Během jedné generace došlo v naší zemi ke změnám, po kterých toužili naši předkové. O čem snil král Jiří z Poděbrad i J. A. Komenský? Co domlouval pan Lev z Rožmitálu? Vědí naši žáci, kde a jak pracují instituce Evropské Unie a jaký je jejich smysl a poslání?
To, o čem generace rodičů dnešních žáků v základních školách ani neuvažovala, je pro jejich děti samozřejmostí. Nekladou si otázku, zda jsou nebo nejsou Evropané, prostě si Evropy užívají. Jsou si naše děti opravdu plně vědomy toho, na jakých principech a z jakých ideálů se po staletích zrodila svobodná a sjednocená Evropa? Nabízíme vám blok několika vyučovacích hodin, ve kterých se věnujeme tomuto tématu z různých úhlů pohledu.
1. Pro začátek bude nejlepší se žáků přímo zeptat.
Nejprve budeme pracovat s tím, co víme. Připravte si papír a pero, můžeme začít.
Nyní se ve skupinách seznamte se svými názory, prodiskutujte je a vytvořte společný názor na všech pět otázek. Stále pracujeme jen s tím, co už víme. Upřesnění se budeme věnovat v dalších činnostech.
Nyní mluvčí jednotlivých skupin postupně představí názor skupiny na jednotlivé otázky. Učitel je moderátorem této společné inventury znalostí a názorů.
2. Postavy z hlubin času
Pojďme se co nejblíže seznámit s názory konkrétních lidí, kteří se k otázce sjednocování Evropy v minulosti vyjadřovali. Jaké poselství by asi z jejich úst zazněla a jak by se jejich představa lišila od dnešní reality? Staňme se na chvíli hráči na scéně, kde se potkají „družiny" z různých období, aby představily a obhájily svůj pohled na to, jak by měla Evropa vypadat a fungovat.
Co všechno budeme potřebovat k zorganizování tohoto nevšedního Evropské setkání?
3. Evropské setkání v čase
Scéna
Příprava místnosti pro setkání by měla probíhat nejprve jako soutěž návrhů, jak připravit prostor pro takové setkání. Pravděpodobně dojdeme k modelu kulatého stolu, který zdůrazňuje rovnocennost všech zúčastněných a zároveň podporuje komunikaci. (Nicméně žáci mohou při zvažování návrhů na uspořádání scény vzít v úvahu také různé typy scén charakteristické pro různé epochy.) Posuďme však nejdříve předložené návrhy a jednotlivé argumenty.
Estetické zpracování prostoru k takovému setkání rozhodně patří, stejně jako symbolika. Je to příležitost zopakovat si evropské symboly. Můžeme také zahájit hymnou EU. K tomu budeme potřebovat techniku.
Někdo z žáků by měl být pověřen funkcí „kancléře" - hlavního organizátora a „moderátora" setkání. Může mít asistenta.
Scénář
Je důležité dohodnout se na průběhu setkání. Také je zde vhodné vyzvat žáky k předkládání návrhů. Pravděpodobně se neobejdeme bez několika bodů:
Družiny
Počet družin, které se rozhodneme vytvořit, zároveň určuje počet skupin, ve kterých budou žáci pracovat na realizaci této aktivity. Každá z družin si určí mluvčího, jenž bude reprezentovat názor jedné historické postavy, která měla zásadní vliv na formování představ o společné Evropě. Mluvčích může být více, mohou mluvit za více osob, které s tématem, dobou a prezentovaným návrhem souvisí. Ostatní žáci v družině se budou podílet na zpracování relevantních informací a sestavení projevu.
Zde přinášíme návrhy na některé z postav, seznam je ale možné zkrátit či doplnit o jiné:
Kostýmy a rekvizity sice nejsou nezbytné, ale zvyšují kvalitu prožitku.
Fakta
(Připravil Jan Boněk)
Žákům můžete dát k dispozici následující fakta, která jim pomůžou při sestavování projevu. Samozřejmě jim můžete dát čas a prostor na vyhledání dalších doplňujících informací, obzvlášť pokud jim z úvodní diskuse vyplyne, že by se setkání měl zúčastnit někdo další, o kom následující text nepojednává.
Fakta pro sestavení projevu viz příloha
Projevy
Sestavit dobrý projev je velké umění. Pro žáky to nebude snadné, zvláště pokud mají zachytit alespoň v hlavních rysech fakta a atmosféru doby. Budou se zde potkávat český jazyk, dějepis i občanská výchova. Týmová práce bude asi podmínkou úspěchu. Určitě bude stát za to si s žáky zopakovat a ujasnit, jak má dobrý projev vypadat.
Charakteristika projevu jako slohového útvaru
Projev je útvar mluvený, autor je v přímém kontaktu s posluchači, může na ně tedy reagovat a podle potřeb svůj projev přizpůsobovat situaci. Při prezentaci mluveného projevu využíváme intonaci, tempo řeči a v neposlední řadě i řeč těla.
Projev je charakteristický tím, že v něm řečník zaujímá stanovisko k nějakému jevu, problému, má spíše charakter prezentační než naučný. V posluchačích by měl vyvolávat pocit rovnocennosti. Nejlepší řečníci umí naplnit očekávání posluchačů. Ti nevědomky očekávají, že řečník přednese srozumitelně a strukturovaně to, co by se oni sami ve veřejném projevu neodvážili vyslovit nebo cítí, že by formulovat neuměli. Pokud se mu to podaří, má vyhráno. Stal se ústy těch lidí, ke kterým hovoří.
V našem případě bude převažovat informační a situační charakteristika projevu. Jeho jádrem je poselství budoucím generacím formulované z pohledu konkrétní doby, podložené několika tezemi a argumenty.
Některé užitečné zásady při sestavování projevu
Podrobnější informace o řečnických dovednostech naleznete například na stránkách kamizdat.wz.cz/sloh/8/retorika.htm.
Několik řečnických tipů a triků
Poselství
Poselství v této aktivitě je spíše než skutečným poselstvím příležitostí ke vcítění se do přemýšlení lidí, o jejichž době se žáci při činnostech související s touto aktivitou seznámili. Bude tedy spíše vyjadřovat názory žáků, než historickou reflexi. I tak má jeho formulování velkou hodnotu. Žáci na základě informací o době, kterou reprezentuje jejich postava a delegace, vyjádří formou krátkého, jednoduše strukturovaného projevu poselství budoucím Evropanům. Jeho jádrem by mělo být vyjádření představy sjednocené Evropy pohledem „jejich" doby. Je zřejmé, že hlavním přínosem bude seznámení se s historickými fakty a zejména uvědomění si délky a složitosti procesů, které teprve po staletích vedly ke skutečnému sjednocení Evropy ve fungující společenství.
4. Diskusní okruhy pro závěrečnou diskusi
Celou aktivitu je vhodné zakončit závěrečnou reflexí formou diskuse. Věnovat se můžete například následujícím okruhům:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.