlašovacích údajů je třeba přihlásit se na platformu ArcGIS Online, kde v pravém horním rohu zvolíte rozbalovací nabídku s množstvím dílčích aplikací a vyberete MapMaker.
  • Zorientujte se v intuitivním prostředí aplikace MapMaker, na spodní liště naleznete několik tlačítek:
  • Můžete zde volit variantu Podkladové mapy.
  • Pod tlačítkem Otevřít mapu se skrývá několik předpřipravených tematických map. Vyberete-li některou z nich, zobrazí se vám mapové vrstvy, z nichž je složena, a lze s ní dále pracovat.
  • Možnost Přidat vrstvu nabízí databázi dostupných mapových vrstev, které lze postupně skládat na sebe. Vytvoříte tak svou vlastní tematickou mapu.
  • Tlačítko Měření můžete použít ke zjišťování rozlohy vybraných ploch, vzdáleností nebo výškových profilů v mapě.
  • Varianta Skica umožňuje zakreslit do mapy vlastní značky a popisky různých tvarů, barev a velikostí.

REALIZACE (2x 45 min.)

Organizace:

  • Žáci pracují samostatně na notebooku nebo PC připojeném k internetu s pracovním listem (viz příloha), do kterého doplňují výstupy formou obrázků a textu.
  • Učitel individuálně dopomáhá jednotlivcům v případě nejasností nebo technických obtíží.
  • Výstupem je PDF dokument, který lze následně např. vytisknout a založit do žákovského portfolia.
  • Na závěr učitel provede krátkou reflexi, tj. doptává se žáků, co si aktivitou prakticky ověřili (že zemětřesení a sopečná činnost přímo souvisí s deskovou tektonikou).

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

  • Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že někteří žáci potřebují trochu více času na pochopení principu práce s programem a je třeba některé kroky promítat a ukazovat celé třídě.
  • Realizace dále proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec přibližně odpovídal skutečnosti.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
720.7 kB
PDF
Pracovní list
pdf
2.17 MB
PDF
Pracovní list - řešení

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída