V roce 2021 byl vydán revidovaný RVP pro gymnázia, který obsahuje zcela proměněný vzdělávací obor informatika a do kterého byla doplněna nová digitální kompetence. Tento revidovaný RVP G nabyl účinnosti 1. 9. 2022, od tohoto termínu mohou podle něj školy dobrovolně zahájit vzdělávání – nejpozději však od 1. 9. 2025, kdy mají tuto povinnost všechna gymnázia.
I když se může zdát, že se revize nedotkla jednotlivých vzdělávacích oblastí a oborů, nenechte se mýlit. Digitální technologie ovlivňují všechny obory a klíčovou kompetenci, jako je ta digitální, je zapotřebí rozvíjet napříč obory.
Změny se tak dotýkají i vzdělávací oblasti člověk a svět práce, která v současném RVP gymnázií propojuje kariérové a ekonomické vzdělávání. Navazuje na tematický okruh svět práce vzdělávací oblasti člověk a svět práce (kariérové vzdělávání) a tematický okruh člověk, stát a hospodářství vzdělávacího oboru výchova k občanství (finanční a ekonomické vzdělávání) na 2. stupni základního vzdělávání. Vzdělávání v oblasti světa práce má žáka uvést do plnohodnotného profesního i ekonomického občanského života a digitální technologie jsou dnes jeho běžnou součástí.
Digitální technologie, svět práce a kariérové vzdělávání
Gymnázium připravuje žáky na další studium a povolání, v nichž se předpokládá využívání digitálních technologií. Ve vztahu k volbě a plánu své budoucí kariéry žáci využívají různé digitální vzdělávací a informační zdroje k sebepoznání, sebeprezentaci a posouzení profesní a vzdělávací nabídky a celkově trendů na mezinárodním trhu práce. Žáci vědomě budují svou digitální identitu, propojují se s ostatními a rozvíjí dovednosti prezentovat sebe a své kariérové cíle i prostřednictvím osobního e-portfolia – např. v rámci přijímacího řízení k dalšímu studiu nebo ve zvolené profesi. Osobní e-portfolio jim pomáhá tvořit si osobní i profesní profil a zaznamenávat zkušenosti, dovednosti a úspěchy.
Digitální technologie ve světě financí a ekonomiky
V oblasti finančního a ekonomického vzdělávání se díky digitalizaci rozvíjí např. nové prostředky elektronického placení a kryptoměny, se kterými se musí žáci naučit zacházet. Nakupování se přesouvá na internet, což přináší nové příležitosti, ale i rizika spojená s kyberprostorem. Při hospodaření nám mohou pomoci různé aplikace, finanční instituce dnes fungují online. Také marketing se přesouvá do digitálního prostředí, média působí na ekonomický svět a rozvíjí se e-komerce (elektronické obchodování). Vznikají nové formy sdílené ekonomiky a kvůli omezeným zdrojům se zvyšuje tlak na zavedení principů cirkulární ekonomiky. Během studia na gymnáziu by se žáci měli v těchto nových trendech zorientovat a naučit se bezpečně využívat různé digitální nástroje při platebním styku, nakupování, hospodaření, marketingu, analýze dat nebo při realizaci projektu. Pro zodpovědné ekonomické rozhodování je také velmi důležitá schopnost vyhledat a analyzovat ekonomické informace a statistická data.
Oblast finančního a ekonomického vzdělávání je také úzce propojena s tématem digitalizace státu. Např. daňové přiznání je dnes možné podávat elektronicky, stejně jako žádat o sociální dávky či příspěvky státu. Více o digitalizaci státu se dočtete v článku Digitalizace státu a nové RVP G (Petr Caloň, 2022).
Propojení digitální kompetence se vzdělávacím obsahem oblasti člověk a svět práce – podle jednotlivých témat a očekávaných výstupů v RVP G
V souvislosti s novou digitální kompetencí nebyl do RVP G 2021 doplněn pro vzdělávací oblast člověk a svět práce nový vzdělávací obsah. Nebyly doplněny žádné nové očekávané výstupy a zároveň také žádné stávající výstupy nebyly upravovány nebo redukovány (s výjimkou úpravy terminologie). Právě proto se podívejme na očekávané výstupy oboru člověk a svět práce v RVP G z pohledu jejich možného propojení s digitální kompetencí. K citaci očekávaného výstupu, který je níže vyznačen kurzivou, doplňujeme komentář, který může pomoci digitální problematiku v daném výstupu vidět.
Trh práce a profesní volba
➢ kriticky posoudí své zdravotní, osobnostní a kvalifikační předpoklady pro volbu dalšího
studia a profesní orientace
➢ posoudí profesní poptávku na českém i evropském trhu práce a pružně na ni reaguje dalším vzděláváním
➢ vyhotoví potřebnou dokumentaci pro přijímací řízení k dalšímu studiu i ve zvolené profesi
➢ vhodně prezentuje vlastní osobu a práci, vhodně vystupuje při přijímacím pohovoru nebo konkurzu
➢ vhodně reflektuje význam práce pro psychické zdraví člověka, vytvoří si vyvážený pracovní rozvrh
s ohledem na své osobní vztahy
Pracovněprávní vztahy
➢ uvede svá pracovní práva a vyžaduje jejich respektování od ostatních, respektuje své pracovní povinnosti
➢ volí bezpečné pracovní postupy šetrné k životnímu prostředí, používá adekvátní pracovní pomůcky
Tržní ekonomika
➢ vysvětlí na základě konkrétní, reálné a aktuální situace ve společnosti mechanismy fungování trhu
➢ rozpozná běžné cenové triky (cena bez DPH aj.) a klamavé nabídky
➢ analyzuje skrytý obsah reklamy, kriticky posuzuje podíl marketingu na úspěchu výrobku na trhu
➢ uvede, jak postupovat při zakládání vlastní podnikatelské činnosti a jak zažádat o živnostenské oprávnění
Národní hospodářství a úloha státu v ekonomice
➢ uvede, jakým způsobem podá daňové přiznání, především k dani z příjmu, jak provede základní výpočty daní a zjistí výši sociálního a zdravotního pojištění
➢ uvede postup, jak vypočítá životní minimum své domácnosti a jak zažádá o sociální dávku, na niž má nárok
➢ objasní funkci podpory v nezaměstnanosti, funkci úřadů práce a personálních agentur, vyhledá informace o zaměstnání a rekvalifikaci v různých typech médií
➢ na základě aktuálních mediálních informací posoudí vliv nejdůležitějších ekonomických ukazatelů (inflace, úroveň HDP, míra nezaměstnanosti) na změny v životní úrovni občanů
Finance
➢ používá nejběžnější platební nástroje, smění peníze za použití kurzovního lístku
➢ uvede principy vývoje ceny akcií a možnosti forem investic do cenných papírů
➢ rozliší pravidelné a nepravidelné příjmy a výdaje a na základě toho sestaví rozpočet domácnosti
➢ na příkladu vysvětlí, jak uplatňovat práva spotřebitele (při nákupu zboží a služeb, včetně produktů finančního trhu)
➢ navrhne způsoby, jak využít volné finanční prostředky (spoření, produkty se státním příspěvkem, cenné papíry, nemovitosti aj.), vybere nejvýhodnější produkt pro investování volných finančních prostředků a vysvětlí proč
➢ vybere nejvýhodnější úvěrový produkt s ohledem na své potřeby a zdůvodní svou volbu, posoudí způsoby zajištění úvěru a vysvětlí, jak se vyvarovat předlužení
➢ vybere nejvýhodnější pojistný produkt s ohledem na své potřeby
➢ využívá moderní formy bankovních služeb, včetně digitálních technologií, ovládá způsoby bezhotovostního platebního styku
Odkazy a inspirace do výuky – kariérové vzdělávání
Odkazy a inspirace do výuky – finanční a ekonomické vzdělávání
Kam dál?
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.