Protože podle svých zkušeností vím, že skutečně platí ono známé „opakování je matka moudrosti", věčně jsem se potýkala s nedostatkem „procvičovacího" materiálu do výuky. V současnosti si už na nedostatek materiálu opravdu nemohu stěžovat.
Objevila jsem totiž možnosti programu Excel, jenž je součástí kancelářského balíku Microsoft Office společnosti Microsoft, na škole bez obtíží dostupného. Mylně jsem se domnívala, že je pro učitele na prvním stupni základní školy celkem neužitečný. To, co ale tento program zvládne, mne velmi překvapilo.
Vytvořila jsem šablony příkladů použitelné na celém prvním stupni základní školy pro všechny základní matematické operace - sčítání, odčítání, násobení a dělení. Nejsem omezena žádným množstvím, program Excel jich může vytvořit „nekonečné" množství.
Jednotlivé šablony (Excelovské sešity) jsou rozděleny podle základních matematických operací - sčítání, odčítání, násobení a dělení (+ dělení se zbytkem) - viz přílohy.
Pro každou matematickou operaci jsou připraveny (rovnou k tisku) tři listy. Na prvním listu jsou dva sloupečky příkladů bez výsledků. Na druhém listu jsou tytéž sloupečky, s čísly ale různě vynechanými (zde se procvičuje doplňování různých členů v příkladu). Na třetím listu jsou k dispozici příklady i s výsledky, které velmi ulehčí jejich kontrolu. Na listu úvodním si učitel nastaví parametry (do kolika chci počítat, jaký chci, aby byl největší dělitel apod.).
Příklady nové mi vygeneruje klávesa F9. A pokaždé, stisknu-li tuto klávesu, vygeneruje mi program příklady jiné. Je třeba si jen dát pozor na to, abych si předčasně nevygenerovala příklady nové, protože proces je nevratný a k předchozím příkladům se již nemohu vrátit (když např. zjistím, že jsem si zapomněla vytisknout výsledky).
Tipy pro tisk
Budu-li si chtít vytisknout zároveň několik listů sešitu, pak podržím klávesu CTRL a kliknutím levého tlačítka myši označím vybrané listy (dole na jejich záložce), které chci vytisknout. Pak v zadávání podmínek pro tisk zatrhnu tisk aktivních listů.
Důležitým prvkem pro udržení efektivity práce je časté střídání forem práce a z velké části motivace. Chuť k další činnosti jistě dodá „hmatatelná" odměna za dobře vykonanou práci. Menší děti (první, druhá třída) jsou nadšené z každého obrázku, tiskátka do deníčku či červeného puntíku vedle svého jména na nástěnce (získat takovouto odměnu se víceméně daří všem). U těch starších (třetí až pátá třída) nám to komplikuje míra nadání a různé poruchy učení, chování a v neposlední řadě i neobyčejný smysl pro spravedlnost (jak to, že on dostal jedničku, když ...). Najít proto „zlatou střední cestu" je někdy dost obtížné.
Velmi se mi osvědčil systém zlatých a stříbrných jedniček, které žáci dostávali do žákovských knížek (o přestávkách si je pak s nadšením přepočítávali - toto je realizovatelné jen za předpokladu, že nedostávají jen dvě známky za týden) a školní soutěže o nejlepšího žáka měsíce (kratší časové úseky jsou více motivující) a celého školního roku (zde měli velkou příležitost i ti „slabší", protože se mohlo hodnotit naprosto cokoliv, co učitele napadlo pro to, aby ti slabší byli povzbuzeni).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.