Mentimeter je interaktivní prezentační nástroj, který umožňuje učitelům zapojit žáky v reálném čase. Aplikace pomáhá vyřešit problém obracení se vždy na stejné žáky ve třídě tím, že nástroj umožňuje získat rychlou zpětnou vazbu od celé třídy. Přihlašování na webu https://www.mentimeter.com/ se provádí zadáním e-mailové adresy nebo prostřednictvím přihlášení na Google či Facebook účet. Uživatelé si mohou vybírat z různých typů aktivit, jako jsou otevřené otázky, kvízy, slovní mraky, hodnoticí škály, otázky a odpovědi a další. Žáci se připojují prostřednictvím aplikace nebo přes web https://www.menti.com/, kde k zobrazení otázek zadají šestimístný přihlašovací kód. Bezplatná verze umožňuje vytvořit dvě aktivity/otázky na jednu prezentaci. K dispozici je dostatek zdrojů, které představují konkrétní možnosti využívání aplikace ve výuce, jako je například video Seznámení s nástrojem Mentimeter.
Přestože je možné ve zdarma dostupné verzi nástroje položit pouze dvě otázky na jednu prezentaci, nejedná se o zásadní překážku pro využívání nástroje ve výuce. Často používám Mentimeter v úvodu nového tématu, když chci získat informace o tom, co žáci o konkrétním tématu už vědí. V tomto ohledu je nástroj vhodnou digitální alternativou pro přidávání popsaných lepíků na flip či na tabuli. Z hlediska získání vstupních informací o tom, co již žáci o tématu vědí, je výhodou anonymita aplikace. Při procházení žákovských odpovědí není možné rozeznat, které odpovědi komu patří. Přitom si mohu vybírat, na které odpovědi chci přednostně reagovat, a rozvést je s žáky v další diskuzi. Pro brainstorming nejčastěji využívám otázky s otevřenou odpovědí, případně slovní mrak, pokud nevyžaduji originální odpověď od každého žáka. Příkladem může být zpětná vazba o povědomí žáků o využívání ropy pro každodenní spotřební věci.
![]() |
Autoři díla: Žáci ZŠ Kunratice |
Další možností je využívání kvízu, který umožňuje získat zpětnou vazbu týkající se například porozumění konkrétnímu tématu, například k psaní chemických vzorců halogenidů a oxidů či ke zkušenosti dětí ve třídě s alkoholem. V tomto případě je výhodou anonymita nástroje.
![]() |
Autoři díla: Žáci ZŠ Kunratice |
![]() |
Autoři díla: Žáci ZŠ Kunratice |
Zajímavou možností je využití funkce škál pro získání zpětné vazby o tom, jak žáci vnímají výuku. Škály jsem v tomto případě využil za účelem získání reakcí žáků na vybraná tvrzení, která se vztahují k atraktivitě, srozumitelnosti a relevanci výuky přírodopisu pro žáky v jedné třídě.
![]() |
Autoři díla: Žáci ZŠ Kunratice |
Mentimeter je nástroj, který umožňuje dělat výuku poutavější, a to v rámci prezenční, hybridní i on-line výuky. Za výhodu považuji to, že se jedná o jednoduchý nástroj na používání ve výuce a že umožňuje žákům anonymní vyjadřování, což přispívá k bezpečnému prostředí pro žáky. Nástroj rovněž umožňuje rychle zobrazovat přehledné grafy s výsledky hlasování, které učiteli poskytnou okamžitou zpětnou vazbu o předešlých zkušenostech žáků s daným tématem. Jistou nevýhodu vidím v tom, že žáci pro práci s nástrojem musí mít k dispozici chytrý telefon či notebook s přístupem na internet. Potřeba načíst potřebný přihlašovací kód pomocí chytrého zařízení pak může zejména mladší žáky rozptylovat v hledání odpovědí na položené otázky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Aplikace do výuky.
Ostatní články seriálu: