Druhá část dvoudílného materiálu opět nabízí možnost trénování správné techniky čtení tzv. postřehováním v tabulce označené souřadnicemi. Žáci si prací s tabulkou fixují správný pravopis vyjmenovaných slov. Oproti prvnímu dílu žáci taktéž procvičují vyjadřování, tvoření slov stejného a opačného významu a určování slovních druhů.
V běžné základní škole je doporučeno materiál využít ve 4.–5. ročníku. U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména se specifickými poruchami učení (dyslexie, dysortografie), u žáků z cizojazyčného či sociokulturně znevýhodněného prostředí je tento materiál možné používat i ve vyšších ročnících. Je možné některé úkoly vynechat nebo zase jiné přidat tak, aby to vyhovovalo právě učivu, které učitel s žáky aktuálně probírá.
Každý žák pracuje se svým pracovním listem (příloha: Tabulka slov) a na přiložený linkovaný papíru si pod datum zapisuje počet čárek za nalazená slova. Čárku si zapisuje pouze ten, kdo slovo a souřadnici najde jako první.
Oproti stejné aktivitě z 1. dílu, kde je metodika podrobně popsaná, nyní žák kromě souřadnice také popíše význam slova.
Příklad: Učitel vyvolá: "Mýdlo." Žák slovo najde, řekne souřadnici (2A) a dále popisuje význam: "Mýdlo bývá tekuté nebo pevné v kostce, používá se na mytí rukou, při koupání a někdy na praní špinavého prádla nebo jiných skvrn."
Učitel vyvolávaná slova zapisuje do sloupce na tabuli, využije je později ve 2. aktivitě. V tomto cvičení učitel zadává žákům k vyhledávání slova z přiložené tabulky, konkrétně slova z levého sloupce (příloha: Tabulka ke cvičení 2 – kontrolní list).
Žáci kromě čtení a zrakového postřehování slov, fixují zrakem správný pravopis slov a posilují pravolevou orientaci. Navíc popisováním slov se učí jasně vyjadřovat tak, aby jim ostatní porozuměli.
Žáci pracují ve dvojici, či skupině. Na volný pracovní list si přepíší slova z tabule (jedná se o slova, která se vyskytovala v předchozím cvičení). Slova zapíší pod sebe a na stejnou linku k nim vymýšlí slovo stejného významu (synonymum). Je vhodné, aby učitel s žáky na několika příkladech zopakoval, co jsou to synonyma.
Kontrolu mohou závěrem žáci provést spolu s učitelem, nebo každá skupina zvlášť podle kontrolního pracovního listu (příloha: Tabulka ke cvičení 2 - kontrolní list). Je možné, že žáci vymyslí taková synonyma, která se v kontrolní tabulce nevyskytovala. Ta je pak vhodné společně s učitelem prodiskutovat.
bydliště |
obydlí, sídlo |
polibek |
pusa, hubička, políbení |
omyl |
chyba, blud, nedopatření, přehlédnutí |
milá |
příjemná, přívětivá, vlídná, hodná, dívka, přítelkyně |
Žáci dále pracují ve dvojici, či skupině. Od učitele obdrží pracovní list, kdy v prvním sloupci mají zadanou souřadnici, ke které vyhledají správné slovo a zapíší jej vedle souřadnice do tabulky. K nalezenému a zapsanému slovu poté vymýšlí a zapisují slova opačného výzanamu (antonyma). Učitel s žáky opět udělá nejdříve zácvik termínu.
Doporučujeme, aby si žáci ve skupině či dvojici rozdělili souřadnice mezi sebou, poté každý žák vyhledává konkrétní souřadnice a slova jimi určená přepisuje do tabulky pracovního listu.
Je možná také variata, že učitel souřadnice vyvolává pro všechny skupiny zároveň, a kdo najde první správné slovo, zapisuje si čárku (jako ve cvičení 1).
SOUŘADNICE |
NALEZENÉ SLOVO |
ANTONYMA |
16 - A |
|
|
7 - B |
|
|
12 - C |
|
|
Kontrolu mohou závěrem žáci provést spolu s učitelem, nebo každá skupina zvlášť podle kontrolního pracovního listu (příloha: Tabulka ke cvičení 3 - kontrolní list).
SOUŘADNICE |
NALEZENÉ SLOVO |
ANTONYMA |
16 - A |
pomyslet |
zapomenout |
7 - B |
vysoký |
nízký, malý |
12 - C |
zima |
léto, horko |
Dvojice, či skupina obdrží navíc jeden pracovní list se základní tabulkou slov (příloha: Tabulka slov) a větší arch papíru. Do pracovního listu si označí všechna použitá slova ze cvičení 2 a 3. Nyní si každý žák ze dvojice/skupiny vybere 2–3 slova z těch, která zbyla barevně neoznačená. Na každé vybrané slovo vymyslí jednu větu a zapíše ji na společný arch papíru. Žák může i všechna zvolená slova použít v jedné větě či souvětí, pokud se mu to podaří.
Po ukončení úkolu skupiny předčítají věty, které vytvořily. Každý žák předčítá ostatním větu, kterou sám vymyslel.
Tím, že žáci tvoří z uvedených slov věty, si ujasňují jejich správný význam. Právě u vyjmenovaných a příbuzných slov bývá pochopení správného významu často problematické. Také slyší ostatní spolužáky z jiných skupin, jak utvořili větu se slovem, s kterým sami pracovali. Tím se rozvíjí slovní zásoba a skutečně správné použití slova ve větě.
Následující dvě aktivity nenavazují na cvičení 2, 3 a 4, je možné je zařadit jiný den.
Učitel použije slova ze základní tabulky jako diktát, samostatnou práci, práci ve dvojici i skupině.
Tabulku slov je možné využít také k určování slovních druhů a jejich kategorií, např. ve sloupci A žáci vyhledají pouze podstatná jména a určí u nich mluvnické kategorie. Ve sloupci B vyhledají slovesa / přídavná jména apod.
Tím, že žáci pracují stále se stejnými slovy, blíže se seznamují s obtížnou látkou (použivání gramatických pravidel = psaní i/y po obojetných souhláskách).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: