Škola: ZŠ, SOŠ
Ročník: doporučeno pro 5. ročník ZŠ, 1. ročník SOŠ
Metody: jazykové hry, tvorba rodokmenu a videa
Vzdělávací obor: anglický jazyk
Tematický okruh: rodina
Očekávané výstupy: Žáci si procvičí slovní zásobu na téma „Family“ (rodina), zopakují si rodinné vazby podle rodokmenu, procvičí si přivlastňovací zájmena a vytvoří souvislé vypravování o rodině. Klíčová slova: mother, father, grandmother, grandfather, uncle, aunt, cousin.
Časová dotace
Pomůcky, hardware a software
Zdroje
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti
Digitální dovednosti:
Žáci:
Přínos využití digitálních technologií
Žáci jsou vedeni
Vzdělávací cíle:
Žáci
Popis vzdělávací aktivity
Úvod hodiny
2. Ve druhém cvičení žáci pracují s rodokmenem anglické rodiny. Poslouchají audionahrávky a označují správnou variantu. https://learningapps.org/view11796260
3. Žáci pracují se slovy z tematického okruhu „Family“ a přiřazují slovo a jeho správný význam. https://learningapps.org/view131585?&allowFullscreen=1
4. Žáci vytvoří rodokmen buď fiktivní anglické, nebo své vlastní rodiny pomocí některé z bezplatných aplikací:
https://www.ubry.net/rodokmeny/sablony-zdarma.html
Prezentace
Na základě vytištěného rodokmenu nebo po zhlédnutí videa žáci představí svoji nebo fiktivní rodinu ve skupince, ve dvojicích nebo před celou třídou.
Příklady tvořených vět:
„It’s me. It’s my brother. Her name is… She has two sisters. Her sisters have three children. They are my cousins… My cousin Nela is 12 years old.“
Pokud žáci budou prezentovat před třídou, je možné vytvořit náhodné kolo.
https://tools-unite.com/tools/random-picker-wheel#edit-wheel
Evaluace a sebereflexe
Pro rychlou zpětnou vazbu využijeme aplikaci Mentimeter. Pro vyplnění evaluačního dotazníku si buď žáci načtou QR kód, nebo na www.menti.com zadají kód.
https://www.menti.com/alftxcrm1wsu
Pro hlubší sebereflexi si sedneme se žáky do kruhu. Nejprve každý sám za sebe poví, co se mu nejvíce líbilo a co se mu povedlo. Potom po skupinkách prezentují svou práci, vyjádří se k výběru fotografií a k řešení celkového vzhledu práce – kde měli problémy, co se jim povedlo, jak se jim spolupracovalo. Po prezentaci vytištěné práce vyvěsíme ve třídě.
Zdroje |
|
Metodická poznámka
Nabízené aktivity umožňují žákům i učitelům využívat různé druhy práce, od samostatné po skupinovou. Jednotlivé aplikace nabízí velkou škálu šablon, se kterými může učitel nebo žák pracovat. V prvním cvičení je využita aplikace Wordwall. Jedná se o on-line aplikaci pro tvorbu vlastních interaktivních aktivit, např. spojování slov, řazení, kvízy, přiřazování, anagramy, hádání slov, pexeso, osmisměrky atd. Cvičení může učitel buď vytvářet sám, zdarma lze vytvořit 5 aktivit, nebo si může vyhledat už hotová cvičení podle klíčových slov v menu. Kliknutím na vybraný náhled se cvičení otevře a stačí si už jen vybrat jednu z nabízených aktivit. Pracovní list je možné přizpůsobit slovní zásobě a použít i pro pokročilejší jazykové úrovně. Pro menší skupiny je vhodná práce ve dvojicích, pro větší skupiny doporučuji skupinovou práci s rozdělením jednotlivých rolí. Vypracované pracovní listy doporučuji předem zkontrolovat a opravit případné chyby. Předejdeme opravování v průběhu prezentace, které by ji zbytečně mohlo narušit. Po každé prezentaci je fajn využít i vzájemné hodnocení. Pracuji s metodou „barev“. Rozdělím mezi žáky barvy, pomocí kterých budou své spolužáky hodnotit. Zelená chválí obecně, černá hledá rezervy, modrá chválí to praktické a červená upozorňuje, co by nefungovalo. Učiteli pak na závěr stačí zhodnotit už jen samotný proces.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.