Článek představuje 3. díl pětidílného seriálu na procvičování slovní zásoby a jazykového citu. Představuje témata slova podřazená a nadřazená, synonyma, homonyma.
Materiál je vhodný pro všechny žáky 2. až 3. ročníku ZŠ, pro žáky s logopedickými obtížemi, žáky-cizince či žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí i ve vyšších ročnících. Naopak po drobných úpravách mohou s materiálem pracovat i prvňáčci.
Úkoly lze zařadit do jednoho dne, ale i např. do celého týdne. Doporučuji dodržet pořadí aktivit 1–4.
Žáci pracují v pohybu. Učitel rozdá žákům názvy nápojů (pošeptá do ucha): limonáda, malinovka, voda, čaj, pivo, Coca-Cola, kakao, káva apod. Vždy je více žáků nositeli jednoho slova.
Cílem hry je potkávání se nositelů stejného nápoje = hledají se limonády, čaje, kakaa, ... Poznávají se popisem – žák chodí po místnosti a popisuje: „Jsem sladké pití, můžu být pomerančové, jahodové...“ Hra končí, když se všichni najdou. Společně s učitelem pak popíší všechny typy slov jedním slovem = nadřazeným pojmem = pití/nápoje.
Učitel pro tuto aktivitu uzpůsobí prostor, domluví bezpečnostní pravidla.
Obměna: Učitel rozdá žákům slova napsaná/namalovaná na obrázku. Někteří žáci během hry zapomenou, co představují.
Obměna: Při opakování aktivity učitel změní téma, např. nábytek, oblečení, ovoce, zelenina, dopravní prostředky, barvy, geometrické tvary, nářadí, hračky, zvířata, plyšáci, sladkosti, drogerie, sporty, byliny, koření apod.
Žáci pracují ve skupinách. Z domova si přinesli letáky z obchodů s potravinami, drogerií. V zahajovacím kolečku učitel vede žáky k zamyšlení a roztřídění jednotlivých potravin, drogerie z letáků. Shodnou se na několika skupinách (slovech nadřazených) – pečivo, sladkosti, nápoje, ovoce, zelenina, chlazené jídlo (patřící do lednice), drogerie apod. Tato slova učitel jako vzor nadepíše na tabuli do sloupců a ke každému nadřazenému slovu zapíše jeden nebo dva příklady.
V další části skupiny pracují samostatně. Na velký arch papíru nadepíší podle vzoru na tabuli jednotlivá témata do sloupců. Poté vyhledávají a vystřihávají z letáků slova podřazená a třídí/lepí je na správné místo. Jako bonus skupiny mohou ze zbylých obrázků v letáku vytvořit novou skupinu (např. maso, sypké potraviny apod.).
Závěrem probíhá ukázka prací ostatním skupinám a zároveň kontrola učitelem. Výčet podřazeným slov (vystříhaným obrázků) se u skupin bude lišit typem letáků, které žáci donesli.
Žáci pracují ve skupinách. Rozstříhají karty z přílohy – pracovní list ke cvičení 3, následně důkladně promíchají. Slova psaná hůlkovým tučným písmem představují slova nadřazená a slova psaná běžným písmem představují slova podřazená. Členové skupiny (zapojují se všichni) přiřazují slova podřazená ke slovům nadřazeným.
Učitel průběžně kontroluje práci žáků. Závěrem zástupci skupin představují (předčítají) vždy jedno téma ostatním žákům. Zástupce první skupiny představí např. dopravní prostředky, zástupce druhé skupiny představí koření apod.
Ukázka:
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY |
HRAČKY |
KVĚTINY |
NÁBYTEK |
ZVÍŘATA |
BARVY |
letadlo |
panenka |
růže |
stůl |
pes |
červená |
auto |
kostky |
narcis |
skříň |
žirafa |
bílá |
loď |
domino |
tulipán |
židle |
kočka |
modrá |
autobus |
houpací koník |
sněženka |
komoda |
slon |
černá |
ponorka |
dětská kuchyňka |
pampeliška |
sedací souprava |
myš |
zelená |
vrtulník |
chrastítko |
sedmikráska |
křeslo |
mravenec |
fialová |
metro |
plyšový medvídek |
bledule |
dveře |
opice |
žlutá |
Každý žák má k dispozici svůj pracovní list. Učitel vybere/vysloví nadřazené slovo (např. květiny), žák si slovo květiny zapíše do pracovního listu a v daném časovém limitu zapisuje co nejvíce květin, které zná. Časový limit může být 1 minuta, podle potřeby učitel upraví. Aktivita pokračuje výčtem dalších podřazených slov ke slovům nadřazeným.
Při kontrole není nutné hodnotit počet vypsaných květin. Jeden z žáků představí své květiny, a má-li někdo další jinou květinu, tak doplní.
Obměna: Žáci zapisují slova na svůj vlastní pracovní list, avšak poté utvoří skupiny a výčet podřazených slov sepisují dohromady. Skupiny si závěrem slova představí.
Obměna: Učitel nadiktuje žákům 5 nadřazených slov. Žáci si samostatně slova přepíší na pracovní list a vymýšlí k nim slova podřazená. Aktivita není časově limitovaná.
Žáci pracují ve skupinách. Pracovní list ke cvičení 5 z přílohy rozstříhají na jednotlivé karty. Podle citu přiřazují k sobě slova, která k sobě patří. Závěrem učitel s žáky shrne, že jedno slovo v češtině můžeme říci i jinak (např. dívka je také holka, děvče, dívenka, děvenka atd.). S žáky vymýšlí další podobné příklady.
Obměna: Učitel podpoří přílohu obrázky osob, které se v příloze vyskytují.
Obměna: Obdobným způsobem učitel zpracuje i slovesa = Co kdo dělá? (pádí = utíká, žene, běží, spí = chrupe, chrní, chrápe, spinká, ...).
Ukázka:
holka |
paní |
kluk |
hoch |
pán
|
děvče |
žena |
chlap |
chlapec |
dívka
|
muž |
ženská |
hajný |
kantor |
učitel
|
doktor |
hasič |
řidič |
šofér |
myslivec
|
pedagog |
lékař |
požárník |
nimrod |
|
Žáci pracují ve skupinách. Učitel pomocí obrázků nebo reálných předmětů připraví směs obrázků/předmětů, z které žáci podle citu třídí to, co k sobě patří. Kontrolu učitel provede hromadně se všemi žáky. Vymýšlí společně další podobné příklady.
Nabídka slov: koza – sportovní náčiní, koza – zvíře; oko – lidské, oko – v polévce, oko – na punčoše; koruna – stromu, koruna – mince, koruna – královská; vlna – na pletení, vlna – v moři, kohoutek – vodovodní, kohoutek – zvíře apod.
Obměna: Obdobným způsobem zpracuje i slovesa (např. sní jablko, sní o dovolené, válí těsto, válí se v peřinách, ...).
Autor díla: Petra Pšeničková |
Autor díla: Petra Pšeničková |
(Zdroj: Stará, E., Žvanda a Melivo, s. 34, Euromedia Group, Praha 2013)
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Cvičení na rozvoj slovní zásoby a jazykového citu.
Ostatní články seriálu: