Odborný článek

Planning a trip

Anotace

Žáci ve skupinách vytvoří na základě aktivního vyhledávání na internetu a použitím vhodných aplikací návrh organizace výletu do zahraničí v aplikaci Canva dle zadání učitele. Plakát si poté vytisknou a formou galerie, kde si procvičí slovní zásobu na téma cestování, ho představí ostatním. Na závěr společně vyberou nejlepší návrh a dají si navzájem zpětnou vazbu.

Cíl

Žáci:

  • vytvoří plakát v aplikaci Canva, kde představí konkrétní návrh turistické cesty;
  • volí patřičné grafické prvky, obrázky a fotografie pro vytvoření plakátu, vyberou vhodnou šablonu;
  • seznámí se s vhodnými aplikacemi a internetovými stránkami, které mohou využít při cestování;
  • vytvoří mapu s plánem cesty či místy, která se chystají navštívit, a uloží si ji do své složky;
  • dokáží zjištěné informace aplikovat na konkrétní cestu a připravit k ní i odpovídající rozpočet.

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

Žáci:

  • znají základní slovíčka k tématu cestování;
  • dokáží spolupracovat ve skupinách za použití výhradně cílového jazyka;
  • umí za užití široké slovní zásoby vyjádřit, že se jim něco líbí nebo nelíbí, a umí zdůvodnit svoji volbu.

Digitální:

Žáci:

  • umí vyhledat na internetu potřebné informace;
  • umí vytvořit, sdílet a ukládat digitální obsah;
  • umí pracovat s aplikací mapy.cz (vyhledají konkrétní místa, naplánují přesnou trasu);
  • umí pracovat s digitálními fotobankami, které mohou využít zdarma;
  • ovládají práci s internetovými slovníky.

Přínos využití digitálních technologií:

Tato aktivita je neproveditelná bez využití internetu a aplikací, které internet nabízí. Žáci musí vyhledat konkrétní letenky, najít ubytování, zjistit, co v dané lokalitě navštívit a jaká nebezpečí jim v dané zemi hrozí. Plakát pak doporučuji udělat v aplikaci Canva a vybrat k tomu vhodnou šablonu, i když je to samozřejmě proveditelné na papír. V Canvě však mohou aktuální informace neustále měnit a upravovat, což by jim papírová forma nedovolila. Žádoucí je také využití aplikace mapy.cz k nalezení zajímavých míst a navigace na cestě. K plánování cesty je možné využít i ChatGPT, jeho informace je však nutné ověřit i v jiných zdrojích.

Metodická poznámka:

Žáci se musí do Canvy zaregistrovat, my jsme k registraci využili školní mail. Jde o jednoduchý proces, který by měli na druhém stupni bez problémů zvládnout. Příprava plakátu včetně vyhledání informací by neměla zabrat více než dvě vyučovací hodiny, nicméně pokud žáci pracují s Canvou poprvé, je možné jim dát více času, případně si mohou plakát dotvořit doma (pouze pokud jde o jednotlivce, nejsem fanoušek domácích úkolů). Není třeba před samotnou aktivitou velkého opakování slovní zásoby a tvoření jednoduchých vět či krátkých souvětí v přítomném čase; je to něco, co by žáci již měli bezpečně znát. Nechala bych vytváření plakátů zcela v režii žáků, učitelé mají tendenci někdy příliš radit, co by tam mělo být, mně se více osvědčilo jim nechat volné pole působnosti a pak to zhodnotit ve zpětné vazbě. Nicméně je důležité předem zadat jasná kritéria, aby žáci věděli, v jakých mantinelech se pohybovat. My jsme aktivitu zaměřili na konkrétní cestu s jasně daným rozpočtem (upřesním v popisu vzdělávací aktivity), ale fantazii se meze nekladou a je možné nechat cíl cesty či jinou část v režii žáků (rozpočet, počet členů, možnosti dopravy, doba výletu apod.).  

Popis vzdělávací aktivity:

1. Evokace, zadání instrukcí

Učitel napíše na tabuli nové téma Planning a trip a nejdříve se žáků zeptá, kde nejdál ve svém životě byli či jaké země už navštívili. Můžou se zamyslet nad tím, zda vědí, jestli jeli s cestovní kanceláří nebo jestli cestu zařizovali rodiče. Hezká aktivita v úvodu je vymýšlení výhod a nevýhod cest samostatně nebo právě s cestovní kanceláří. My jsme využili ranking v aplikaci https://www.mentimeter.com/, kdy žáci nejdříve vymysleli výhody pro cestování sólo a ty pak třídili dle důležitosti:


Totéž pak vytvořili pro cestovní kancelář a poté o výhodách a nevýhodách diskutovali ve skupinkách:

Učitel poté žákům zadá konkrétní instrukce, jak by jeho výlet měl vypadat. My jsme právě dočetli článek o Jihoafrické republice, takže moje instrukce vypadaly takto:

You are planning a trip to the Republic of South Africa. You want to go there alone during summer holiday this year and you want to spend there at least two weeks. But as a student, your budget is quite limited, so you cannot spend more than 100 k. Your dream is to see some animals from big five.

Učitel dá se žáky dohromady kategorie, které by měl jejich projekt obsahovat:

  • co je třeba zařídit předem: očkování, víza apod.;
  • dopravu do JAR a dopravu na místě (včetně konkrétních dat a ceny letenky);
  • ubytování – typy a ceny;
  • jídlo + doporučení místních specialit;
  • výlety včetně safari;
  • možná nebezpečí (zvířata, města apod.);
  • celkový rozpočet.

2. Vyhledávání informací na internetu, tvorba mapy

Učitel žáky rozdělí do skupin a před vyhledáváním informací jim ukáže webové stránky nebo aplikace, které jsou nejlepší pro plánování cesty:

a) pro obecné informace o zemi:

b) pro vyhledávání letenek:

c) pro vyhledávání ubytování:

d) pro plánování aktivit:

e) a další jako jídlo, peníze a bezpečí:

Žáci samozřejmě mohou vyhledávat samostatně, učitel jim pouze doporučuje stránky a aplikace, samotný výběr pak už nechá na nich.

V aplikaci https://mapy.cz/ si žáci v záložce Moje mapy vytvoří složku Trip to South Africa, kam si uloží zaznamenané trasy či místa, která plánují navštívit:

Tento obrázek poté zkopírují a vloží na plakát do Canvy.

V této fázi se mohou také poradit s chatbotem ChatGPT, který jim může poradit itinerář cesty, jeho informace je však nutné ověřit i v jiném zdroji. Učitel by měl žákům pomoci zadat správný prompt:

3. Tvorba plakátu v Canvě

Otevřeme webovou stánku https://www.canva.com/.

Provedeme žáky registrací, pomůžeme, pokud bude mít někdo problém.

Vybereme z nabídky plakát a ukážeme žákům možnosti, jak pracovat s jednotlivými nástroji.

Nejdříve žákům ukážeme, jak si vyberou vhodnou šablonu. Na tuto aktivitu není přímo určen konkrétní návrh, takže fantazii se meze nekladou. Já bych doporučila šablonu Traveling, nicméně je možné vybrat téměř jakoukoliv a upravit si ji ke své spokojenosti. Žáci si jen musí dát pozor na to, aby šablona neobsahovala tento znak:

Ten znamená, že jde o placenou verzi a nemohou ji použít.

Ukážeme žákům, jak pracovat v Canvě při vytváření plakátu. Projdeme si jednotlivé nástroje jako psaní textu, vkládání obrázků, grafů, vytváření pozadí či kreslení. 

Samostatnou kapitolou je vkládání nahraných souborů, žáci si mohou dělat printscreeny obrazovky, s ohledem na pravidla správného ukládání si je uložit a poté nahrát na plakát. Toto mohou využít zejména při kopírování trasy cesty z aplikace https://mapy.cz/.

Žáci na plakát vloží všechny požadované informace, v případě potřeby mohou přidat stránku.

Plakát nemusí obsahovat všechny informace, měl by zejména upoutat, další konkrétní informace mají žáci na pomocném papírku, který použijí při prezentaci.

Příklad plakátu jedné skupiny:

4. Hodnocení a reflexe

S plakátem a získanými informacemi se dá pracovat mnoha způsoby, já bych konkrétně pro tuto aktivitu vybrala formu galerie: žáci si plakát vytisknou (ideálně barevně, pokud to škola umožňuje) a rozvěsí jej různě po třídě. Ve skupině si pak zvolí prezentátora (je možné se vystřídat), který vždy zástupcům z jiných skupin představí jejich výlet včetně všech parametrů. To probíhá souběžně ve více skupinách najednou. Po každé prezentaci zástupce ostatních skupin projekt ohodnotí body 1–10 a vystřídají se. Ideální stav je, když se všichni představí v prezentování a všichni vidí a slyší projekt ostatních skupin. Je žádoucí klást doplňující otázky, ale délka jednotlivých prezentací a prohlížení plakátu by neměla překročit 5 minut.

Pokud plakáty nechceme tisknout, je možné je ukázat třeba na školních tabletech nebo počítačích či využít sdílenou nástěnku na https://padlet.com/. Hlasování lze samozřejmě udělat i v digitální formě, ale není to v tomto případě nutné, spíš by to zdržovalo. Po představení všech výletů se sečtou body a vyhrává skupina s nejvyšším ziskem. Žáci by měli být schopni zdůvodnit svoji volbu, učitel se doptává, proč si vybrali zrovna tento výlet, co se jim na něm líbilo. Závěrečnou reflexí by mělo být shrnutí informací o Jihoafrické republice, žáci sdělí, co se nového dozvěděli a zda by chtěli tuto zemi někdy navštívit (a vysvětlí, proč ano či ne).

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Plánování výletu je velmi praktická aktivita, u které věřím, že ji v budoucnu (či alespoň její část) využije téměř každý žák. Žáci si ve skupině většinou krásně rozdělili úkoly, někdo hledal dopravu, jiný ubytování, další se zase více podílel na tvorbě plakátu v Canvě. Jako učitelka jsem nemusela moc zasahovat, žáci se do práce velmi ponořili a nebylo třeba jim ani příliš pomáhat. Myslím, že by to byla skvělá aktivita i pro střední školy, kde studenti mohou jít ještě do větší hloubky a víc si s plánováním pohrát. Některé skupiny využily i ChatGPT, zejména k nápadům, co by mohly v JAR navštívit. 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zuzana Majíčková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy