Romipen (překládá se jako romství) je soubor hodnot a vzorců chování, kterými by se měl každý (slušný) Rom řídit. Mezi tyto hodnoty patří například úcta ke starším, pohostinnost, pomoc potřebným, soudržnost, kultura stolování, ale také způsob vystupování a chování na veřejnosti.
Romipen
Text příběhu (včetně audio záznamu) najdete ke stažení na webu nakl. KHER v sekci E-knihy .
Metodika k textu Vlado Oláha Romipen
Cíl
• seznámení se s dílem Vlado Oláha
• úcta k lidem
• četba, porozumění textu českému i romskému
• úloha jména v životě člověka
• práce s romským textem
• podpora budování pozitivního vztahu k romštině
Využití
• český jazyk
• matematika
• etická výchova
• ekologická výchova
• komunikace
• vlastivěda
Má rodina
1] Žáci nejprve přečtou celý text po odstavcích, po každém z nich vysvětlí jeho význam. Žáci následně odpoví na otázky k textu:
Už jste někdy jedli pišot se zelím? Řekněte, co je to za jídlo. Pišot je tradiční romské jídlo. Jedná se o vařené taštičky z těsta, které jsou plněné například zelím, mákem, tvarohem atd.
Víte, co je náplní práce dráteníka? Existují dráteníci i dnes?
Umíte vy sami něco opravit?
Už jste v životě něco opravovali? Co jste k tomu potřebovali?
Je podle vašeho názoru lepší věc opravit nebo koupit novou? Proč?
2] Motivační rozhovor o životě prarodičů
Povídáte si s babičkou a dědečkem?
O čem si spolu povídáte?
Znáte nějakou příhodu z dětství babičky nebo dědečka? Podělte se s námi o ni.
Když srovnáte dětství babičky a dědečka s vašim současným životem, v čem se liší?
Podle reakcí dětí učitel klade další otázky.
3] Rodokmen
Znáte jména babičky, dědečka, prababičky a dalších předků? Jestli ano, doplňte je do připraveného schématu. Za domácí úkol ve spolupráci s rodiči a prarodiči potom postupujte dále do historie svého rodu.
Žáci na základě zjištění při sestavování rodokmenů zapíší do tabulky, jaká křestní jména se v jejich rodině vyskytují a vyhodnotí, zda se některá opakují.
Žáci na základě zjištění při sestavování rodokmenů zapíší do tabulky, jaká křestní jména se v jejich rodině vyskytují a vyhodnotí, zda se některá opakují.
Volitelná aktivita pro třídy s vyšším podílem romských dětí
4] Práce s romskou verzí textu
Učitel pustí žákům namluvenou romskou verzi textu. Ta je k dispozici v v audiosekci příručky na webových stránkách nakladatelství KHER www.kher.cz formou odkazu na Youtube.
Učitel připraví kartičky, na nichž budou napsána jednotlivá slova z věty z textu – O phure Roma čirla čores dživenas, sakone manušes bari paťiv denas / Dříve žili staří Romové chudě, každému člověku prokazovali velkou úctu.
Dotyčnou větu z audionahrávky pustí žákům ještě jednou, aby se na ni soustředili (0:28 vteřina).
Žáci se rozdělí do dvojic či menších skupinek tak, aby v každé byl pokud možno romský žák s alespoň minimální kompetencí (rozumět) v romštině.
Učitel do každé dvojice/skupinky rozdá kartičky s romskými a českými slovy vybrané věty. Žáci se nejprve pokusí spárovat kartičky tak, aby českému slovu odpovídal ekvivalent v romštině. Řešení: phure-staří; Roma-Romové; čirla-dříve; čores-chudě, nuzně; dživenas-žili; sakone-každý (v textu každému); manušes-člověk (v textu člověku); bari-velký (v textu velkou); paťiv-úcta (v textu úctu); denas-dávali, prokazovali.
Poznámka k aktivitě 4D
Romští žáci se až na výjimky nesetkávají s psanou formou romštiny, četba pro ně tedy může být nezvyklá a může – i dětem, které jinak v češtině dobře čtou – činit potíže. Proto preferujeme spíše práci v malých skupinách, čtení sami pro sebe či polohlasem, četbě před celým kolektivem se z toho důvodu spíše vyhýbáme. Lze očekávat, že navzdory faktu, že se romské děti s psanou romštinou dosud nesetkaly, budou přesto schopny v různé míře textu rozumět. Proto není nutné se mu zcela vyhýbat, dbát ale při tom na výše uvedená doporučení.
Po splnění předchozího úkolu učitel žákům na tabuli napíše český překlad vybrané věty. Žáci se pokusí ve dvojicích/skupinkách z předložených romských slov na kartičkách složit větu, která bude překladem české věty na tabuli. (Lze očekávat, že děti přeloží větu s jiným slovosledem, což nepovažujeme za chybu.)
Může následovat diskuse o tom (zvláště jsou-li ve třídě přítomny děti pocházející z jiných subetnických skupin Romů – např. olašští, maďarští Romové), zda by uvedená slova přeložily jinak, zda se u nich použitá slova řeknou jinak. Smyslem takové diskuse je jednak dát prostor dětem z jiných subdialektních skupin, jednak poukázat na to, že každé z nich mluví správnou romštinou, tj. svojí romštinou, svým dialektem.
Může následovat diskuse nad příslovím na téma: KOLIK ŘEČÍ UMÍŠ, TOLIKRÁT JSI ČLOVĚKEM.
Alternativně se učitel může zaměřit na význam, jaký vybraná věta nese – úcta k lidem, chudoba cti netratí, apod.
Poznámka k aktivitě 4F
Při této aktivitě se můžeme setkat případně s tím, že se děti budou přít o to, že jejich verze je ta správná, že nebudou uznávat ostatní dialekty (třeba prostě jen proto, že je neznají, zdají se jim cizí, divné – není třeba v tom vždy hledat meziskupinový odstup). Učitel by měl proto dbát na to, aby aktivita končila shodou na tom, že každý mluví po svém (dialektu) jazyk každého je platný a hodný respektu. Podobně jako to činíme v rámci češtiny a jejích nářečí.
Práce s textem
Žáci si na závěr hodiny poslechnou ještě jednou načtenou českou verzi textu a diskutují nad následujícími otázkami:
Povězte, jaký vztah měl děda Jaňus k lidem.
Napište do sešitu, co všechno ty víš o svém dědečkovi nebo babičce.
Přineste na příští hodinu z domova fotografii člověka, kterého si z rodiny nejvíce vážíte, a představte celé třídě, proč.
vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
Základní vzdělávání
Kompetence komunikativní
rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění
Základní vzdělávání
Kompetence komunikativní
naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
Průřezová témata:
Základní vzdělávání
Osobnostní a sociální výchova
Mezilidské vztahy
Mezioborove presahy:
Organizace řízení učební činnosti:
Frontální,
Individuální
Organizace prostorová:
Školní třída
Nutné pomůcky:
obrázek rodokmenu, tabulka na jména, počítač s internetovým připojením a reproduktory, kartičky s romskými a českými slovy