Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ
Věková skupina: 13–14 let
Tematický okruh: číslovky, slavné francouzské památky
Časová dotace: 1 vyučovací hodina
Výuka: 45 minut
Příprava: 10 minut
Očekávané výstupy:
Žák/žákyně
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Jedná se o nový sumarizující tematický celek. Pracuje se s vědomostmi žáků z předchozích hodin. Základní znalosti francouzštiny se postupně upravují a v závěru hodiny konfrontují se získanými znalostmi.
Žáci a žákyně
Digitální:
Žáci a žákyně
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci a žákyně
Popis vzdělávací aktivity:
EVOKACE
Opakování základních číslovek (15 minut)
Dialogizace – rychlé opakování číslovek od 1 do 1000. Každý žák si pomocí aplikace mapy.cz vyhledá údaj o jedné ze vzdáleností promítnutých na tabuli (učitel určí, co který žák najde). Poté odpoví na otázku:
C'est combien de kilomètres de… jusqu'à/au/aux…?
Zdrojový materiál ve vysoké kvalitě zde
Vzor dialogu:
Učitel: C'est combien de kilomètres de Lille jusqu'à Paris?
Žák: La distance de Lille à Paris est d'environ 225 kilomètres.
Učitel zapíše údaj na interaktivní tabuli – do obláčku, jenž je součástí promítaného materiálu. Poté je na řadě další žák.
UVĚDOMĚNÍ
Ten Ludvík to ale přehnal! (30 minut)
Žáci se pomocí krátkého a vizuálně atraktivního francouzského dokumentu dozvědí, kolik by stály hlavní francouzské památky a výjimečné stavby v přepočtu na dnešní dobu – v eurech.
Zadání:
1. Učitel vyzve žáky, aby si připravili papír a tužku. Upozorní je na to, že si mají zapsat název památky, rok, kdy byla dostavěna, a její dnešní hodnotu v přepočtu na měnu euro. Poté pustí video – zde.
2. V Excelu nebo jiném tabulkovém editoru žáci poté navrhnou a vytvoří jednoduchý graf.
3. Učitel poté promítá grafy (odeslané do prostředí pro sdílení digitálních výstupů třídy – Teams, GCR, Padlet, Miro ad.) a vyzve každého z žáků, aby odpověděl na dvě typově podobné otázky – jednou bude mířit na cenu (číslovka) a druhou na porovnání dvou cen památek (stupňování přídavných jmen, procvičení slovního spojení: dražší nebo levnější než…).
Vzor dialogu:
Učitel: Quel est le prix de La Tour Eiffel recalculé aujourd’hui?
Žák: Le prix de La Tour Eiffel c'est le … euros.
Učitel: Qu’est-ce qui est plus cher – le viaduc de Millau ou le château de Versailles?
Žák: Le château de Versailles est plus cher que le viaduc de Millau.
Učitel: En quelle année ont-ils fini de construire La Tour Eiffel?
Žák: Ils ont fini de construire La Tour Eiffel en…
REFLEXE
Shrnutí dnešní hodiny (10 minut)
Učitel žákům ještě jednou popíše hlavní zásady tvoření vysokých číslovek ve francouzštině (viz tmavě zelený čtverec níže „Les grands nombres“).
Zdůrazní, že způsob tvoření vysokých číslovek ve francouzštině není složitý. Nejrychleji si je poté společně zopakují pomocí Kola štěstí.
Editovatelné kolo štěstí naleznete například zde.
Zdroje:
V oktávě na osmiletém gymnáziu lekce zabrala žákům o něco více času – souvisí to s tím, že do té doby příliš nepracovali v Excelu. Bylo tedy nutné pustit žákům nejdříve tutoriály o tom, co to je Excel, jak se v něm vytvářejí tabulky a jak se přidávají jednotlivé řádky a sloupce. Kdyby ale žáci tyto znalosti měli, lze lekci krásně stihnout. Jinak to ale žáky bavilo a aktivita se jim líbila. Byli mile překvapeni, když Excel sám vygeneroval hezké grafy. Myslím, že lze touto formou nenuceně zopakovat poměrně důležitý celek, kterým číslovky zajisté jsou, a k tomu si připomenout základní funkcionality Excelu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025