Stupeň vzdělávání: ZV, G
Věková skupina: 13 –19 let
Vzdělávací obor: Člověk a příroda – biologie a geologie
Tematický okruh: obecná biologie, biologie živočichů, ekologie
Časová dotace:
- Příprava: 1x 15 min.
- Výuka: 2x 45 min.
Zdroje:
BirdNET Sound ID [online]. 2023 [cit. 2023-10-13]. Dostupné z: https://birdnet.cornell.edu/
Moje Mapy. Mapy Google [online]. 2023 [cit. 2023-10-17]. Dostupné z: https://www.google.com/maps/about/mymaps/
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
- Oborové: základní znalost biologie ptáků
- Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče, textového editoru, editoru fotografií, telefonu nebo tabletu
Vzdělávací cíle:
- Žák identifikuje v okolí školy ptačí zpěv.
- Žák s použitím potřebných aplikací rozpozná druh ptáka, jemuž příslušný hlas náleží.
- Žák zařadí pomocí potřebných zdrojů pozorovaný ptačí druh do systému.
- Žák vyhledá pomocí důvěryhodných internetových zdrojů informace o pozorovaném ptačím druhu.
- Žák zanese polohu místa pozorování a zjištěné informace o pozorovaném ptačím druhu do interaktivní mapy.
- Žák prezentuje a sdílí vysledované poznatky a data a porovnává je s ostatními.
Přínos využití digitálních technologií:
- Žák během pozorování pořizuje nahrávku hlasu ptačího druhu a s pomocí potřebné aplikace okamžitě s vysokou přesností vyhodnotí, o jaký druh se jedná.
- Žák na základě svých pozorování vytváří interaktivní mapu s multimediálním obsahem, ke které se může v budoucnu vracet.
Popis vzdělávací aktivity:
PŘÍPRAVA (1x 15 min.)
- V přístroji (mobilním telefonu nebo tabletu), který chcete v terénu využít k pořizování nahrávek hlasů ptáků, si stáhněte aplikaci BirdNET a vytvořte si bezplatnou registraci.
- Zorientujte se v jejím prostředí:
-
- Po otevření aplikace ihned nahrává okolní zvuky.
- Pro jejich identifikaci můžete použít tlačítko Pauza a dotykem označit příslušnou část zvukové nahrávky přímo v grafu a použít tlačítko
- Dále je třeba nahrávku Uložit pomocí stejnojmenného tlačítka.
- V levém horním rohu si projděte rozbalovací nabídku (v záložce Moje pozorování najdete uložena všechna svá data).
TERÉNNÍ VÝZKUM A SBĚR DAT (1x 45 min.)
- Žáci si do vybraných zařízení (mobilní telefony nebo tablety) stáhnou aplikaci BirdNET, vytvoří si bezplatnou registraci a zorientují se v jejím prostředí (viz výše).
- Učitel určí prostor v okolí školy, ve kterém se žáci budou pohybovat a nahrávat zpěv ptáků, dále čas, kdy bude tato aktivita ukončena, a minimální počet druhů, které musí každý nahrát a určit (ideálně 3).
- Žáci nasbírají a uloží vybrané nahrávky a určí pozorované druhy ptáků.
ZPRACOVÁNÍ DAT (1x 45 min.)
- Žáci vyexportují audionahrávky z aplikace BirdNET (rozbalovací nabídka v levém horním okně – záložka Moje pozorování – rozbalovací nabídka v pravém horním rohu – Exportovat pozorování) do složky Stahování v používaném zařízení (mobilní telefon nebo tablet) a přenesou je do počítače za účelem dalšího zpracování.
- Učitel dále rozdělí žáky do pětičlenných skupin, ve kterých vznikne interaktivní mapa jako výstup z nasbíraných dat.
- Žáci budou pro další práci potřebovat jeden Google účet. Otevřou si v internetovém prohlížeči aplikaci Moje Mapy, přihlásí se a začnou tvořit mapu pozorování (viz Příloha 1 Pracovní postup pro žáky).
-
- Ve složce na Google Disk si žáci uloží své nahrávky tak, aby je mohli následně sdílet formou hypertextového odkazu.
- V aplikaci Moje Mapy si žáci zvolí požadovaný mapový podklad a začnou vkládat jednotlivé ptačí druhy:
- Pomocí záložky Moje pozorování v rozbalovací nabídce aplikace BirdNET určí přesné pozice pozorovaných druhů ptáků a přenesou je do své mapy v aplikaci Moje Mapy
-
- Každý bod v mapě tak bude obsahovat název pozorovaného druhu, hypertextový odkaz na nahrávku jeho zpěvu a fotografii, kterou lze získat například proklikem z aplikace BirdNET na stránky Wikipedie.
4. Hotové mapy žáci sdílí mezi sebou a pomocí záložky Prozkoumej svoji oblast v rozbalovací nabídce aplikace BirdNET srovnají jejich obsah s pozorováním jiných uživatelů ve stejné lokalitě.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že je potřeba žáky dopředu upozornit na práci v platformě Google a na to, že pokud nemají nebo si nevytvoří Google účet, budou moci jen těžko tuto aktivitu splnit. Účet je třeba založit si dopředu, aby nedocházelo k časovým prodlevám.
V terénu je nutné pohybovat se tiše a jednotlivě, nikoli ve skupinkách. Je dobré vzít si barevně nevýrazný oděv. Realizace proběhla bez dalších obtíží a určený čas přibližně odpovídal skutečnosti.