Odborné články Gymnaziální vzdělávání Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 3. část
Odborný článek

Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 3. část

1. 2. 2008
Gymnaziální vzdělávání
Autor
RNDr. Eva Zelendová
Spoluautor
Emil Calda

Anotace

Spojitost mezi náměty k výuce matematiky, které byly zveřejněny před mnoha lety, s pojetím vzdělávání v RVP G.



Tento text navazuje na příspěvky Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 1. část a Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 2. část.


Ve třetí části našeho seriálu se budeme věnovat geometrii, a to jak v rovině, tak i v prostoru, a využijeme i geometrii analytickou. Články, které vám předkládáme dnes, vedou žáky kromě jiného k:

  • rozvíjení geometrického vidění a prostorové představivosti;
  • pochopení vzájemných vztahů a vazeb mezi okruhy učiva;

(viz Cílové zaměření vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia) a naplňují tím následující očekávané výstupy (viz Vzdělávací obsah vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v RVP G):

GEOMETRIE

Očekávané výstupy

žák

  • používá geometrické pojmy, zdůvodňuje a využívá vlastnosti geometrických útvarů vrovině a vprostoru, na základě vlastností třídí útvary
  • zobrazí ve volné rovnoběžné projekci hranol a jehlan, sestrojí a zobrazí rovinný řez těchto těles
  • využívá charakteristické vlastnosti kuželoseček kurčení analytického vyjádření

 Za zmínku jistě stojí i přesah článků směrem ke vzdělávací oblasti Člověk a společnost (obor Dějepis). Odcitujme pár řádek z knihy Jiřího Mrázka Taje matematiky (vyšla v roce 1986v nakladatelství Práce, ISBN 24-025-85):

„Vědeckou systematičnost vnesl do matematiky až Pythagoras, který ji požadoval i na svých žácích... On a jeho žáci dospěli důsledným používáním logiky k závěrům, které bořily staré představy, nedali se zmást zdánlivými nemožnostmi a pomluvami, neúprosně pokračovali a dočkali se úspěchu."

Ten přejeme i vám a vašim žákům.

Přílohy:
Profesor Ypsilon a krychle nad přeponou1
Ypsilonovské trojúhelníky2


1 Článek byl uveden v Rozhledech matematicko-fyzikálních ročník 61, č. 2
2 Článek byl uveden v Rozhledech matematicko-fyzikálních ročník 61, č. 5

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
143.55 kB
PDF
Profesor Ypsilon a krychle nad přeponou1
pdf
170.9 kB
PDF
Ypsilonovské trojúhelníky2

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Eva Zelendová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Nadaní žáci