Cílem tohoto článku je popsat model do výuky, jak jednoduše pojmout přípravu online kariérového portfolia, kde se žáci mohou učit s portfolii pracovat. Výuková aktivita obsahuje i metodiku sebehodnocení své dovednosti portfolio tvořit a úrovně kariérové kompetence. Tato výuková aktivita je vhodná například na druhém stupni základní školy, s úpravami ji lze realizovat i na prvním stupni nebo na střední škole.
Kontext kariérového portfolia v rámci RVP a digitalizace
V rámci RVP lze na základní i střední škole pracovat s kariérovým portfoliem v kontextu vzdělávací oblasti Člověk a svět práce. Příklad očekávaného výstupu RVP ZV: „Posoudí své možnosti při rozhodování o volbě vhodného povolání a profesní přípravy“. Práce s portfoliem také podporuje rozvoj pracovní kompetence, kompetence k učení a dalších kompetencí, které jsou součástí RVP. V rámci kompetence pracovní například „využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost“ a „činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření“. V rámci kompetence k učení je to například „sebereflexe procesu učení a jeho výsledků“. Práce s portfoliem umožňuje také propojení s kariérovým poradenstvím ve škole.
V rámci revize RVP ZV v digitální oblasti je vytvářena metodická podpora pro rozvoj digitální kompetence v oblasti Člověk a svět práce: Člověk a svět práce – 2. stupeň | revize ICT RVP v ZV (edu.cz).
„Žáci využívají různé digitální technologie a digitální zdroje při volbě budoucího povolání, profesní přípravě či při sebehodnocení a sebeprezentaci. Speciálním nástrojem kariérového rozvoje žáka je jeho osobní portfolio dovedností, zkušeností, zájmů a úspěchů, které si sestavuje v digitální podobě.“
Absolvent základní školy by měl umět „sestavit své kariérové portfolio v digitální podobě a prokázat v modelových situacích schopnost sebeprezentace při vstupu na trh práce“.
Jak lze začlenit online kariérové portfolio v rámci kurikula, souvislosti s celkovým využitím portfolií ve škole, a příklady různých jeho podob se můžete inspirovat v dalším článku na Metodickém portálu RVP.CZ (https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/22675/online-karierove-portfolio-jako-soucast-skolniho-kurikula.html/).
Model výukové aktivity – příprava online kariérového portfolia
Cílem výukové aktivity je naučit se pracovat s kariérovým portfoliem a rozvinout své kariérové kompetence. Časový rozsah je velmi variabilní, minimální rozsah je 2 x 45 min. V první fázi aktivity je důležitý dostatek času na porozumění účelu portfolia a jeho struktury. V další fázi pak přípravná práce s pracovním listem a sebehodnocení. Ideálně aktivita navazuje na předchozí aktivity žáků v oblasti sebepoznání a přemýšlení o další vzdělávací a profesní dráze.
1) Úvod do práce s kariérovým portfoliem
Diskuse nad tématem, k čemu nám může být užitečná tvorba portfolia v životě. Například portfolio je nástrojem, který nám může pomoci mít přehled o svých dovednostech a plánovat jejich rozvoj a vlastní budoucnost. A také nám může pomoci své dovednosti a zkušenosti prezentovat. Známe nějaké příklady ze svého okolí? Jaké mohou být výhody digitalizované podoby portfolia a jak s ním lze pracovat?
2) Příprava struktury online složek portfolia
Složky portfolia lze tvořit ve struktuře spojené se základními otázkami, které mohou pomoci při tvorbě portfolia. Varianta pro začátek tvorby kariérového portfolia může být vytvoření například těchto kategorií, které mohou být základem složek a mohou být vztažené k základním otázkám. Názvy a počet kategorií a složek lze upravovat, v tomto modelu první čtyři kategorie směřují k evidenci, uvědomění a prezentaci, následující tři ke kariérovému plánování a rozhodování.
3) Základní otázky a debata nad částmi portfolia
Otázky pro žáky důležité při přípravě portfolia lze shrnout v jednom pracovním listu a odpovědět si na ně. Nejdříve je vhodná diskuse ke všem otázkám v pracovním listu, například ve dvojících a pak společně v širší skupině.
Přehled doplňujících otázek pro učitele dle kategorií a příklady odpovědí, které lze pro inspiraci představit žákům.
----
ZÁJMY
Otázka: Jaké jsou moje zájmy, co mě baví?
Příklad odpovědi: „Baví mě sport, mám tam kamarády.“
---
ÚSPĚCHY
Otázka: Jaké mám úspěchy, co se mi povedlo?
Příklad odpovědi: „Povedl se mi obrázek, který je vystavený, a zaujal několik lidí.“
---
DOVEDNOSTI
Jaké mám dovednosti, co všechno umím?
Příklad odpovědi: „Umím cizí jazyk, dokázal jsem odpovědět, když se mě cizinci ptali na cestu.“
---
SILNÉ STRÁNKY
Jaké mám silné stránky, v čem jsem dobrý?
Příklad odpovědi: „Dokážu říct svůj názor, který používám při diskusích ve škole.“
---
SNOVÁ BUDOUCNOST
Moje sny, co bych si přál v životě, studiu a práci?
Příklad: „Budu mít přátele, cestovat, pomáhat druhým a pracovat v přírodě.“
---
PLÁN
Můj plán, v čem se chci rozvíjet?
Příklad odpovědi: „Chci umět malovat a používat grafické programy na počítači. Zjistím si informace o středních školách, kde budu moci rozvíjet své zájmy.“
---
ZDROJE A PŘÍLEŽITOSTI
Co mě zaujalo za možnosti a co mě může podpořit?
Příklad odpovědi: „Povídám si s kamarádem o našich zájmech a o budoucnosti. Uložil jsem si video práce v přírodě.“
4) Podklad pro tvorbu pracovního listu k přípravě portfolia
ZÁJMY – co mě baví?
...
ÚSPĚCHY – co se mi povedlo?
...
DOVEDNOSTI – co všechno umím?
...
SILNÉ STRÁNKY – v čem jsem dobrý?
...
SNOVÁ BUDOUCNOST – co bych si přál v životě, studiu a práci?
...
PLÁN – v čem se chci rozvíjet?
...
ZDROJE A PŘÍLEŽITOSTI – co mě zaujalo za možnosti a co mě podpoří?
...
5) Podklad pro sebehodnocení žáka po zpracování pracovního listu k přípravě portfolia
Může mi pomoci takto připravené portfolio
Posuď u každé otázky odpověď: „ano“ – „částečné ano“ – „ne“.
Vyber v tabulce vždy jednu z těchto tří možností a označ ji tučně.
Stačí, když odpověď splňuje alespoň jeden ze čtyř výše vyjmenovaných bodů.
ZÁJMY |
ano – částečně ano – ne |
ÚSPÉCHY |
ano – částečně ano – ne |
DOVEDNOSTI |
ano – částečně ano – ne |
SILNÉ STRÁNKY |
ano – částečně ano – ne |
SNOVÁ BUDOUCNOST |
ano – částečně ano – ne |
PLÁN |
ano – částečně ano – ne |
ZDROJE A PŘÍLEŽITOSTI |
ano – částečně ano – ne |
6) Závěr a návaznost
Jako součást sebehodnocení je vhodná i závěrečná diskuse k tématu, co jsme se naučili o portfoliu a jak s ním můžeme dále pracovat. V dalších fázích práce s portfoliem lze dále upravovat vnitřní strukturu digitálních složek pro evidenci dovedností i složek pro plánování a dále průběžně vyhodnocovat užitečnost portfolia. Lze dále pracovat i s dalšími typy portfolií.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.