Jako příklad realizace digitálního vzdělávání žáků se závažným mentálním postižením je použita část školního vzdělávacího programu Speciální základní školy Poděbrady.
Předmět Aplikovaná informatika (název předmětu je takto stanoven ve školním vzdělávacím programu bez souvislostí se změnami realizovanými v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání) patří k nabídce předmětů speciálně pedagogické péče na vybrané základní škole speciální. Předmět umožňuje žákům osvojit si práci s digitálními technologiemi, seznámit se se speciálními výukovými programy, kompenzačními pomůckami a strategiemi. Tyto znalosti umožňují žákům získávat potřebné informace, usnadňují jim způsob komunikace a naplňují jejich volný čas.
Předmět je určen pro žáky, kteří z důvodu řečového, smyslového nebo tělesného postižení potřebují využívat prostředky digitálních technologií jako kompenzační pomůcku pro sebeobsluhu a pohyb, výuku (čtení, psaní, získávání informací) nebo komunikaci (dotykové tablety, speciální klávesnice, komunikátory, funkce usnadnění pro tablety i PC, …). Obsahem předmětu je tedy nácvik obsluhy, práce a smysluplného používání technických a digitálních kompenzačních pomůcek a přístrojů. Získané znalosti a dovednosti využívají žáci i v ostatních předmětech.
Časová dotace předmětu se odvíjí podle potřeb žáků. Předmět se vyučuje v místě umístění konkrétní pomůcky, v odborné učebně, kde jsou k dispozici PC, dále v kmenových třídách s využitím sady zařízení iPad pro práci se skupinou. Významnou možností je využívání vlastních žákovských tabletů a chytrých telefonů, čímž dochází k propojení výuky ve škole i v domácím prostředí.
Učivo je členěno podle obsahu, potřeb jednotlivých žáků a úrovně, které dosahuje. Každý žák tak má možnost pokračovat v získávání dalších dovedností svým individuálním tempem. Předmět může být vyučován individuálně nebo v malé skupině. Je hodnocen slovně.
![]() |
Autor díla: Lenka Říhová; spoluautor: Renata Votavová |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Jak nově učit ICT na základní škole speciální.
Ostatní články seriálu: