Jako příklad realizace digitálního vzdělávání žáků se závažným mentálním postižením je použita část školního vzdělávacího programu Speciální základní školy Poděbrady.
Vzhledem k různé úrovni rozumových schopností i fyzických možností žáků základní školy speciální, a tím k odlišnému tempu výuky, není v předkládané ukázce tematického plánu učivo předmětu Informatika (název předmětu je takto stanoven ve školním vzdělávacím programu bez souvislostí se změnami realizovanými v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání) rozděleno do ročníků, ale je členěno podle úrovní. Úrovně jsou podkladem k dalšímu konkrétnímu plánování pedagoga. Každý žák tak má možnost pokračovat v získávání dalších dovedností svým individuálním tempem s tím, že nejvyšší úrovně (s ohledem na své předpoklady) nemusí dosáhnout.
Pro zpracování tematického plánu do jednotlivých časových úseků jsou využity výstupy školního vzdělávacího programu pro první úroveň náročnosti.
Žák:
V tematickém plánu předmětu Informatika platí, že je zachována návaznost na témata předmětu Člověk a svět. Opakovaně jsou zařazeny úkoly z následujících oblastí: práce s obrázky, tvorba grafiky, využívání výukových aplikací, čtení a psaní. V následujícím textu jsou uvedeny příklady plánu v rámci vybraných měsíců.
Činnosti a aplikace podle témat Člověk a svět: Seznamování, škola, školní slavnost
práce s obrázky / hraní rolí – správné a nesprávné zacházení s iPadem
grafika / tvorba avatara pro SeeSaw, práce se zvukem – ChatterPix
výukové aplikace / My play school – motivační aplikace s nácvikem ovládání a gest
čtení a psaní / společná knížka v Book Creator – komiksové bubliny, představuji se
Činnosti a aplikace podle témat Člověk a svět: Podzim (znaky, počasí, měsíce), podzimní práce na poli, ptáci, ovoce a zelenina
práce s obrázky / farmářský trh – manipulace s tvary, ovoce, zelenina, třídění, logické řady, …, fotografování podzimní přírody jako pozadí pro další práci
grafika / seznámení s aplikací Doodle Buddy, hra s čárou, razítkování, kombinace dokreslení a razítek, podzimní krajina, návrhy barevné látky s šablonkami
výukové aplikace / gesta a dotek – Gravitárium (počítání na prstech, koncept spolupráce pro správný výsledek – kolik prstů takové číslo)
čtení a psaní / magnetky – hraní s písmenky a obrázky (první hláska)
Činnosti a aplikace: podle témat Člověk a svět: Domov a rodina, Místnosti v domě, Zdraví a nemoc
práce s obrázky / rodina – koláž z fotek členů rodiny, rodokmen (základní úprava fotek, ořez)
grafika / interaktivní domeček (My play home) – systém dvou propojených tabletů, spolupráce, příčina, následek, rozvoj komunikace
výukové aplikace / téma zdraví, nemoc, prevence – využití aplikace Lidské tělo a První pomoc
čtení a psaní / seznámení s funkcí screenu obrazovky (místnosti v domě z aplikace), práce s klávesnicí, doplnění názvu místnosti – opis
Činnosti a aplikace: podle témat Člověk a svět: Vánoční svátky
práce s obrázky / Build a toy – konstrukce hračky – obrázek s ozvučením v Chatter Kid
grafika / tvorba grafických koláží – Pic collage, vánoční přání, fotodárky
výukové aplikace / rozvoj slovní zásoby s namluvenými obrázky
čtení a psaní/ nahrávání zvuku k vytvořeným hračkám
Činnosti a aplikace podle témat Člověk a svět: Oblékání v zimě
práce s obrázky / fotografování + vkládání do aplikace – co schováme do skříně
grafika / osová souměrnost, hra se zrcadlovým odrazem: sněhové vločky
výukové aplikace / kalendář – orientace v kalendáři, měsíc, týden, dny, hodiny a typické činnosti (Niki Time)
čtení a psaní / stránky ve společné knize – Book creator, práce s dětským elektronickým časopisem
Činnosti a aplikace: podle témat Člověk a svět: Orientace v prostoru, doprava
práce s obrázky / aplikace s možností manipulace (Pepi Ride, Cars in sandbox)
grafika / skládanky – kombinace trojrozměrného návrhu a použití své fotografie
výukové aplikace / mozaiky podle předlohy i fantazie
čtení a psaní / rozvoj smyslového vnímání – Dopravní výchova
Činnosti a aplikace: podle témat Člověk a svět: Těšíme se na prázdniny
práce s obrázky / interaktivní skupinová fotografie – naše třída, kombinace fotografií a multimédií (Thinglink)
grafika / vlastní tvorba pohlednice
výukové aplikace / kreslení s využitím screencastingu, tvoříme vlastní obrázkové karty v aplikaci Bitsboard
čtení a psaní / tvoříme komiks – kombinace obrázků a psaných komiksových bublin, následné propojení do příběhu
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Jak nově učit ICT na základní škole speciální.
Ostatní články seriálu: