Tento článek je úvodním dílem seriálu zaměřeného na argumentační esej. O tomto útvaru se lze více dozvědět zde: https://clanky.rvp.cz/clanek/23671/ARGUMENTACNI-ESEJ-CO-TO-JE-A-JAK-JI-HODNOTIT.html.
Argumentační esej je útvar založený kromě propracované argumentace také na práci se zdroji, což je slabá stránka různých chatbotů. Umělá inteligence může pomoci například s osnovou argumentace, ale samotná práce se zdroji nutně zůstává jako úkol pro žáka. Tímto způsobem jsou žáci rovněž prakticky vedeni k potřebě ověřovat důvěryhodnost zdrojů.
Argumentační esej a zejména celý soubor činností vedoucích k jejímu sepsání rozvíjí kromě komunikativní kompetence i celou řadu kompetencí dalších (kompetence občanská – „žák respektuje různorodost hodnot, názorů, postojů a schopností ostatních lidí“, kompetence k řešení problémů – „žák kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je, pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy, formuluje a obhajuje podložené závěry“; viz RVP pro gymnázia).
Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:
Žáci rozvíjejí dovednost používat chat s umělou inteligencí jako pomůcku při tvorbě vlastního původního výstupu.
Žáci komunikují s učitelem v prostředí sdíleného dokumentu, ovládají dovednosti úprav textu v režimu revizí, vkládání komentářů apod.
Pomůcky pro žáky:
Pomůcky pro učitele:
Popis činností – výuková situace:
Ideálně předchází: vysvětlení principů hodnocení argumentační eseje (viz článek na tomto portálu). Tyto principy je vhodné osvětlit i rodičům (například v e-mailu / na třídní schůzce), neboť lze očekávat nedůvěru alespoň některých z nich k takovému nástroji, který není mimo prostředí mezinárodních škol příliš známý a může vyvolávat dojem jakéhosi experimentu, jímž není.
1. Uvedení tématu hodiny: Tvorba a úprava argumentu
2. Cvičný úkol. V prostředí Google Classroom (nebo jiném podobném) učitel zadá dvojicím žáků úkol: Napsat v textovém editoru úvodní odstavec o cca 3 souvětích k eseji na zadané téma. Tím může být například následující otázka: Do jaké míry se liší pravda v matematice, v etice a v umění?[1]
K zadání doplníme:
3. Probíhá práce žáků ve dvojicích, učitel je obchází a konzultuje s nimi. U každé dvojice je třeba se přesvědčit, zda zadání dobře porozuměli.
4. Učitel promítne před celou třídou ChatGPT a zadá chatbotovi stejný úkol jako žákům. Vyzve třídu k brainstormingu nad srovnáním zpracování úkolu u chatbota a u žáků. Žáci si nejprve sdělují dojmy ve dvojicích, následně učitel osloví některé dvojice, aby svá pozorování sdílely s celou třídou.
5. Nyní učitel promítne zpracování úkolu v Google Classroom (nebo jiném podobném prostředí) u vybraného žáka (například toho, který se dobrovolně přihlásí). Zpracování upravuje v textovém editoru v režimu revizí a za využití komentářů. Ideálně tak, že každou revizi doplní vysvětlujícím komentářem.
Příklad – libovolně zvolený – tohoto postupu z databáze argumentů kialo.com v angličtině (revize: změna „damaging“ na „harmful“ a vysvětlení této změny). Původní verze („damaging“) je v režimu revizí viditelná, což umožňuje průběžně reflektovat postup úpravy argumentu:
Při úpravách se učitel může zaměřit například na následující oblasti (typické „začátečnické chyby“ při tvorbě argumentačních esejí):
Pochopitelně je třeba opravovat i pravopisné či typografické chyby.
Ideálně se učitel ptá třídy, zda a jak má odstavec upravit.
6. Prostor pro dotazy a zpětnou vazbu ze strany žáků.
7. Učitel zadá domácí úkol: upravit si úvodní odstavec dle představeného postupu (v režimu revizí a za využití komentářů).
Ideálně následuje: Argumentace II.
Další příklady otázek pro argumentační eseje:
https://www.nytimes.com/2020/02/12/learning/130-prompts-argumentative-writing.html
[1] HEYDORN, Wendy, Susan JESUDASON. Decoding Theory of Knowledge for the IB Diploma. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. ISBN 9781107628427, s. 136.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Argumentace.
Ostatní články seriálu: