Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Kulturní památky v místě bydliště a školy
Odborný článek

Kulturní památky v místě bydliště a školy

17. 4. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Denisa Freithová

Anotace

Výuková aktivita pro žáky 1. stupně, při které rozvíjí digitální kompetence skrze práci s online mapou. Žák prozkoumá místo svého bydliště a školy, zaměří se na kulturní památky. Dokáže místa vyznačit, vyhledat k nim informace a trasu se spolužáky sdílet.

Úvod

Přínos využití digitálních technologií:

Žáci ukládají informace tak, aby je byli schopni zpětně nalézt a využít. Současně žáci pracují s různými zdroji, které zpětně reflektují. Digitální technologie napomáhají ke komplexnímu vyjádření k danému tématu – kulturní památky v místě bydliště či školy.

Popis vzdělávací aktivity: 

Evokace

  • Žáci se sami rozdělí do menších skupin po 3 až 4.
  • Nejprve ve skupinách diskutují, jaké stavby kulturních památek (kostel, muzeum, radnice atd.) se nachází v okolí jejich bydliště a jaké v okolí školy. (V tomto bodu jde především o uvědomění si, co řadíme mezi kulturní památky.) 
  • Své návrhy skupiny zapisují do sdíleného prostředí v Jamboardu, které pro žáky vytvoří učitel. Následně své poznatky sdílí s ostatními spolužáky.

Uvědomění

  • Představte žákům s oporou o interaktivní tabuli digitální aplikaci mapy.cz (její jednotlivé funkce – vyhledávání, nastavení velikosti, vytvoření bodů apod.).
  • Ve skupinách žáci mohou nejprve u vybraných památek ze skupiny odhadnout, jak daleko se od sebe stavby v okolí jejich bydliště nachází. Následně svůj odhad ve skupinách ověří pomocí digitální aplikace mapy.cz. Stejně tak odhadnou a následně ověří vzdálenost vybraného bydliště např. jednoho spolužáka ze skupiny od školy. (V tomto bodě jde o vyzkoušení si vlastního odhadu a následně ověření pomocí aplikace.)
  • Nyní skupiny žáků přejdou ke kulturním památkám v okolí školy. 
  • Zadejte žákům konkrétní kritéria pro tvorbu památkové trasy. Autorka textu zadávala: okruh kolem školy (lokaci), minimální počet staveb kulturní památek, minimální délku památkové trasy.
  • Žáci si nastaví velikost mapy tak, aby viděli všechny kulturní památky ve vybrané lokalitě. 
  • Pro nalezení dalších staveb využijí internetového vyhledávače. Poznamenají si zdroje informací (online poznámkový blok, Google dokumenty, Jamboard).
  • Pro vytvoření památkové trasy vyberou dole v mapách nástroje a zvolí vytvořit vlastní body.
  • Žáci vyznačí vlastními body nalezené památky v okolí školy a každý bod podle jednotlivých památek pojmenují, čímž vytváří památkovou trasu.
  • Pro jednotlivé památky na vyhledané trase si žáci připraví krátký výklad dle zadaných kritérií (rok, celý název, adresa, čím je památka významná). Informace opět vyhledávají skrze webové prohlížeče, poznamenají si zdroj informací. 

Reflexe

  • Podařilo se všem ve třídě nalézt stejnou trasu pro stavby v okolí školy? Zaznamenat podobné památky? Je některá trasa delší nebo kratší? 
  • Žáci prezentují své památkové trasy svým spolužákům. Sdílí své strategie, jak postupovali. 
  • Následně se společně vydejte na vybranou trasu, po cestě žáci prezentují připravené výklady a doplnit je mohou o nově nalezené informace.

Metodická poznámka: 

Projděte s žáky základní funkce online aplikace mapy.cz (např. s oporou o interaktivní tabuli) pro jejich lepší orientaci při vytváření památkových tras. Aktivita může sloužit jako příprava na další hodinu, kdy sami žáci tvoří její obsah. Navazující program a jeho délka se odvíjí od vybrané trasy.

Reflexe

Reflektivní otázky na závěr: 

Jak se dařilo pracovat ve skupině při tvorbě památkové trasy?

Byl původní odhad mezi jednotlivými body správný? V čem se lišil/nelišil?

Komu byste vytvořenou trasu sdíleli? A jak?

Kdybyste vytvářeli trasu znovu, co byste udělali stejně a co jinak?

Jak se vám trasa osvědčila v terénu? Odpovídaly body v mapě i v reálu? Bylo něco jinak?

 

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Aktivita byla realizována u žáků 5. ročníku. Při ověřování ve výuce žáci vytvořili dlouhé památkové trasy, tím pádem nám výuka zabrala více času. Autorka doporučuje nastavení časovače u jednotlivých kroků (promítnout jej na interaktivní tabuli), tím je aktivitu možné zachovat na 45 min.

Literatura a použité zdroje

[1] – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 2017. [cit. 2024-3-24]. Dostupný z WWW: [http://www.msmt.cz/file/43792/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Denisa Freithová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Kulturní památky v místě bydliště a školy.
Ostatní články seriálu:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

notebook / tablet / mobilní telefon, internetové připojení, interaktivní tabule, prostředí Jamboardu