Odborný článek

První pomoc

Anotace

Skrze tuto výukovou aktivitu se žáci seznámí se základy první pomoci a vytvoří digitální obsah v podobě videa. Aktivita je vhodná pro žáky 4. a 5. ročníku. Vytvořená videa reflektují konkrétní kroky žáků a umožňují jim jejich vlastní sebehodnocení a reflexi. Mimo jiné si žáci vyzkouší navržení scénáře a rozdělení rolí při natáčení videa.

Cíl

Vzdělávací cíle: 

  • Žák se učí vytvářet digitální obsah (video) dle zadaných kritérií na konkrétní téma (první pomoc).
  • Žák dokáže využívat dostupné informace pro vytvoření vlastního obsahu. 
  • Žák dokáže na základě zhlédnutí vlastního výtvoru reflektovat svoji práci.
  • Žák se učí základům první pomoci a jak ji v případě potřeby poskytnout, případně na koho se obrátit.
  • Žák se podílí na zvyšování povědomí o poskytování první pomoci skrze tvorbu videa.

Přínos využití digitálních technologií:

Žáci se díky navržení scénáře a rozdělení rolí při tvorbě videa více angažují v předávání konkrétních kroků první pomoci. Natočení videa jim následně umožňuje reflektovat celý proces (zda byla první pomoc poskytnuta správně, jaké kroky byly zvoleny či co by případně žák udělal jinak). Cílem je vytvořit digitální obsah, který bude sdílen se spolužáky ve třídě.

Časová dotace: 2 vyučovací hodiny + 1 hodina na promítání videí a reflexi

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: 

  • Oborové: základy odpovědnosti za zdraví své i za zdraví jiných; znalosti o bezpečnosti, prevenci, první pomoci a o chování v různých životních situacích 
  • Digitální: základní uživatelské znalosti práce s tabletem, mobilním telefonem či notebookem; základní znalosti a dovednosti natáčení videa, navržení scénáře

Metodická poznámka: 

Věnujte čas teoretickému základu při seznámení a ukotvení základů první pomoci. Čerpejte z ověřených zdrojů, jako jsou webové stránky Českého červeného kříže nebo ČT edu, které uvádím ve zdrojích. Podstatná je práce ve skupině při psaní scénáře a samotném natáčení digitální obsahu, tedy videa. Pro dosažení jasného cíle vzdělávací aktivity uveďte kritéria pro natáčení videa o první pomoci (délka videa, obsah, uvedení zdrojů). Kritéria sdílejte ve třídě žákům (např. pomocí dataprojektoru či na jinou tabuli).

Při reflexi práce je důležité vytvořit bezpečný prostor pro sdílení výtvorů žáků a nechat prostor k diskuzi. Žákům připomeneme uvádění zdrojů, ze kterých informace čerpali. 

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace:

Žáky do tématu uvedeme prostřednictvím společné diskuze (žáci mohou diskutovat v menších skupinách, do kterých se rozdělí sami nebo dle učitelova klíče) a zamyšlením se nad konkrétními otázkami. 

  • Proč je důležité poskytnout první pomoc? Už jste se setkali s poskytováním první pomoci? Kdy, kde? Vybavujete si důležitá telefonní čísla, na která volat, když jde o život? Co je při první pomoci důležité?
  • Po proběhlé diskuzi žákům přehrajte ověřená videa o první pomoci. Využít můžete např. obsah Českého červeného kříže, viz zde: https://www.cervenykriz.eu/videa-kdyz-jde-o-zivot.

Uvědomění

  • Žákům sdílejte online prostředí (např. Miro nebo Padlet). Žáci následně do online prostředí zapisují zhlédnuté situace (např. bezvědomí). Současně mohou připsat, jak lidé ve videu na situaci reagovali (jak pacienta ošetřili). 
  • Po dopsání jednotlivých situací můžete společně komentovat, co se na videích např. opakovalo nebo bylo jiné. Společně si upevněte zhlédnuté základní principy.  
  • Následně se žáci rozdělí do skupin po 3 až 4 a zvolí si, jakému tématu první pomoci ze zhlédnutých videí se budou věnovat (např. dušení, krvácení, spálenina, zástava srdce atd.).
  • Sdělte a promítněte žákům kritéria pro vytvoření digitálního obsahu (délka videa, rozdělení rolí, vložení zdrojů informací, navržení scénáře). Současně můžete žákům poskytnout seznam kroků, který je v dané skupině nápomocný pro splnění zadání (např. připravit si pomůcky, rozdělit si role atd.). Žákům tak pomáháte učit se fázovat úkoly.
  • Skupiny žáků následně vytváří scénář pro natáčení videa na vybrané téma první pomoci.
  • Pro vyhledávání konkrétních kroků při poskytování první pomoci žáci využívají ověřené nebo doporučené zdroje jako např. stránky ČČK nebo aplikaci Záchranka. Učitel při skupinové práci s jednotlivými skupinami ověřuje, zda žáci pracují s důvěryhodnými zdroji. 
  • Žáci si při psaní scénáře rozdělí role ve skupině (režisér, kameraman, moderátor, herec – poskytovatel první pomoci, herec – postižený úrazem atd.). Rozdělení rolí a sepsání scénáře vede k efektivnímu procesu tvorby. V případě komplikací můžete role ve skupině určit vy z pozice učitele. 
  • Žáci na zvolené digitální zařízení natočí dle scénáře video s ukázkou první pomoci na předem vybrané téma. Využít mohou svého vlastního digitálního zařízení dle školního řádu, případně využít školní zařízení. 
  • Vytvořte pro žáky sdílený prostor (Cloud, Google Disk), kam mohou své výsledné práce nahrát. 
  • Aktivitu zakončete přehráním jednotlivých videí, prezentací žáků a společnou reflexí tématu první pomoci. Sdílením prezentací vedeme žáky k trénování zpětné vazby. Můžeme pokládat návodné otázky nebo nechat sebehodnocení přímo na žácích. Žáci se v rámci prezentací mají vyjadřovat k probíranému tématu (první pomoc), tedy k obsahu a zároveň k formě (digitální obsah). 

Zdroje: 

  • Instruktážní videa ČČK. Dostupné z: https://www.cervenykriz.eu/videa-kdyz-jde-o-zivot 
  • První pomoc krok za krokem. Dostupné z: https://edu.ceskatelevize.cz/video/4353-prvni-pomoc-krok-za-krokem
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. In: Praha: MŠMT, 2021. [online]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ [cit. 2023-11-04]

 

Reflexe

Reflektujte, v čem vytváření videí pomohlo naučit se poskytnout a lépe pochopit základy první pomoci. Co se nejvíce dařilo? Co by šlo příště udělat jinak? Co bylo během celého procesu nejnáročnější? Pomohla vám úvodní videa? Z jakých zdrojů jste čerpali? Jak se vám spolupracovalo? 

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: 

Aktivitu autorka využila při projektové výuce u smíšené věkové skupiny 4. a 5. ročníku. Je opravdu důležité přehrát dětem videa z ověřených zdrojů a dbát na předávání základů první pomoci tak, jak má být prováděna. Vyžaduje to tedy i vědomou přípravu předem, případně autorka doporučuje výuku v tandemu, kdy se učitelé mohou navzájem doplňovat a vypomáhat žákům např. při navrhování scénáře. Při rozdělování skupin bylo třeba některé žáky přiřadit dle návrhu učitele. Obecně se osvědčilo nechat žáky vytvořit skupiny samostatně, vedlo to následně k větší motivaci práci dokončit. Autorka doporučuje stanovit si konkrétní kritéria pro zadanou práci, tedy to, co bude na konci aktivity z pozice učitele hodnoceno a na co se mají žáci soustředit. Je dobré se soustředit právě na navrhování scénáře, u kterého žáci potřebovali občas pomoci. Některé scénáře byly na základě podnětů učitele přepsány. Autorka reflektuje, že i v případě špatně formulovaného scénáře došlo v závěru prezentace výstupu k sebereflexi žáků. Žáci si byli více vědomi toho, co by udělali příště jinak a co by ponechali. Důraz byl tedy kladen i na závěrečnou reflexi a sebereflexi žáků. 

Literatura a použité zdroje

[1] – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 2017. [cit. 2024-6-23]. Dostupný z WWW: [https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ [cit. 2023-11-04]].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Denisa Freithová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků