Navržená aktivita vychází z předpokladu, že škola má k dispozici tablety, které by mohla žákům zapůjčit alespoň do dvoučlenných skupin. Aktivita je koncipována jako rozšíření klasické výuky a nabízí žákům volnost při zpracování a následné interpretaci zjištěných dat. Aktivita může být realizována buď jako samostatná, či jako skupinová práce žáků. Žáci při práci využívají aplikace, které jsou volně stažitelné pro tablety typu I‑Pad.
Aktivita svým zaměřením spadá do tematického celku Biologie člověka, konkrétně sluchu v rámci tematiky smyslových orgánů. Rovněž může být zařazena v rámci tematického celku Základy ekologie, případně Výchovy ke zdraví, a to zejména při řešení otázek souvisejících s hlukovým znečištěním životního prostředí a jeho možnými dopady na zdraví člověka. Daná aktivita rovněž nabízí možnost realizace interdisciplinární výuky propojující obsah přírodovědně zaměřených oborů s ICT.
Aktivitu je vhodné zařadit do výuky Biologie člověka ve fázi, kdy byla žákům vyložena anatomie ucha a výuka se zaměřuje např. na sluch a sluchové poruchy.
2–3 vyučovací hodiny (v případě samostatné práce žáků) – úvodní hodina; prezentace výsledků
I‑Pady (případně jiné tablety), volně stažitelné aplikace Mindomo, Decibel 10th, Spectrum Analyzer, Numbers, případně Pages
Obr. 1: Ikony veškerých aplikací, které jsou vhodné k realizaci popisované aktivity.
Prostřednictvím aplikace Mindomo si žáci vytvoří pojmovou mapu na téma ZVUK. Aplikace nabízí nejen rozvětvení směrem od centrálního pojmu, ale také propojování jednotlivých položek a jejich rozvíjení do dalších úrovní (viz obr. 2). Estetická úprava (barvy, velikost písma atd.) záleží na každém zvlášť.
Po sestavení pojmové mapy žáci představí své myšlenkové mapy ostatním spolužákům. V průběhu této aktivity učitel vypisuje na tabuli pojmy spojené s hlukem a měřením hluku. V závěru této fáze by žáci měli odvodit, že tématem jejich další práce bude „hluk“, respektive „hlasitost zvuku“. Lze předpokládat, že žáci mezi pojmy uvedou i různá hlučná místa nebo typické původce hlasitých zvuků, čímž si částečně připraví podklady pro samostatnou práci.
Před samotným zadáním úlohy učitel žáky krátce seznámí s aplikacemi na měření různých vlastností zvuku, záznam a zpracování zjištěných dat – nejlépe se s danými aplikacemi žáci naučí zacházet až při jejich samotném používání, proto by na stručné seznámení měla stačit úvodní hodina.
Decibel 10th:
Spectrum Analyzer:
Numbers:
Samostatnou práci doporučuji žákům zadat písemně (v tištěné podobě, e-mailem) tak, aby se s ní žáci mohli dopředu seznámit, což předejde vzniku případných nejasností, které by samostatnou práci zdržovaly.
Postup pro samostatnou práci žáků:
Vzhledem k tomu, že žáci měli zaslat výsledky e-mailem, učitel je dopředu obeznámen tím, co bude na vyučovací hodně prezentováno. Žáci formou prezentace představí svá výzkumná zjištění ostatním spolužákům. Učitel následně, ve spolupráci s ostatními žáky, vyhodnotí kvalitu zpracování naměřených dat, přičemž poukáže na případné nedostatky a prodiskutuje vhodnější formy pro interpretaci získaných dat. Po ukončení prezentace výsledků všech výzkumných skupin učitel otevře diskusi ohledně hladiny hluku, které je člověk denně v daném místě vystaven. Kromě osobních názorů a zkušeností žáků by měla diskuse směřovat k upozornění, že v kontextu životního prostředí znamená přítomnost některých zvuků nebo jejich nadměrná hlasitost jeden z typů znečištění životního prostředí.
Aktivita je u žáků poměrně populární. Podobně jako při jiných samostatných aktivitách dosahují výsledky žáků rozdílné úrovně, a to zejména v oblasti zpracování získaných dat. Problematická je zejména formulace hypotézy nebo volba libovolné výzkumné otázky a jejich následné vyhodnocení. Někteří žáci mají problém vytvořit přehlednou pojmovou mapu. Samotná aktivita měření je pro žáky nejzajímavější a zpravidla nečiní žákům potíže.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Digitální technologie v didaktice přírodních věd.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: