Celou minikonferencí provázela obsahová manažerka projektu PPUČ Jitka Jarníková, která měla úvodní slovo o novinkách v projektu. Zmínila nové produkty, které členové projektového týmu připravují, jako např. reputační systém EMA, e-publikace karet zaměřených na gramotnosti na úrovni mateřské, základní a střední školy, nebo vzdělávací moduly pro jednotlivé gramotnosti. Zmínila také připravovanou závěrečnou konferenci projektu, která se uskuteční v květnu příštího roku.
Další program tvořily příspěvky zaměřené na představení dalších projektů, které se zabývají matematickou gramotností.
V prvním odborném příspěvku, který přednesla Jarmila Robová z PedF UK, byly představeny zkušenosti ze dvou projektů OP VVV na rozvíjení matematické gramotnosti, které řešila UK. Hovořila o ukončeném tříletém projektu Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotností (https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/) řešeném na PedF a také o projektu, který běží již třetím rokem na MFF a který je zaměřen na matematickou gramotnost na SŠ Zvyšování kvality matematického vzdělávání na středních školách: motivace ke studiu a příprava k matematickým soutěžím a olympiádám (http://mg.karlin.mff.cuni.cz/). Shrnula zejména přínosy projektů z pohledu zapojených učitelů a přípravy budoucích učitelů matematiky.
V dalším příspěvku přiblížila Eva Zelendová, čím mohou projekty SUMA JČMF (https://suma.jcmf.cz/) inspirovat učitele matematiky. Seznámila posluchače s řadou projektů, které byly připraveny pro učitele ZŠ v minulých letech jako např. Matematika pro všechny, Manipulativní činnosti v matematice, Matematika v mediích, nebo Ve světě matematických aplikací. Všechny projekty byly doplněny praktickými ukázkami. Velmi zajímavé byly ukázky z výtvarného umění, především ze sochařství a malířství, které zaujaly všechny přítomné, stejně jako panáček tancující v rytmu goniometrických funkcí.
Bill Max (1908–1994) – švýcarský architekt, sochař a designér, představitel Curyšské školy konkrétního umění |
3 halbierte Würfel |
Třetí vystupující byla Dana Pražáková, zástupkyně ČŠI, která představila vybrané závěry z šetření, které je shrnuto v publikaci Rozvoj matematické gramotnosti na základních školách ve školním roce 2019/2020 (https://www.csicr.cz/cz/DOKUMENTY/Tematicke-zpravy). Zaměřila se také na využívání digitálních technologií při omezeném vyučování ve druhém pololetí tohoto školního roku kvůli koronaviru, na využívání digitálních technologií i mimo výuku a na důležitost zdravého klimatu ve třídě.
Posledním přednášejícím první části minikonference byl Vladimír Vít z projektu SYPO (https://www.projektsypo.cz/) – místopředseda Krajského kabinetu matematika a její aplikace v Královéhradeckém kraji, který účastníkům předvedl praktické ukázky rozvoje matematické gramotnosti. První aktivitu na sestrojování šestiúhelníku a zjištění rozdílu mezi obvody si mohli účastníci sami vyzkoušet. Druhou ukázkou byl krátký film žáků jedné školy, kde žáci sami názorně předvedli využití matematické gramotnosti a fyzikálních zákonů v praktickém životě.
Po krátké přestávce představila Hana Havlínová projekt České televize a NPI ČR UčíTelka (https://www.ceskatelevize.cz/porady/13394657013-ucitelka/). Dozvěděli jsme se, jak náročná byla příprava i samotné natáčení, kde natočené materiály najdeme a jak bude tento projekt pokračovat.
Poté předstoupil Jiří Henzl a pohovořil o zkušenostech z projektů implementace krajského akčního plánování OP VVV a představil stav i plán těchto projektů v Ústeckém kraji (https://rskuk.cz/systemove-reseni-motivace-a-vzdelavani-pedagogu-i-kap-a). První projekt, který trval dva a půl roku, začal spojovat učitele a odborníky v kraji a postupně je navzájem vzdělával v problematice matematické gramotnosti. Vznikly tak odborné skupiny, veletrhy, proběhly letní školy, různá vzdělávání, workshopy a byly propagovány konkrétní pomůcky pro učitele.
Dalším vystupujícím byl Tomáš Lukačina, který představil činnost Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání pro oblast Roudnicko (http://maproudnicko.cz/). Popsal problémy, se kterými se při rozvoji matematické gramotnosti potýkají, jaké mají návrhy řešení do budoucna, jaké mají v oblasti potřeby a jaká vnímají rizika a příležitosti. Zajímavé byly cíle, které shrnul do čtyř bodů: individualizace výuky, úlohy jako obraz reality, vhodné pomůcky, motivovaní učitelé.
Poslední příspěvek přednesla Květa Popjuková, která pohovořila o aktivitě projektu NPI ČR P-KAP, kde vzniká otevřená síť odborníků v tematických oblastech vzdělávání, tedy i v oblasti matematické gramotnosti. Tato síť se nachází na platformě LinkedIn (https://www.linkedin.com/groups/13794253/). Tematické LinkedIn skupiny jsou místem setkávání jednotlivých členů Edusítě, kdy každá skupina je spravována odborným garantem, který pravidelně připravuje příspěvky do diskuze a moderuje společnou diskuzi. Síť je určena nejen odborníkům, ale především učitelům ze všech typů škol.
Ve všech příspěvcích a v závěrečné diskuzi se účastníci snažili reagovat na vymezené matematické gramotnosti ve vzdělávacích aktivitách na MŠ a ZŠ, kde lze matematickou gramotnost rozvíjet, zda ji lze rozvíjet i mimo matematiku a jak na tyto výzvy reagují učitelé jiných předmětů a jednotlivých stupňů vzdělání. Poslední otázka cílila na situaci vzniklou kolem koronaviru a vyučování na dálku, hledaly se nápady a triky, jak co nejlépe učitelům situaci ulehčit.
Z diskuse vyplynulo:
Naopak některé věci by se měly zlepšit či změnit:
Další minikonference proběhne na podzim a měla by být zacílena na učitele a praktické tipy na rozvíjení matematické gramotnosti.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Minikonference odborných panelů projektu PPUČ pro čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost.
Ostatní články seriálu: