Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci se díky navržení scénáře a rozdělení rolí při tvorbě videa více angažují v předávání konkrétních kroků první pomoci. Natočení videa jim následně umožňuje reflektovat celý proces (zda byla první pomoc poskytnuta správně, jaké kroky byly zvoleny či co by případně žák udělal jinak). Cílem je vytvořit digitální obsah, který bude sdílen se spolužáky ve třídě.
Časová dotace: 2 vyučovací hodiny + 1 hodina na promítání videí a reflexi
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Metodická poznámka:
Věnujte čas teoretickému základu při seznámení a ukotvení základů první pomoci. Čerpejte z ověřených zdrojů, jako jsou webové stránky Českého červeného kříže nebo ČT edu, které uvádím ve zdrojích. Podstatná je práce ve skupině při psaní scénáře a samotném natáčení digitální obsahu, tedy videa. Pro dosažení jasného cíle vzdělávací aktivity uveďte kritéria pro natáčení videa o první pomoci (délka videa, obsah, uvedení zdrojů). Kritéria sdílejte ve třídě žákům (např. pomocí dataprojektoru či na jinou tabuli).
Při reflexi práce je důležité vytvořit bezpečný prostor pro sdílení výtvorů žáků a nechat prostor k diskuzi. Žákům připomeneme uvádění zdrojů, ze kterých informace čerpali.
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace:
Žáky do tématu uvedeme prostřednictvím společné diskuze (žáci mohou diskutovat v menších skupinách, do kterých se rozdělí sami nebo dle učitelova klíče) a zamyšlením se nad konkrétními otázkami.
Uvědomění
Zdroje:
Reflektujte, v čem vytváření videí pomohlo naučit se poskytnout a lépe pochopit základy první pomoci. Co se nejvíce dařilo? Co by šlo příště udělat jinak? Co bylo během celého procesu nejnáročnější? Pomohla vám úvodní videa? Z jakých zdrojů jste čerpali? Jak se vám spolupracovalo?
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Aktivitu autorka využila při projektové výuce u smíšené věkové skupiny 4. a 5. ročníku. Je opravdu důležité přehrát dětem videa z ověřených zdrojů a dbát na předávání základů první pomoci tak, jak má být prováděna. Vyžaduje to tedy i vědomou přípravu předem, případně autorka doporučuje výuku v tandemu, kdy se učitelé mohou navzájem doplňovat a vypomáhat žákům např. při navrhování scénáře. Při rozdělování skupin bylo třeba některé žáky přiřadit dle návrhu učitele. Obecně se osvědčilo nechat žáky vytvořit skupiny samostatně, vedlo to následně k větší motivaci práci dokončit. Autorka doporučuje stanovit si konkrétní kritéria pro zadanou práci, tedy to, co bude na konci aktivity z pozice učitele hodnoceno a na co se mají žáci soustředit. Je dobré se soustředit právě na navrhování scénáře, u kterého žáci potřebovali občas pomoci. Některé scénáře byly na základě podnětů učitele přepsány. Autorka reflektuje, že i v případě špatně formulovaného scénáře došlo v závěru prezentace výstupu k sebereflexi žáků. Žáci si byli více vědomi toho, co by udělali příště jinak a co by ponechali. Důraz byl tedy kladen i na závěrečnou reflexi a sebereflexi žáků.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.