Alternativy mikroskopu
Používání mikroskopů v přírodopisu a biologii je pro mnoho žáků vrcholem školního roku. Žáci se rádi učí, jak je používat a jak pomocí nich prozkoumávat mikroskopický svět. Ale pořízení třídní sady mikroskopů může být drahé. Navíc v současné době mnoho škol učí na dálku, mikroskopy tak nepřipadají v úvahu. V článku nabízím některé alternativy, které můžete s žáky vyzkoušet s cílem jim zprostředkovat mikroskopický svět.
1. PLNÉ ZAPOJENÍ ŽÁKŮ DO MIKROSKOPOVÁNÍ
Pokud nemůžete získat kompletní třídní sadu mikroskopů, začněte s vytvořením sady pro polovinu třídy. Může být složité a únavné učit žáky poprvé, jak správně využívat mikroskop. Na jednoho z vás je třicet žáků s rukama nad hlavou, kteří žádají o pomoc. V této situaci je nesrovnatelně lepší pracovat jen s polovinou třídy, zatímco druhá polovina třídy zrovna pracuje na jiném úkolu. Druhý den se pak skupiny prostřídají. Dávám tomuto postupu přednost před tím, než aby žáci pracovali ve dvojicích. Důvodem je, že se ve dvojicích často stane, že jeden žák si mikroskop celou dobu přivlastňuje a druhý se neučí, jak ho efektivně používat.
2. VIRTUÁLNÍ MIKROSKOPY
Na internetu je k dispozici několik virtuálních mikroskopických laboratoří, ve kterých žáci mohou pracovat. Ty jsou skvělé především pro výuku na dálku (nebo pro tu polovinu třídy, která zrovna není u skutečných mikroskopů).
Mojí oblíbenou virtuální mikroskopickou laboratoří je ta od BioNetwork. Laboratoř nabízí různé preparáty, které si žáci mohou prohlédnout. Přitom virtuálním mikroskopování se navíc seznámí se základními pravidly práce s mikroskopem.
Autor díla: BioNetwork |
3. PAPÍROVÉ MIKROSKOPY
Jde o levné mikroskopy Foldscope z tvrdého papíru, kterými se dá zvětšovat až 140x. I když jsem je osobně nepoužíval, tak se může jednat o použitelnou a cenově dostupnou alternativu k obvyklým mikroskopům. Vzhledem k tomu, že jsou lehké a bez elektřiny, můžete je s žáky dobře používat při výuce venku.
Autor díla: Sockenpaket |
4. PŘÍDAVNÉ ČOČKY A KAPESNÍ MIKROSKOPY
Za zmínku stojí rovněž přídavné čočky a kapesní mikroskopy pro použití s mobilním telefonem. Tato přídavná zařízení je možné pořídit za pár stovek, a přestože nenabízí jasnost pozorování jako u běžného mikroskopu, tak představují jistou alternativu při omezeném rozpočtu. Nakonec i pro výuku může být zajímavé mít ve třídě světelné mikroskopy doplněné například o kapesní mikroskopy. Žáci si pak mohou porovnat jejich zvětšení a kvalitu pozorování.
Autor díla: Siobhan Leachman |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Digitální technologie v didaktice přírodních věd.
Ostatní články seriálu: