Žáci
Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Věková skupina: 14–15 let
Vzdělávací obor: anglický jazyk
Tematický okruh: představení se, budoucnost
Časová dotace:
Pomůcky: počítač, internetové připojení
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žáci
Digitální:
Žáci
Přínos využití digitálních technologií:
Aplikace FutureMe má několik výhod oproti obyčejnému psaní ve Wordu:
Doručení v budoucnosti: FutureMe umožňuje plánovat doručení zpráv v určeném datu v budoucnosti. Žáci tak napíší dopis sami sobě nebo jiným osobám a mají jistotu, že dopisy budou doručeny požadovaný den.
Osobní reflektování: Psaní dopisů do budoucnosti umožňuje žákům se zpětně podívat na své myšlenky, pocity a cíle. Mohou tak reflektovat svůj pokrok, změny a rozvoj.
Motivace: Psaní zpráv sobě samým může být pro žáky velmi motivující. Mohou si nastavit cíle, přání a plány a mít jistotu, že jim budou v budoucnosti připomenuty.
Digitální platforma: Aplikace FutureMe je dostupná online a lze k ní mít přístup z jakéhokoli zařízení s připojením k internetu. Není třeba mít stažené žádné kancelářské balíčky či jiné textové procesory.
Použití obrázků a multimediálních prvků: Pokud si žáci založí účet u FutureMe, mohou do svých dopisů přidávat obrázky, videa a další multimediální prvky.
Sledování a správa zpráv: FutureMe všechny zprávy uchovává a umožňuje sledovat jejich doručení v budoucnosti. Žáci tak mohou své zprávy spravovat a sledovat jejich vývoj a plnění cílů.
Metodická poznámka:
Do aplikace není třeba žádná registrace, žáci si otevřou příslušnou stránku a hned mohou začít pracovat. Samozřejmě je důležité, aby žák odeslal dopis v kopii i učiteli a on mu mohl dát feedback. Podmínkou aplikace je, že dopis lze obdržet nejdříve za sedm dní, je tedy lepší text zkopírovat a poslat učiteli na e-mail v příloze, aby na něj nemusel tak dlouho čekat. Pokud mají žáci zájem, je možné si zřídit účet, získají tak přehled, jaké zprávy či dopisy komu poslali. Zřízení účtu doporučuji, pokud žáci tuto aplikaci využívají častěji. Tuto aktivitu je možné dělat i s mladšími žáky, jen bych je nenechala psát příliš dlouhé texty.
Popis vzdělávací aktivity
1.Příprava aktivity
2. Možnosti využití aplikace:
Možností, jak aplikaci využít, je nepřeberné množství, zde uvádím alespoň několik příkladů:
Během psaní mají žáci dovoleno využívat online slovníky, ale samozřejmě to záleží na učiteli. Pokud si chce ověřit aktuální znalosti svých žáků na nějaké konkrétní téma nebo je připravuje ke konkrétním zkouškám, slovníky bych nedoporučovala.
Samozřejmě je důležité, aby učitel stanovil pevně daná kritéria, která mu pak pomohou v hodnocení – jak má být dopis dlouhý, jaké gramatické jevy by měl obsahovat, která slovní zásoba se v něm má objevit. Může i zadat povinná slovíčka, která musí žáci v dopise použít.
Pokud se jedná o kreativní vyjádření za použití historických (ať už reálných či fiktivních) postav, dovolila bych žákům vyhledávat informace na internetu.
3. Zpětná vazba:
Učitel by si měl dopředu promyslet, jakou zpětnou vazbu k dopisům nebo zprávám poskytne. Nabízím zde několik variant, jak lze poté s dopisy pracovat:
a) Pokud se jedná o SŠ a texty jsou součástí přípravy ke státní maturitní zkoušce, doporučuji použít přímo kritéria ke psaní písemných prací od Cermatu. Dostupná jsou zde:
https://maturita.cermat.cz/files/files/maturita/KRITERIA-HODNOCENI/kriteria_hodnoceni_prilohy.pdf
b) Lze vypsat plusy a mínusy, které učitel uzná za důležité (u mínusů se nemusí jednat o všechny chyby, učitelé často mají tendenci příliš se zaměřovat pouze na chyby v gramatice či v pravopise).
c) Učitel může pouze napsat ke každému řádku počet chyb a práci vrátit žákovi. Ten se pokusí si chyby vyhledat a opravit sám (za použití internetových nástrojů či učebnice). Jednodušší varianta je, že učitel pouze podtrhne slovo či část textu, kde je chyba, a žák se ji pak pokusí opravit.
d) Vrstevnické opravování nemusí být klasicky červenou tužkou, ale může být založeno na diskuzi o chybách. Správnou variantu si pak žáci mohou společně dohledat nebo zjistit u učitele.
e) Učitel vypíše věty nebo části textu s chybami a žáci se je pokouší opravit nejdříve ve skupinách, poté s učitelem společně.
f) Autokorekce – je možné využít online nástrojů jako https://app.grammarly.com/, https://hemingwayapp.com/.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Skvělá a jednoduchá věc, ke které není potřeba téměř žádná příprava. Časově může zabrat od dvaceti minut až klidně po dvě hodiny, což bych ale nedoporučovala, jelikož žáci se většinou tak dlouho nesoustředí na psaní a neměla by to být podle mě hlavní náplň v hodinách angličtiny. Žáky baví ten přesah do budoucnosti, někteří si opravdu vybírají, že jim dopis přijde až za deset let. Je možné s aplikací pracovat i se staršími žáky, případně se studenty SŠ, s nimi bych ale vybírala náročnější témata. Já osobně mám zkušenost se žáky 8. a 9. třídy, konkrétně psali s použitím času future simple své cíle a plány v časovém horizontu pěti let a dopis si poslali za stejnou dobu, tedy za pět let. Psaní je celkem bavilo, ale myslím, že víc tuto aktivitu docení právě za těch pět let, až jim dopis opravdu přijde.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.