Odborné články Gymnaziální vzdělávání Argumentace I. Tvorba a úprava argumentu
Odborný článek

Argumentace I. Tvorba a úprava argumentu

21. 12. 2023
Gymnaziální vzdělávání
Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Anotace

Zásadním zdrojem bude pro tento seriál publikace autorek Wendy Heydorn a Susan Jesudason Decoding Theory of Knowledge for the IB Diploma (2013). Tyto autorky definují argumentaci následovně: „Logická, souvislá, přesvědčivá a přesná diskuse založená na důkazech a otevřená alternativním úhlům pohledu“.

Tento článek je úvodním dílem seriálu zaměřeného na argumentační esej. O tomto útvaru se lze více dozvědět zde: https://clanky.rvp.cz/clanek/23671/ARGUMENTACNI-ESEJ-CO-TO-JE-A-JAK-JI-HODNOTIT.html

Argumentační esej je útvar založený kromě propracované argumentace také na práci se zdroji, což je slabá stránka různých chatbotů. Umělá inteligence může pomoci například s osnovou argumentace, ale samotná práce se zdroji nutně zůstává jako úkol pro žáka. Tímto způsobem jsou žáci rovněž prakticky vedeni k potřebě ověřovat důvěryhodnost zdrojů.

Argumentační esej a zejména celý soubor činností vedoucích k jejímu sepsání rozvíjí kromě komunikativní kompetence i celou řadu kompetencí dalších (kompetence občanská – „žák respektuje různorodost hodnot, názorů, postojů a schopností ostatních lidí“, kompetence k řešení problémů – „žák kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je, pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy, formuluje a obhajuje podložené závěry“; viz RVP pro gymnázia).

Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:

Žáci rozvíjejí dovednost používat chat s umělou inteligencí jako pomůcku při tvorbě vlastního původního výstupu.

Žáci komunikují s učitelem v prostředí sdíleného dokumentu, ovládají dovednosti úprav textu v režimu revizí, vkládání komentářů apod.

Pomůcky pro žáky:

  • Mobilní telefon / tablet umožňující práci s Google Classroom a textovým editorem (například Microsoft Word)

Pomůcky pro učitele:

  • PC a dataprojektor
  • Prostředí Google Classroom nebo jiné podobné, textový editor (například Microsoft Word)
  • ChatGPT
  • Doporučený zdroj: Kialo.com nebo jiná databáze argumentů

Popis činností – výuková situace:

Ideálně předchází: vysvětlení principů hodnocení argumentační eseje (viz článek na tomto portálu). Tyto principy je vhodné osvětlit i rodičům (například v e-mailu / na třídní schůzce), neboť lze očekávat nedůvěru alespoň některých z nich k takovému nástroji, který není mimo prostředí mezinárodních škol příliš známý a může vyvolávat dojem jakéhosi experimentu, jímž není.

1. Uvedení tématu hodiny: Tvorba a úprava argumentu

2. Cvičný úkol. V prostředí Google Classroom (nebo jiném podobném) učitel zadá dvojicím žáků úkol: Napsat v textovém editoru úvodní odstavec o cca 3 souvětích k eseji na zadané téma. Tím může být například následující otázka: Do jaké míry se liší pravda v matematice, v etice a v umění?[1]

K zadání doplníme:

  • odstavec může být napsán v 1. osobě jednotného čísla („Ne/souhlasím s tím, že slovo pravda může mít velmi odlišné významy v různých oborech…“) nebo ve 3. osobě jednotného čísla („Slovo pravda ne/může mít odlišné významy v různých oborech…“)
  • úvodní odstavec nemá být úplnou odpovědí na zadanou otázku (jedná se o první odstavec eseje, která bude pokračovat), ale pouze úvodem k argumentaci na zadané téma

3. Probíhá práce žáků ve dvojicích, učitel je obchází a konzultuje s nimi. U každé dvojice je třeba se přesvědčit, zda zadání dobře porozuměli.

4. Učitel promítne před celou třídou ChatGPT a zadá chatbotovi stejný úkol jako žákům. Vyzve třídu k brainstormingu nad srovnáním zpracování úkolu u chatbota a u žáků. Žáci si nejprve sdělují dojmy ve dvojicích, následně učitel osloví některé dvojice, aby svá pozorování sdílely s celou třídou.

5. Nyní učitel promítne zpracování úkolu v Google Classroom (nebo jiném podobném prostředí) u vybraného žáka (například toho, který se dobrovolně přihlásí). Zpracování upravuje v textovém editoru v režimu revizí a za využití komentářů. Ideálně tak, že každou revizi doplní vysvětlujícím komentářem.

Příklad – libovolně zvolený – tohoto postupu z databáze argumentů kialo.com v angličtině (revize: změna „damaging“ na „harmful“ a vysvětlení této změny). Původní verze („damaging“) je v režimu revizí viditelná, což umožňuje průběžně reflektovat postup úpravy argumentu:

Při úpravách se učitel může zaměřit například na následující oblasti (typické „začátečnické chyby“ při tvorbě argumentačních esejí):

  • nejasná stavba souvětí,
  • jednotlivá souvětí na sebe nenavazují,
  • příliš silná tvrzení.

Pochopitelně je třeba opravovat i pravopisné či typografické chyby.

Ideálně se učitel ptá třídy, zda a jak má odstavec upravit.

6. Prostor pro dotazy a zpětnou vazbu ze strany žáků.

7. Učitel zadá domácí úkol: upravit si úvodní odstavec dle představeného postupu (v režimu revizí a za využití komentářů).

Ideálně následuje: Argumentace II.

               

Další příklady otázek pro argumentační eseje:

https://www.nytimes.com/2020/02/12/learning/130-prompts-argumentative-writing.html

[1] HEYDORN, Wendy, Susan JESUDASON. Decoding Theory of Knowledge for the IB Diploma. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. ISBN 9781107628427, s. 136.

Literatura a použité zdroje

[1] – HEYDORN, Wendy; JESUDASON, Susan. Decoding Theory of Knowledge for the IB Diploma. Cambridge : Cambridge University Press, 2013. ISBN 9781107628427.
Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • vytváří, vylepšuje a propojuje digitální obsah v různých formátech; vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků;
  • Gymnázium
  • Kompetence občanská
  • respektuje různorodost hodnot, názorů, postojů a schopností ostatních lidí
  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci
  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je, pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy, formuluje a obhajuje podložené závěry

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/