Odborný článek

Letter to Future

Anotace

Žáci si ve webové aplikaci FutureMe napíší dopis na libovolné téma, který pošlou sami sobě (ale mohou i někomu jinému) do budoucnosti. Množství témat je téměř neomezené, takže může zahrnovat všechny jazykové úrovně od A1 až po C2.

Cíl

Žáci

  • dokáží psát na klávesnici určené pro anglický jazyk;
  • vyhledají neznámá slova či výrazy v online slovnících;
  • vyhledají a zpracují relevantní informace, snaží se posoudit důvěryhodnost cizojazyčného informačního zdroje (dle zadání);
  • aktivně využívají aplikaci FutureMe a používají ji v cílovém jazyce.

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ, SŠ

Věková skupina: 14–15 let

Vzdělávací obor: anglický jazyk

Tematický okruh: představení se, budoucnost

Časová dotace:

  • Výuka: 20–90 minut
  • Příprava: 10–15 minut (vymýšlení tématu a kritérií)

Pomůcky: počítač, internetové připojení

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

Žáci

  • znají základní strukturu psaní dopisů či podobných formátů;
  • umí strukturovat psaný text, tvoří odstavce a používají vhodná slovíčka určená pro spojování textu;
  • dokáží správně vytvořit přítomný čas, budoucí čas blízký i jednoduchý;
  • píšou jednoduché i složitější texty, nedělá jim problém pravopis základních slov.

Digitální:

Žáci

  • umí vytvořit, sdílet a ukládat digitální obsah;
  • ovládají základní práci s internetovými slovníky.

Přínos využití digitálních technologií:

Aplikace FutureMe má několik výhod oproti obyčejnému psaní ve Wordu:

Doručení v budoucnosti: FutureMe umožňuje plánovat doručení zpráv v určeném datu v budoucnosti. Žáci tak napíší dopis sami sobě nebo jiným osobám a mají jistotu, že dopisy budou doručeny požadovaný den.

Osobní reflektování: Psaní dopisů do budoucnosti umožňuje žákům se zpětně podívat na své myšlenky, pocity a cíle. Mohou tak reflektovat svůj pokrok, změny a rozvoj.

Motivace: Psaní zpráv sobě samým může být pro žáky velmi motivující. Mohou si nastavit cíle, přání a plány a mít jistotu, že jim budou v budoucnosti připomenuty.

Digitální platforma: Aplikace FutureMe je dostupná online a lze k ní mít přístup z jakéhokoli zařízení s připojením k internetu. Není třeba mít stažené žádné kancelářské balíčky či jiné textové procesory.

Použití obrázků a multimediálních prvků: Pokud si žáci založí účet u FutureMe, mohou do svých dopisů přidávat obrázky, videa a další multimediální prvky.

Sledování a správa zpráv: FutureMe všechny zprávy uchovává a umožňuje sledovat jejich doručení v budoucnosti. Žáci tak mohou své zprávy spravovat a sledovat jejich vývoj a plnění cílů.

Metodická poznámka:

Do aplikace není třeba žádná registrace, žáci si otevřou příslušnou stránku a hned mohou začít pracovat. Samozřejmě je důležité, aby žák odeslal dopis v kopii i učiteli a on mu mohl dát feedback. Podmínkou aplikace je, že dopis lze obdržet nejdříve za sedm dní, je tedy lepší text zkopírovat a poslat učiteli na e-mail v příloze, aby na něj nemusel tak dlouho čekat. Pokud mají žáci zájem, je možné si zřídit účet, získají tak přehled, jaké zprávy či dopisy komu poslali. Zřízení účtu doporučuji, pokud žáci tuto aplikaci využívají častěji. Tuto aktivitu je možné dělat i s mladšími žáky, jen bych je nenechala psát příliš dlouhé texty.

Popis vzdělávací aktivity

1.Příprava aktivity

 

  • můžou si najít i pomocný obrázek:

 

2. Možnosti využití aplikace:

Možností, jak aplikaci využít, je nepřeberné množství, zde uvádím alespoň několik příkladů:

  • nastavení cílů: Učitelé mohou žáky povzbuzovat k psaní dopisů sobě samým, ve kterých si stanoví osobní cíle nebo cíle vzdělávání. Tyto dopisy mohou být odeslány s datem doručení na konci semestru nebo školního roku, aby žáci měli příležitost zhodnotit svůj pokrok a úspěchy.
  • reflektování učebního procesu: Žáci mohou psát dopisy sobě samým na začátku a na konci výukového období, ve kterém reflektují svůj postup, změny a poznatky. Tímto způsobem mohou sledovat svůj vlastní vývoj a porozumění.
  • sebepoznání: Aplikace FutureMe může být použita pro psaní dopisů, ve kterých žáci reflektují své silné stránky, zájmy a hodnoty. To může pomoci žákům lépe porozumět sobě samým. V tomto případě bych žáky nechala poslat dopis do vzdálenější budoucnosti, klidně třeba až za deset let.
  • motivační nástroj: Žáci si mohou napsat dopis do budoucnosti, ve kterém si stanoví cíle nebo vyjádří své naděje a sny. Mohou zde popsat v budoucím čase, kde se vidí např. za pět let.
  • kreativní vyjádření: FutureMe může být použita pro tvorbu kreativních projektů, jako je psaní dopisů do budoucnosti s fiktivními nebo skutečnými postavami. Žáci mohou psát dopis jako literární, filmová nebo historická postava (např. Romeo popisuje svoji dobu budoucím generacím nebo Nero dává návod, jak si uchovat nadvládu v Římě apod.).
  • společná reflexe: Učitelé mohou také využít FutureMe pro společnou sebereflexi s žáky. Například mohou na konci školního roku společně psát dopisy sobě samým, ve kterých reflektují své společné zkušenosti, úspěchy a překážky jako třída nebo učební skupina, zde se pak nabízí možnost společného čtení. Dopis mohou adresovat jinému spolužákovi nebo sobě na začátek dalšího školního roku a ve skupinách pak mohou o názorech svých spolužáků diskutovat a připravit si tak společné cíle na další rok.
  • dopisy budoucím potenciálním partnerům: Žáci a žákyně mohou napsat dopis své budoucí ženě či  svému budoucímu muži a popsat představu o jejich vzájemném budoucím soužití.

Během psaní mají žáci dovoleno využívat online slovníky, ale samozřejmě to záleží na učiteli. Pokud si chce ověřit aktuální znalosti svých žáků na nějaké konkrétní téma nebo je připravuje ke konkrétním zkouškám, slovníky bych nedoporučovala.

Samozřejmě je důležité, aby učitel stanovil pevně daná kritéria, která mu pak pomohou v hodnocení – jak má být dopis dlouhý, jaké gramatické jevy by měl obsahovat, která slovní zásoba se v něm má  objevit. Může i zadat povinná slovíčka, která musí žáci v dopise použít.

Pokud se jedná o kreativní vyjádření za použití historických (ať už reálných či fiktivních) postav, dovolila bych žákům vyhledávat informace na internetu.

3. Zpětná vazba:

 Učitel by si měl dopředu promyslet, jakou zpětnou vazbu k dopisům nebo zprávám poskytne. Nabízím zde několik variant, jak lze poté s dopisy pracovat:

a) Pokud se jedná o SŠ a texty jsou součástí přípravy ke státní maturitní zkoušce, doporučuji použít přímo kritéria ke psaní písemných prací od Cermatu. Dostupná jsou zde:

https://maturita.cermat.cz/files/files/maturita/KRITERIA-HODNOCENI/kriteria_hodnoceni_prilohy.pdf

b) Lze vypsat plusy a mínusy, které učitel uzná za důležité (u mínusů se nemusí jednat o všechny chyby, učitelé často mají tendenci příliš se zaměřovat pouze na chyby v gramatice či v pravopise).

c) Učitel může pouze napsat ke každému řádku počet chyb a práci vrátit žákovi. Ten se pokusí si chyby vyhledat a opravit sám (za použití internetových nástrojů či učebnice). Jednodušší varianta je, že učitel pouze podtrhne slovo či část textu, kde je chyba, a žák se ji pak pokusí opravit.

d) Vrstevnické opravování nemusí být klasicky červenou tužkou, ale může být založeno na diskuzi o chybách. Správnou variantu si pak žáci mohou společně dohledat nebo zjistit u učitele.

e) Učitel vypíše věty nebo části textu s chybami a žáci se je pokouší opravit nejdříve ve skupinách, poté s učitelem společně.

f) Autokorekce – je možné využít online nástrojů jako https://app.grammarly.com/, https://hemingwayapp.com/.

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Skvělá a jednoduchá věc, ke které není potřeba téměř žádná příprava. Časově může zabrat od dvaceti  minut až klidně po dvě hodiny, což bych ale nedoporučovala, jelikož žáci se většinou tak dlouho nesoustředí na psaní a neměla by to být podle mě hlavní náplň v hodinách angličtiny. Žáky baví ten přesah do budoucnosti, někteří si opravdu vybírají, že jim dopis přijde až za deset let. Je možné s aplikací pracovat i se staršími žáky, případně se studenty SŠ, s nimi bych ale vybírala náročnější témata. Já osobně mám zkušenost se žáky 8. a 9. třídy, konkrétně psali s použitím času future simple své cíle a plány v časovém horizontu pěti let a dopis si poslali za stejnou dobu, tedy za pět let. Psaní je celkem bavilo, ale myslím, že víc tuto aktivitu docení právě za těch pět let, až jim dopis opravdu přijde.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zuzana Majíčková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu