Text příběhu (včetně audio záznamu) najdete ke stažení na webu nakl. KHER v sekci E-knihy.
1] Žáci říkají, co si představí, když slyší jméno Čendeš. Jaký asi je? Jak vypadá?
2] Volné psaní na téma NAROZENÍ DÍTĚTE.
3] Žáci čtou párovým čtením úryvek z pohádky Ivety Kokyové.
V jedné malé vesničce na kopci u lesa, tam kde bydlí Romové, se narodil jedné ženě chlapeček. Když ho porodila, všichni lidé se zděsili. Dítě mělo přední dva zuby, tři oči, tři nohy, ocas a celé tělo mělo chlupaté. Pojmenovali ho Čendeš.
Odmalička na něho všichni Romové plivali, někteří se mu smáli, jiní se ho báli. Nikdo se s ním nechtěl přátelit, nikdo ho neměl rád, jen jeho matka a otec, kterým dal Bůh jediného syna.
Čendeš rychle vyrostl. Mezi lidi nechodil, protože se za sebe styděl. Ze všeho nejraději četl, a tak byl velmi moudrý.
Jedné noci přemýšlel nad svým životem. Kladl si otázku: „Proč nemůžu žít jako ostatní lidé? Proč mě nemá nikdo rád? Proč jsou lidé tak zlí?“ Došlo mu, že v rodné vsi štěstí nenajde. A tu noc se také oblékl a odešel z domu. Políbil svou maminku na čelo, slzy mu při tom stékaly po tváři.
4] Žáci do tabulky zapíší (mohou také sdělit jen ústně):
5] Žáci vypíší, co všechno o Čendešovi vědí:
6] Doplní do Pětilístku, jaký Čendeš byl:
7] Žáci utvoří skupiny (4–5 žáků). Každá skupina vybere z textu jednu situaci a interpretuje ji dle zadání uvedeného v závorce pod úryvky:
8] Žáci napíší Čendešovi libovolný dopis.
9] Žáci si příběh přečtou do konce. Celý příběh vypravují tak, že každý žák převypráví kousek a předává slovo dalšímu spolužákovi, dokud není příběh u konce.
10] Učitel vede diskusi nad otázkami:
12] Ulička odlišnosti
Žáci vytvoří uličku, postaví se čelem proti sobě. Uličkou prochází jeden ze žáků, dobrovolník, který představuje Čendeše, ostatní představují děti, které se mu posmívaly. Žáci nahlas sdělují myšlenky, které běží Čendešovi hlavou.
13] Seznámení se s Ivetou Kokyovou
Učitel žákům na závěr hodiny pustí video (nebo přečte sám) dostupné ve videosekci příručky na webových stránkách nakladatelství KHER (www.kher.cz), kde Iveta Kokyová sama čte svůj medailon. Na základě medailonu se žáci pokusí odhadnout, z jakého prostředí autorka pravděpodobně čerpá náměty ke svým povídkám.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu ROZUMMĚNÍ.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025