NÚV (Národní ústav pro vzdělávání) v rámci projektu PPUČ (Podpora budování kapacit pro rozvoj základních (pre)gramotností v předškolním a základním vzdělávání) uspořádal 29. května 2017 v Praze setkání odborného panelu pro matematickou gramotnost (dále jen MG) se širší veřejností. Minikonference se zúčastnili jak realizátoři projektu PPUČ, akademici, zástupci ČŠI a učitelé základních škol, tak realizátoři dalších projektů na podporu MG a zástupci institucí, které se podporou a rozvojem matematické gramotnosti dlouhodobě zabývají (např. SUMA JČMF, ČŠI). Na společném jednání se tak sešlo cca 50 účastníků, kteří patří mezi početnou skupinu lidí, která se chce aktivně podílet na rozvoji matematické gramotnosti.
V úvodu konference vystoupili Mgr. P. Naske (hlavní manažer projektu) a Mgr. J. Holec (obsahový manažer projektu) se stručným představením hlavního přínosu projektu PPUČ pro základní vzdělávání. Garantka matematické gramotnosti RNDr. E. Zelendová, Ph.D., představila odborný panel MG, zvláště pak tzv. jádro panelu ve složení doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc., PhDr. Michaela Kaslová, PhDr. Martin Chvál, Ph.D., a Mgr. Jana Duňková. Uvedla, že nynější odborný panel fungující v rámci systémového projektu navazuje na činnosti, které probíhaly před lety ve Výzkumném ústavu pedagogickém v Praze a na České školní inspekci za účelem vymezit matematickou gramotnost jako jednu ze složek rozvoje žáků. Úkolem odborného panelu je umožnit spolupráci všem, kteří chtějí pomáhat učitelům na základních školách v rozvoji MG napříč předměty, nikoliv jen v hodinách matematiky (např. při hledání takových námětů z reálného života, které mohou žáci řešit pomocí získaného matematického aparátu).
Vystoupení Mezinárodní výzkum TIMSS Vladislava Tomáška z České školní inspekce bylo zaměřeno na výsledky mezinárodního šetření TIMSS s důrazem na šetření v roce 2015. Velmi zajímavá byla i zjištění z doprovodných dotazníků pro ředitele, učitele i žáky. Celé vystoupení je možné zhlédnout v přiloženém videu.
Mgr. Miroslava Vlčková z České školní inspekce se ve svém vystoupení Inspekční činnost rozvoje matematické gramotnosti dle nové metodiky zaměřila na definici matematické gramotnosti a na výstupy šetření dané problematiky na základních školách. Jak ve svém vystoupení uvedla, mezi indikátory rozvoje MG patří klima třídy, komunikace ve třídě, učitelova podpora intelektuální autonomie žáků a intelektuální projevy žáků.
Doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc., představil projekty, které pro rozvoj MG připravila v uplynulých letech Společnost učitelů matematiky JČMF. Společně s RNDr. Hanou Liškovou účastníkům podrobněji přiblížil projekt Matematika pro všechny, ve kterém vzniklo 1 500 aktivit pro žáky základních a středních škol.
Mgr. Eva Nováková, Ph.D., a Mgr. Jana Duňková představily projekt Matematika v médiích, který SUMA JČMF realizovala v roce 2015. Velmi zajímavé vystoupení o zapojení žáků prvního stupně základní školy Montessori v Tanvaldu přináší přiložené video.
PhDr. Michaela Kaslová ve svém vystoupení Předmatematická gramotnost kromě jiného sdělila, že matematiku je třeba chápat jako obecný způsob myšlení, který se rodí v realitě, směřuje do abstrakce a uplatňuje se v různých oborech a na různých úrovních zobecnění. Pro úspěšný rozvoj předmatematické gramotnosti (vhodnější termín než matematická pregramotnost) je třeba dodržovat několik zásad, například:
Mgr. Pavel Vychodil z Gymnázia Jakuba Škody v Přerově ve svém vystoupení připomněl eProjekt, který rozvíjel mezipředmětové vztahy v projektové výuce napříč vzdělávacími předměty. Zajímavá byla konkrétní spojení různých předmětů s matematikou.
Před diskusní částí, která byla zaměřena na vymezení složek matematické gramotnosti, vystoupila RNDr. Eva Zelendová, která představila několik aktivit určených pro rozvoj matematické gramotnosti. Tyto aktivity byly ověřeny ve školní výuce a byly představeny učitelům základních škol v rámci seminářů Matematika pro život. Celé vystoupení můžete zhlédnout v přiloženém videu.
Vlastní diskuse k vymezení složek MG vedla k poznání, že je nutné vyjít z definice, kterou používá při šetření ve školách ČŠI, a jednotlivé složky této definice rozpracovat pro všechny stupně vzdělávání (předškolní, 1. a 2. stupeň základní školy). S prací na takto pojatém vymezení matematické gramotnosti budou seznámeni účastníci 2. minikonference, která se uskuteční 21. listopadu 2017 v Olomouci.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Minikonference odborných panelů projektu PPUČ pro čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost.
Ostatní články seriálu: