Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Příprava šablony laboratorního protokolu z chemie
Odborný článek

Příprava šablony laboratorního protokolu z chemie

Anotace

Laboratorní protokol je nedílnou součástí výstupu praktických cvičení z chemie. Materiál obsahuje návod, jak s dětmi připravit v digitálním prostředí vlastní šablonu, kterou budou využívat a následně ukládat, případně sdílet v digitálním prostředí.

Cíl

  • Žák sestaví posloupnost nezbytných částí laboratorního protokolu.
  • Vloží kartu Vývojář a aktivuje ovládací prvek pro text ve formátu RFT.
  • V textovém editoru Word vytvoří vlastní šablonu s aktivním využitím vložení textu ve formátu RFT.
  • Dle své představy upraví vzhled šablony do konečné podoby.
  • Hotovou šablonu uloží ve formátu „šablona Word“.
  • Rozumí rozdílu uložení jako prostého dokumentu a jako šablony.
  • Při otevření své šablony aktivně používá zápis textu do pole RFT formátu.

Základní údaje

  • Typ materiálu: pracovní list
  • Škola: základní škola, střední škola, gymnázium
  • Věk žáků: od 13 let
  • Metody: frontální práce, samostatná práce
  • Vzdělávací obor: chemie
  • Tématický okruh: napříč všemi
  • Časová dotace:
    • Výuka: 1 vyučovací hodina
    • Příprava: 10 minut

Očekávané výstupy

  • Žák si v textovém editoru vytvoří vlastní šablonu laboratorního protokolu.
  • Připravenou šablonu využívá ke zpracování průběhu a výsledků experimentu.

Pomůcky, hardware, software

  • Učitel: učitelský PC s operačním systémem Windows 10 a vyšším, dataprojektor.
  • Žák: žákovský PC nebo notebook s operačním systémem Windows 10 a vyšším.

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti

  • Jednoduchá představa o laboratorním protokolu.
  • Základní ovládání textového editoru Word (otevření prázdného dokumentu, vložení záhlaví a zápatí, práce se styly, uložení ve zvoleném formátu).

Přínos využití digitálních technologií

Připravená šablona zefektivní zdokumentování chemických experimentů v elektronické podobě, umožňuje vkládání vlastní fotodokumentace či elektronických odkazů na související materiály (např. - videa z průběhu experimentování). Snadné katalogizování.

Metodická poznámka

Předpokládáme, že každý žák pracuje na jednom zařízení, každý tvoří originál laboratorního protokolu.

Ukázka a postup je zaznamenán pro MS 365.

Zdroje

Popis vzdělávací aktivity

Vyučující si dopředu promyslí očekávanou posloupnost jednotlivých částí záznamu laboratorního protokolu, která bude osnovou pro šablonu, a současně požadavky na společnou formu.

Úloha 1 Co by mělo být nedílnou součástí laboratorního protokolu?

Řešení úlohy

Např. název práce, jméno autora, datum realizace, princip, postup, pomůcky, chemikálie, schéma aparatury, rovnice, výpočty, závěr.

Úloha 2 Vytvoření elektronické šablony laboratorního protokolu.

1. Vložení karty Vývojář: otevřete aplikaci Word, v levém sloupci z nabídky Možnosti vyberte Přizpůsobit pás karet, v pravém sloupci zaškrtněte Vývojář a potvrďte OK (obr. 1).

1. Přidání karty Vývojář
Autor díla: Hana Mahnelová

2. Otevřete nový Prázdný dokument (karta Vývojář by měla být v nabídce zobrazeného pásu karet). Vložte Záhlaví, do kterého zapíšete „Laboratorní protokol“ a vaše „Jméno Příjmení“.

3. Vložte zápatí, do kterého zkopírujte a vhodně naformátujte ikonu s chemickou tematikou.

4. Vytvoření pole pro zápis textu ve formátu RFT: na kartě Vývojář klikněte na první ikonu (Aa) v nabídce Ovládací prvky.

5. Vyberte styl pro zápis do připraveného pole a zapište stručnou informaci o budoucím textu (např. „sem napište název“), obr. 2. Při aktivním použití šablony se pole automaticky přepíše podle naší potřeby.

Pole pro text ve formátu RFT
2. Pole pro text ve formátu RFT
Autor díla: Hana Mahnelová

6. Postupujte dál podle pokynů vyučujícího, využívejte různé styly tam, kde je to vhodné, vkládejte pole pro zápis textu ve formátu RFT.

7. Upravte vzhled šablony podle svého uvážení.

8. Soubor pojmenujte „Laboratorní protokol“ a uložte ve formátu Šablona Word (*.dotx).

9. Otevřete svoji šablonu, do aktivních RFT polí zkuste něco zapsat a uložte jako prostý dokument.

Řešení

3. Ukázka výstupu
Autor díla: Hana Mahnelová
Pro lepší rozlišení, klikněte na obrázek.

Reflexe

Řešení úlohy 1 probíhá formou diskuze (brainstormingu). Vyučující nakonec zapíše na tabuli jednotlivé části v přesném pořadí.

Žáky vyzveme, aby vytvořenou šablonu vložili také do společného úložiště. Vyučující tak bude moci zkontrolovat využívání textových polí pro RFT formát. V případě, že žáci nemohou zpracovávat šablonu Word na svých domácích zařízeních, škola by měla být schopna jim prostor v odborné učebně poskytnout, případně potřebné zařízení zapůjčit.

Osvědčilo se zveřejnění tématu, úkolu a postupu laboratorního cvičení s dostatečným předstihem před vlastní realizací. Protokol lze také použít pro případ zadání jednoduchého experimentu realizovaného v domácím prostředí jako domácí úkol.

Žáci si v průběhu studia vytváří složku s databází svých zdokumentovaných chemických experimentů.

Žáci, kteří jsou zdatnější v oblasti práce v textovém editoru, mohou vyzkoušet použití pole formátu RFT pro vkládání dalších objektů (obrázků apod.).

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
38.09 kB
Dokument
Ukázka výstupu

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít