Odborné články Základní vzdělávání Tvorba interaktivní mapy ptactva v okolí školy
Odborný článek

Tvorba interaktivní mapy ptactva v okolí školy

8. 5. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Hana Vybíralová

Anotace

Aktivita je zaměřena na rozpoznávání druhů ptáků v okolí školy pomocí mobilní aplikace a následné zpracování do interaktivní mapy.

Stupeň vzdělávání: ZV, G

Věková skupina: 13 –19 let

Vzdělávací obor: Člověk a příroda – biologie a geologie

 Tematický okruh: obecná biologie, biologie živočichů, ekologie

 Časová dotace:

  • Příprava: 1x 15 min.
  • Výuka: 2x 45 min.

Zdroje:

BirdNET Sound ID [online]. 2023 [cit. 2023-10-13]. Dostupné z: https://birdnet.cornell.edu/

Moje Mapy. Mapy Google [online]. 2023 [cit. 2023-10-17]. Dostupné z: https://www.google.com/maps/about/mymaps/

 

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní znalost biologie ptáků
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče, textového editoru, editoru fotografií, telefonu nebo tabletu

Vzdělávací cíle:

  • Žák identifikuje v okolí školy ptačí zpěv.
  • Žák s použitím potřebných aplikací rozpozná druh ptáka, jemuž příslušný hlas náleží.
  • Žák zařadí pomocí potřebných zdrojů pozorovaný ptačí druh do systému.
  • Žák vyhledá pomocí důvěryhodných internetových zdrojů informace o pozorovaném ptačím druhu.
  • Žák zanese polohu místa pozorování a zjištěné informace o pozorovaném ptačím druhu do interaktivní mapy.
  • Žák prezentuje a sdílí vysledované poznatky a data a porovnává je s ostatními.

Přínos využití digitálních technologií:

  • Žák během pozorování pořizuje nahrávku hlasu ptačího druhu a s pomocí potřebné aplikace okamžitě s vysokou přesností vyhodnotí, o jaký druh se jedná.
  • Žák na základě svých pozorování vytváří interaktivní mapu s multimediálním obsahem, ke které se může v budoucnu vracet.

Popis vzdělávací aktivity:

PŘÍPRAVA (1x 15 min.)

  1. V přístroji (mobilním telefonu nebo tabletu), který chcete v terénu využít k pořizování nahrávek hlasů ptáků, si stáhněte aplikaci BirdNET a vytvořte si bezplatnou registraci.
  2. Zorientujte se v jejím prostředí:
    1. Po otevření aplikace ihned nahrává okolní zvuky.
    2. Pro jejich identifikaci můžete použít tlačítko Pauza a dotykem označit příslušnou část zvukové nahrávky přímo v grafu a použít tlačítko
    3. Dále je třeba nahrávku Uložit pomocí stejnojmenného tlačítka.
    4. V levém horním rohu si projděte rozbalovací nabídku (v záložce Moje pozorování najdete uložena všechna svá data).

 

TERÉNNÍ VÝZKUM A SBĚR DAT (1x 45 min.)

  1. Žáci si do vybraných zařízení (mobilní telefony nebo tablety) stáhnou aplikaci BirdNET, vytvoří si bezplatnou registraci a zorientují se v jejím prostředí (viz výše).
  2. Učitel určí prostor v okolí školy, ve kterém se žáci budou pohybovat a nahrávat zpěv ptáků, dále čas, kdy bude tato aktivita ukončena, a minimální počet druhů, které musí každý nahrát a určit (ideálně 3).
  3. Žáci nasbírají a uloží vybrané nahrávky a určí pozorované druhy ptáků.

ZPRACOVÁNÍ DAT (1x 45 min.)

  1. Žáci vyexportují audionahrávky z aplikace BirdNET (rozbalovací nabídka v levém horním okně – záložka Moje pozorování – rozbalovací nabídka v pravém horním rohu – Exportovat pozorování) do složky Stahování v používaném zařízení (mobilní telefon nebo tablet) a přenesou je do počítače za účelem dalšího zpracování.
  2. Učitel dále rozdělí žáky do pětičlenných skupin, ve kterých vznikne interaktivní mapa jako výstup z nasbíraných dat.
  3. Žáci budou pro další práci potřebovat jeden Google účet. Otevřou si v internetovém prohlížeči aplikaci Moje Mapy, přihlásí se a začnou tvořit mapu pozorování (viz Příloha 1 Pracovní postup pro žáky).
    • Ve složce na Google Disk si žáci uloží své nahrávky tak, aby je mohli následně sdílet formou hypertextového odkazu.
    • V aplikaci Moje Mapy si žáci zvolí požadovaný mapový podklad a začnou vkládat jednotlivé ptačí druhy:
    • Pomocí záložky Moje pozorování v rozbalovací nabídce aplikace BirdNET určí přesné pozice pozorovaných druhů ptáků a přenesou je do své mapy v aplikaci Moje Mapy

    • Každý bod v mapě tak bude obsahovat název pozorovaného druhu, hypertextový odkaz na nahrávku jeho zpěvu a fotografii, kterou lze získat například proklikem z aplikace BirdNET na stránky Wikipedie.

4. Hotové mapy žáci sdílí mezi sebou a pomocí záložky Prozkoumej svoji oblast v rozbalovací nabídce aplikace                    BirdNET srovnají jejich obsah s pozorováním jiných uživatelů ve stejné lokalitě.

 

 

 Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že je potřeba žáky dopředu upozornit na práci v platformě Google a na to, že pokud nemají nebo si nevytvoří Google účet, budou moci jen těžko tuto aktivitu splnit. Účet je třeba založit si dopředu, aby nedocházelo k časovým prodlevám.

V terénu je nutné pohybovat se tiše a jednotlivě, nikoli ve skupinkách. Je dobré vzít si barevně nevýrazný oděv. Realizace proběhla bez dalších obtíží a určený čas přibližně odpovídal skutečnosti.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Ekosystémy
  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Učebna v přírodě, Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

- hardware: telefon nebo tablet s přístupem k internetu, počítač s přístupem k internetu - software: internetový prohlížeč, textový editor, editor fotografií

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/