ICT |
Cíle |
1. Porozumět významu pojmu e-bezpečnost, způsobům ochrany osobních dat a soukromých informací na internetu. 2. Porozumět významu kyberšikany – projevy takového chování rozpoznat a chápat, jak účinně se proti němu bránit. 3. Zajistit, aby žákova identita byla v online prostředí chráněna. 4. Demonstrovat bezpečný pohyb a chování na sociálních sítích. |
Výstupy |
|
|
Předchozí znalosti z ICT |
práce v textovém editoru, pravidla online komunikace, netiketa |
|
Jazykové |
Cíle |
1. Vytvořit jednoduchý souhrnný text na základě osvojovaného tématu. 2. Vyhledat informace v autentických materiálech. 3. Adekvátně reagovat na promluvu ve formální i neformální situaci. |
Výstupy |
|
|
Předchozí znalosti z cizího jazyka |
Užití modálních sloves pro rady a doporučení (can, should,…). |
|
Klíčová slovní zásoba |
cyberspace, predators, nasty behaviour, abuse, nickname, protection, firewall, antivirus, password, social networks, smartphone, e-safety, cyber-bullying. |
|
Použité metody |
Metoda kritického myšlení – zhodnocení toho, co už umím, co se chci naučit, co nového jsem se naučil/a. Individualizace a personalizace ve výuce vytvořením vlastního interaktivního plakátu. Metoda hraní rolí (pro řešení problémových situací). Vizualizace a kreativní myšlení. Činnostní učení aneb „Learning by doing“. |
|
Formativní hodnocení |
Hodnocení procesů – 2 hodnotící tabulky v týmu (skupinové práci) při přípravě a hraní rolí a pro tvorbu interaktivního Glogu. Důraz je kladen na hodnocení práce skupiny, ne samostatného žáka. Anketní lístek žáka k evaluaci výukové jednotky. |
|
Rozvíjené klíčové kompetence |
Kompetence k učení, pracovní, komunikativní, k řešení problému. Klíčové kompetence v cizích jazycích se rozvíjejí učebními strategiemi. V této výukové jednotce je cílem zejména: a) Posílit strategii poslechu – poslech s porozuměním specifické informaci v textu, který pronáší spolužák, a tím budovat dovednost aktivního naslouchání. b) Posílit strategie čtení s porozuměním – vyvozovat a usuzovat význam textu, slov z kontextu textu. |
|
Organizační formy |
Individuální, skupinová a párová interakce. |
|
Pilotáž |
5–6 vyučovacích hodin po 45 min, žáci 13–14 let. |
|
Poznámky a rady učitelům |
Výuková jednotka vyžaduje kvalitní přípravu učitele. Oba učitelé by se měli předem seznámit s portálem www.glogster.com (text, images, music) a zaregistrovat svou školu k volnému užití glogů při výuce. Před 5.vyučovací hodinou musí zajistit, aby na školních počítačích byla nahrána všechna videa žáků, v glogu byly nahrány fotografie a obrázky, případně hudba k tématu, aby měli z čeho žáci svůj glog tvořit. |
|
Pomůcky |
zpětný projektor nebo interaktivní tabule, PC, mobilní telefony, internet, slovník, pracovní listy |
|
Pracovní listy a přílohy |
Pracovní listy žáka:
Přílohy:
|
1) Lead-in. Uvedení do tématu. (15 min.)
Instrukce učitele: Today we are going to learn about e-safety. What does this word mean? There are some information about me and technology on the blackboard. One statement is true and the other statements are false. Ask questions to find out. I can only answer yes or no.
Na tabuli učitel napíše 3 věty o svém vztahu k technologiím a např. jak často je využívá. Dva výroky musí být pravdivé a jeden nepravdivý. Třída klade otázky, aby zjistila, který výrok je nepravdivý. Učitel odpovídá pouze ano/ne.
Např.:
Žáci napíší stejné 3 věty o svém vztahu k počítačům. Poté žáci pracují ve dvojicích (žáci by měli pracovat se spolužákem, s kterým nepracují často). Žáci se kladením otázek snaží uhodnout, která z vět je nepravdivá, a které dvě pravdivé.
CÍL: Tato aktivita slouží k aktivizaci anglického jazyka u žáků a motivaci pro téma E-safety (záleží na výrocích, které o sobě učitel prozradí). Jejím nesporným kladem je snadné ztotožnění se s tématem (prvek personalizace ve výuce).
2) Food for thought. Rozvoj kritického myšlení. (20 min)
Učitel rozdá přílohu Worksheet č. 1 - KWL chart. Před spuštěním prezentace žáky instruuje, že po celou dobu výkladu budou vpisovat do prvního sloupce „co již ví / umí“ a do třetího sloupce informace, které pro ně jsou nové. Na konci prezentace vyplní druhý sloupec o tom, co by se ještě chtěli dozvědět.
CÍL: Aktivita využívá metody kritického myšlení, která u každého žáka prověřuje znalost tématu. Nutí žáky třídit informace – vybírat podstatné od méně podstatných, nových od již osvojených, a tak zajišťuje žákovu aktivitu po celou dobu výkladu.
3) Summary and feedback. (10 min)
V diskuzi na konci prezentace žáci doplňují (ať již v Čj nebo Aj) odpovědi na začátky vět: E-safety is…., E-safety isn´t….., To protect my data, I……..v rámečku Worksheetu č. 1 – KWL chart.
CÍL: Na konci hodiny žáci sami vyhodnocují, co se naučili.
1) Lead-in. Uvedení do tématu. (15 min)
Instrukce učitele: What are we going to learn in this lesson? Watch this video to find out. Fill in the missing words in the questions that appear there. Write your answers in full sentences.
Po zhlédnutí videa nová slovíčka vysvětlíme a otázky rozebereme, dle úrovně jazykových znalostí třídy v Aj nebo Čj.
Ad 1. Na jakých sociálních sítích se pohybujete? Komu dovolíte se dívat na své fotky a osobní informace? Jak si hlídat své soukromí online?
Ad 2. Vlastníte-li smartphone, víte, že vysíláte do okolí různé informace přes Wifi a GPS nebo jen tím, že pořízené fotky zveřejníte? Narušení nebo zneužití soukromí hrozí v případě (více k tématu zde):
Ad 3 – Nové je spojení „gold standard“ pro přístupové heslo, které si mají žáci zafixovat.
Ad 4 – Jak můžeme zajistit, aby naše chování na internetu bylo pro nás bezpečné? Navazuje na další aktivitu – Find somebody who…
CÍL: V této aktivitě žáci poznávají, kdo všechno může sledovat jejich pohyb prostřednictvím osobních mobilních telefonů nebo oblíbených her. Informuje o možnostech se bezpečně chovat na sociálních sítích.
2) Top Ten E-Safety Tips. Class mingle activity. (12 min)
Instrukce učitele: Find somebody… who has the same information as you do.
Žáci dostanou lístečky s chybějící informací z pracovního listu Worksheet č. 2 – Class mingle (začátky a konce vět, nebo doplnění výroku) a k této dané informaci musí najít její druhou část, kterou má u sebe jiný žák. Všichni chodí po třídě a vyvolávají nahlas své věty tak, aby našli obsahově shodnou informaci nebo doplnili její zbytek.
CÍL: Tato aktivita cvičí dovednost poslechu pro specifickou informaci.
3) Quiz time! (18 min)
Worskheet č. 3 – Quiz time. Aktivita pracuje s True/False questions.
Instrukce učitele: There are language frames on your board. Read the statements from the Quiz and decide in a pair if it is true or false statement. Write down supporting statements as a reply to back up your decision. The sentence beginnings on the board will help you.
Na podkladě toho, co jsme se dosud naučili o e-safety zpracujte kvíz ve dvojici. Žáci se ve dvojicích rozhodují, zda jde o pravdivý nebo nepravdivý výrok. Odpovědi nejenom zakroužkují, ale zkusí v angličtině napsat důvody svého výběru.
Je vhodné využít tyto jazykové rámce, které učitel předem napíše na tabuli:
It is not OK when……..
You should always …………
I don´t think that this …..activity…..is right because……….
The consequences of ….something….can be………………
Poté následuje oprava spolužáky – dotazníky si žáci vymění s jinou dvojicí, která opraví informace podle správných odpovědí, které učitel rozdal po skončení aktivity. Žáci projdou dotazníky a spočítají skóre. Následuje diskuze celé třídy.
CÍL: Tato aktivita upevňuje dovednost poslechu s porozuměním a psaní. Žáci se také učí vyjádřit vlastní názor, v mateřském nebo cizím jazyce udávají důvody / argumenty (ať již v psané nebo mluvené podobě).
4) Extension or homework.
Rychlejším žákům rozdáme pracovní list viz Příloha č. 1 – Lesson 2 extension or homework nebo zadáme za domácí úkol.
CÍL: Tato aktivita je zaměřena jazykově na strategii čtení. Uhádnutí významu slov z kontextu textu slouží k lepší orientaci v cizojazyčném textu a usnadňuje čtení s porozuměním.
V PC učebně.
1) Cyber-bullying. (7 min)
Instrukce učitele: What disadvantages can occur when using technology? Can anyone threaten you online? What can online predators do?
Jaké mohou být nevýhody technologií? Může někdo používat Internet (své PC, mobilní telefon nebo jiné zařízení) proto, aby někoho zastrašoval, ublížil nebo mu vyhrožoval? Jakým způsobem?
Vysvětlíme pojem kyberšikany jako vystavení nevhodným, škodlivým nebo nelegálním materiálem. Učitel promítne přes svůj PC na interaktivní tabuli:
Spoj tyto příklady hrozeb:
1. |
Internet |
a. |
Prank calls, silent calls. |
2. |
Emails |
b. |
Spreading lies or threats. |
3. |
Text |
c. |
Sending round nasty pictures and videos. |
4. |
Phone calls |
d. |
Making threats and humiliating people. |
5. |
Social media |
e. |
Organising gangs. |
CÍL: Z jazykového hlediska si žáci fixují gerundium – podstatné jméno slovesné v postavení na začátku věty (její jádro – téma vs. réma výpovědi), z obsahového hlediska si uvědomují, kde všude mohou nástrahy číhat.
2) Protect yourself! (13 min)
Žáky seznámíme s klíčovými výrazy jako ‘search engine’ ‘web address’ ‘browser’ ‘hyperlinks’ a ‘pop-ups’. Dále učitel zadává instrukce v Aj a postupuje dle jednotlivých kroků:
3) Video recordings. (17 min)
Instrukce učitele:
4) To sum it up. (8 min)
V diskuzi na konci hodiny zjistíme, kdo z žáků již aktivně „chatuje“, jaké médium k tomu využívá a zda vystupuje v „chatu“ pod svou přezdívkou nebo svým pravým jménem, apod. Učitel promítne celé třídě stránku SMART RULES, kde jsou pravidla, jak se chovat bezpečně při chatu.
CÍL: Praktická aktivita, která stimuluje žáky k přemýšlení o tom komu, kdy, jak a proč sdělují své soukromé informace. Vybízí k zamyšlení, jak se chovat bezpečněji online.
1) Role-play. (25 min)
Práce s Worksheetem č. 4 – Role play scenarios.
Instrukce učitele: So far, we have collected loads of information on how we can protect ourselves against online predators, threats, nasty behaviour or even cyber-bullying. Make six groups of 2-3 pupils. You are going to be given a problem/challenge that is connected with some negative behaviour. In your group, try to understand the problem, think about the consequences and how you would demonstrate this behaviour. Give yourself roles and ACT it OUT for the rest of the class.
Žáci se rozdělí do šesti skupinek, v každé min. 2, nejlépe 3 žáci a prostudují si daný problém. Členové sklupiny by se měli shodnout na tom, jak ho chtějí prezentovat, a přidělit si role. Jedna z rolí může být vypravěč, který problém představí. Zahrají krátkou scénku před třídou.
Učitel dá dostatečný čas žákům se na výstup připravit, pomáhá se slovní zásobou. Měl by podpořit žáky, aby scénky byly situovány do angličtiny. Druhý učitel si vezme k dispozici pracovní list Příloha č. 2 - Hodnotící tabulka – Role-play, kterou si 6x nafotí. V průběhu aktivity žáky monitoruje a vyplňuje jednotlivá hodnocení skupinové práce.
Při "přehrávání" všech scének je nutné s celou třídou rozebírat, jestli zvolený scénář vhodně ilustroval problém, zda daná situace byla vyřešena či odhalila další závažnou věc, jaké byly reakce publika, atd.
Na konci aktivity učitel podpoří diskuzi ve třídě, aktivitu zhodnotí a rozdá každé skupince vyplněnou tabulku s formativním hodnocením.
CÍL: Tato komplexní aktivita nacvičuje řešení problémových situací. Zapojuje aktivně (dramatizací) žáky do vyšších kognitivních operací, ať již jsou to dovednosti práce v týmu – schopnost prezentovat problém v dané roli, jejímž prostřednictvím žáci demonstrují své názory, schopnost aplikace poznatků nebo představení řešení problému.
2) Glogster time! (20 min)
Žáci budou sami zpracovávat informace k tématu e-safety prostřednictvím interaktivního plakátu na www.glogster.com.
a) Učitel představí žákům na interaktivní tabuli, jak pracovat s Glogem. Je možné do něj vkládat texty, upravovat je, orámovat, vkládat audio i video sekvence, upravovat barevnost, rozložení stránky, velikost a typ textů, apod.
You can upload music, your own video, and pictures after your teacher shows you how to do it.
Pozn. Pro tvorbu ´Glogu´ nejsou žádná pravidla, jde o věcnou správnost a obsahovou i vizuální přiměřenost tématu o bezpečnosti na internetu. Pokud budeme chtít přesněji určit, jak má finální produkt vypadat, zadáme kritéria, co musí finální Glog obsahovat, např. min. jednu videonahrávku z YouTube nebo svou vlastní apod. Nezapomeňme však, že vyhledávání na Internetu může zabrat daleko více času, stejně tak vlastní nahrávání obsahu.
Předem žákům promítneme hodnotící tabulku z Přílohy č. 3 - Glogster, aby věděli, jak budou hodnoceni. Upozorníme, že větší váhu (celých 60%) má jejich zapojení v průběhu aktivity (procedurální hodnocení) před hodnocením výsledného Glogu (sumativním hodnocením). Tato hodnotící tabulka bude sloužit i žákům pro hodnocení práce ostatních.
b) Start creating your own Glogster in a pair or groups of 3. Make sure you know about assessment criterias – while doing your Glog and of the result.
CÍL: Praktická aktivita, při níž žáci aktivně tvoří “svůj interaktivní obsah” na vybrané téma. Musí se v týmu/dvojici dohodnout, jak jejich plakát bude vypadat a jaké informace bude obsahovat. Úspěch aktivity závisí také na kreativitě, schopnosti vizualizace i úrovni počítačových dovedností žáků.
1) Finishing your Glog. Peer assessment. (30 min)
Dáme žákům čas, aby svůj Glog mohli dopracovat. Po skončení aktivity rozdáme žákům nevyplněné hodnotící tabulky, aby mohli hodnotit dílo ostatních. Postupně promítáme jednotlivé výtvory a necháme žáky rozhodnout se na hodnocení.
Žáky informujeme, že si mohou navzájem své glogy hodnotit online, poslat je rodičům emailem nebo je veřejně publikovat prostřednictvím www.glogster.com. Upozorníme také na citace a přílohy, které jsou součástí každého glogsteru. Vhodným navazujícím tématem proto může být práce s online zdroji.
2) Feedback questionnaire. (15 min)
Na konci celé učební jednotky je vhodné žákům rozdat anketní lístek (Příloha č. 4 - Anketní lístek žáka), který zjišťuje náročnost této výukové jednotky z hlediska obsahové a jazykové složky a postoje žáků k tématu, provedení i jejich celkové hodnocení. Podpoří žákovskou diskuzi a shrne téma.
CÍL: Anketní lístky vyjádří názory žáků na probranou látku, jejich postoje vůči anglickému obsahu a užitečnosti/využitelnosti získaných informací.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: