Článek představuje 5. díl pětidílného seriálu na procvičování slovní zásoby a jazykového citu. Představuje témata shoda a odlišnost, Na co to je?, rýmování, Jak se lidé zdraví.
Materiál je vhodný pro všechny žáky 2. až 3. ročníku ZŠ. Pro žáky s logopedickými obtížemi, žáky-cizince či žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí i ve vyšších ročnících. Naopak po drobných úpravách mohou s materiálem pracovat i prvňáčci.
Úkoly lze zařadit do jednoho dne, ale i např. do celého týdne. Je možné zaměňovat pořadí aktivit.
Učitel pracuje s žáky v kruhu. Zahájí hru „vykopnutím“ nějakého pozdravu. Např. učitel: „Ahoj.“ Žák po jeho levici pokračuje, např. „dobrý den“. Další žák ve směru hodinových ručiček – např. „těpic“ atd., dokud nevysloví pozdrav poslední žák nebo nedojdou možné příklady. Pokud konkrétní žák další pozdrav neví, může si správné slovo vypůjčit od učitele a hra pokračuje dál. Záměrně využijeme spisovných i hovorových termínů pro pozdravy.
V druhé části žáci pracují ve skupinách. Učitel mezi skupiny rozdělí karty s názvy pozdravů. Každé skupině přísluší 3 karty. Skupiny nacvičují „scénku“, ve které pozdrav předvedou. Při scénce mohou mluvit, není však dovoleno použít slovo = pozdrav, které mají ostatní skupiny uhodnout. Skupiny se střídají. Hra končí rozpoznáním všech pozdravů = všech karet.
Možné pozdravy: dobrý den, ahoj, na shledanou, čau, těpic, nazdárek, zdárek, zdarec, zdáreček, dobrou, brou, dobré ráno, dobrou noc, hezký den, pa, páček, čauves, čaky, ahojte, ahojda, hoj apod.
Žáci pracují ve skupinách. Pracovní list ke cvičení 2 z přílohy rozstříhají na karty. Karty (i prázdné) si členové skupin mezi sebe rozdělí. Učitel začíná hru slovem např. „opice“. Žáci hledají ve svých kartách slovo, které se slovem opice rýmuje. Skupiny mají vždy jednu minutu na vyhledávání rýmů. Na prázdné karty pak zapisují rýmující se slova, která žáci sami vymyslí. Po jedné minutě členové skupin zvedají nad hlavu karty s rýmy. Učitel může za každý správný rým udělit jeden bod nebo aktivitu nebrat jako soutěž (říci si, které rýmy jsou správné a které se k tomuto slovu nehodí).
V příloze v levém sloupci jsou slova pro učitele (odstřihne je z přílohy). Zbývající část přílohy je pro žáky.
Ukázka:
opice |
slepice |
velice |
pramice |
tkanice
|
vlak |
drak |
mrak |
prak |
vrak
|
hůl |
půl |
sůl |
vůl |
důl
|
dal |
val |
kal |
bal
|
|
|
|
|
|
|
Učitel pracuje s žáky v kruhu. Učitel rozdá žákům karty se slovy nebo obrázky (příloha – Pracovní list ke cvičení 3, foto). Na kartě jsou vždy uvedená dvě slova, která spolu souvisí a zároveň se od sebe v něčem liší.
Aktivita začíná od učitele, který má např. kartu se slovy: kšiltovka – kulich. Učitel popisuje: „Kšiltovka a kulich jsou pokrývky hlavy. Kšiltovka se používá v létě, chrání hlavu a oči proti záření slunce. Je ušitá z látky. Kulich se používá v zimě, chrání hlavu před chladem a zimou. Je pletený z vlny, může mít bambuli. Žák po levici pokračuje v popisování své dvojice slov/obrázků. Aktivita končí u posledního žáka v kruhu.
Ukázka:
mrkev |
paprika |
jablko |
meruňka
|
limonáda |
kohoutková voda |
pivo |
víno
|
pepř |
sůl |
cukr |
med
|
ponožky |
podkolenky |
sandály |
sněhule
|
počítač |
notebook |
mobilní telefon |
pevná linka
|
Autor díla: Petra Pšeničková |
Učitel pracuje s žáky v kruhu. Připraví krabici s různými předměty. Hru začíná učitel, vybere si jeden předmět a popíše, na co se používá. Např. šroubovák: „To je šroubovák. Šroubovák je nářadí. Používá se k utažení šroubu nebo zatažení šroubu. Díky šroubům kusy dřeva (jiného materiálu) drží při sobě.“ Pokračuje další žák ve směru hodinových ručiček, hra končí u posledního žáka v kruhu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Cvičení na rozvoj slovní zásoby a jazykového citu.
Ostatní články seriálu: