Článek představuje výsledky vlastní tvorby žáků ve vzdělávacím oboru Výtvarná výchova. Příklady, které jsou tu poskytnuty, lze použit jako nápady k využití jednotlivých výtvarných technik nebo jako vzor skloubení jednotlivých výtvarných postupů.
Při pedagogické praxi je ale třeba jednotlivé výtvarné techniky chápat pouze jako cestu, která vede k rozvíjení vlastního uměleckého projevu žáka. Práce s žáky s mentálním postižením v oblasti umělecké činnosti je velmi specifická a vyžaduje individuální přístup pedagoga.
Halloween:
Doba přípravy: 40 minut
Stupeň náročnosti: jednoduché
Pracovní postup:
Nejdříve si vodovými barvami (žlutou nebo červenou) natřeme čtvrtku A3. Nenecháme barvu zaschnout a ještě do mokrého podkladu, pomocí molitanového válečku děláme pruhy tak, aby nám vznikl černý obdélník o něco menší než je čtvrtka A3.
Potom si děti vystřihnou ze čtvrtky A4 dýni, kterou jim předkreslíme. Oranžovou prstovou barvou ji natřeme a necháme uschnout. Na dýni vystřihneme oči, nos a pusu. Vezmeme černou voskovku a zvýrazníme obrysy u vystřižených částí a dýni přestříkáme lakem ve spreji. Nakonec ji podlepíme žlutým papírem a nalepíme na připravenou čtvrtku.
![]() |
Autor díla: Alena Hůlková, Jitka Kršková |
Doba přípravy: 60 minut
Stupeň náročnosti: jednoduché
Pracovní postup:
Čtvrtku A3 nabarvíme vodovými barvami a necháme zaschnout. Rozředíme si temperové barvy (žlutá, zelená, červená, oranžová, hnědá) troškou klovatiny a natíráme je na vylisované listy, které obtiskujeme různě na čtvrtku.
Nakreslíme dětem ježka na čtvrtku A4 ze dvou částí, obličej a tělo a necháme je vystřihnout si je. Menším dětem je vystřihneme sami. Pak si na plastový tác nastříkáme pěnu na holení, do které dáme temperovou barvu (hnědou) a klovatinu (jen trochu), zamícháme špejlí. Vezmeme si tělo ježka a do této hmoty položíme. Na čtvrtce zůstane silná vrstva pěny s barvou, kterou necháme zaschnout (nejlépe do druhého dne). Této technice se říká mramorování pěnou na holení. Natřeme tělo ježka růžovou prstovou barvou. Vystřihneme ze zbytků čtvrtky oko a čumáček a vybarvíme černým fixem, nalepíme na obličej. Červeným fixem domalujeme ježkovi pusu.
Lepidlem Herkules natřeme obě části ježka a nalepíme na připravenou čtvrtku. Nakonec ještě klovatinou potřeme různě čtvrtku a nalepíme na ni rozdrcené usušené listy.
![]() |
Autor díla: Alena Hůlková, Jitka Kršková |
Doba přípravy: 60 minut
Stupeň náročnosti: středně těžké
Postup práce:
Do misky nalijeme vodu (asi do 1/2), přidáme Herkules, zamícháme a do připravené lázně dáme skartovaný papír. Z hmoty vymačkáme přebytečnou vodu a vytváříme papírové koule. Dvě menší na hlavu a dvě větší na bříška sněhuláků. Koule jsou mokré a těžké, uděláme si je s předstihem – schnou nejméně jeden den. Práce s vodou a se skartovaným papírem se dětem velmi líbila.
Potom si čtvrtku A4 natřeme modrým inkoustem. Z průklepového papíru si vystřihneme 2 pruhy cca 3cm široké. Jeden pruh nalepíme na dolní část a druhý na horní část natřené čtvrtky. Zmizíkem děti domalují zimní krajinu. Můžeme ji dětem předkreslit tužkou a oni obrázek samy obtáhnou. Nebo mohou zmizíkem dělat na natřenou čtvrtku jen tečky (nebo hvězdičky), jako když sněží.
Uschlé papírové koule si přilepí s naší pomocí tavnou lepící pistolí na připravenou čtvrtku. Černým fixem domalujeme oči a knoflíky, červeným nos a pusu. Nakonec černou konturou nakreslíme sněhulákům ruce.
![]() |
Autor díla: Alena Hůlková, Jitka Kršková |
Doba přípravy: 40 minut
Stupeň náročnosti: jednoduché
Pracovní postup:
Z černého papíru nejdříve vystřihneme čtverečky cca 1 cm velké na oči a pusu sněhuláka (2 ks na oči a 4 ks na pusu). Z červeného papíru si připravíme nos a ještě z různě barevných zbytků klobouk a tři knoflíky (každý může být jinak barevný). Nakonec si děti vystřihnou asi 5 ks proužků cca 10 cm dlouhých a 0,50 cm širokých z hnědého nebo černého papíru na koště.
Všechny části předem předkreslíme na barevné papíry a děti je samy nebo s naší dopomocí vystřihnou. Nakonec už jen zbývá všechny vystřižené části správně nalepit na papírový sáček.
![]() |
Autor díla: Alena Hůlková, Jitka Kršková |
Doba přípravy: 45 minut
Stupeň náročnosti: středně těžké
Pracovní postup:
Do misky nalijeme trochu přípravku na nádobí a doplníme do poloviny vodou. Brčkem děti nafoukají bubliny, aby byly nad miskou. Potom opatrně nasypeme modrou potravinářskou barvou.
Když nám bubliny klesnou tak je znovu brčkem přifoukneme. Vezmeme si čtvrtku A4 a přiložíme ji na obarvenou čepici z bublin. Rukou přitlačíme, aby se bublinky na čtvrtku obtiskly.
Po zaschnutí domalujeme černým fixem obrys akvária (kulatý) a vystřihneme.
Čtvrtku A3 natřeme prstovými barvami a necháme uschnout. Po zaschnutí na ni přilepíme vystřižené akvárium.
Z alobalu si uděláme dvě rybičky a vybarvíme je barvami na sklo (jsou výraznější). Nakonec rybičky potřeme lepidlem (Herkules) a nalepíme do akvária.
![]() |
Autor díla: Alena Hůlková, Jitka Kršková |
Doba přípravy: 60 minut
Stupeň náročnosti: středně těžké
Pracovní postup:
Čtvrtku A3 si natřeme černou prstovou barvou. Na druhou menší čtvrtku si kružítkem uděláme několik kruhů různých velikostí, které si vystříháme.
Rozmícháme si do misky trochu žluté prstové barvy (můžeme přidat i temperovou) s lepidlem a vodou a za pomoci kartáčku na zuby ji rozstřikujeme po natřené černé čtvrtce – jako hvězdy.
Potom si připravíme několik misek (stačí 3), do každé dáme trochu přípravku na nádobí a vody a pomocí brčka děti rozfoukávají tekutinu (pozor, aby ji nepily). Nad miskou se udělá „čepice“ z bublin a na ni nasypeme potravinářskou barvu. Do každé misky dáme jinou barvu. Vezmeme si vystřižený kruh a přiložíme na bubliny. Tak si připravíme postupně všechny kruhy – planety.
Po zaschnutí je nalepíme libovolně na připravenou čtvrtku. Nakonec můžeme ještě dozdobit tak, že u jedné nebo dvou planetek uděláme lepidlem půlkruh (prstenec) a ten posypeme třpytkami.
![]() |
Autor díla: Alena Hůlková, Jitka Kršková |
„Výkresy“ žáků vznikly za použití mnoha výtvarných metod a specifických pracovních postupů, které kromě uměleckého cítění rozvíjejí i motorické dovednosti žáka. Určitě se ale mohou jednotlivé uvedené „kroky“ - modelování z hmoty vytvořené z lepidla a drceného papíru, nanášení barev válečkem, mramorování barvenou pěnou, malování zmizíkem, obtisk přírodnin atd. - použít při výuce žáků s mentálním postižením odděleně či v jiné kombinaci tak, aby byl ponechán dostatečný prostor pro umělecké vyjádření žáků.
Součástí vybraných pracovních postupů (soubory ke stažení) jsou i záznamové archy s příklady slovního hodnocení práce jednotlivých žáků. S jejich pomocí si lze udělat představu o náročnosti výroby a možnostech přizpůsobení výuky individuálním potřebám žáka.
Tento materiál vznikl v projektu za podpory ESF v ČR, EU, MŠMT, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost pod názvem: Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem v ZŠ speciální a Praktické škole Černovice, reg. č. CZ 1.071.2.3701.0003.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: