Vzdělávací oblast Člověk a svět práce je důležitou oblastí ve vzdělávání žáků se zdravotním postižením. Pedagogové u žáků v průběhu výuky rozvíjejí jejich motoriku, vedou je k získání manuální zručnosti a k vytváření praktických pracovních dovedností.
Očekávané výstupy oblasti stanovují, že žák by měl být schopný pracovat podle předlohy a vytvářet přiměřenými pracovními postupy různé výrobky z drobných materiálů. Je žádoucí vybírat takové typy výrobků, které dokáží žáci v maximální míře vytvářet vlastními silami, z laciných materiálů, výrobky motivující žáky k procesu tvorby.
Jako inspiraci mohou pedagogové využít následující pracovní postupy názorně dokumentující krok za krokem vznik jednoduchých výrobků z pedigu. Positivem je:
Opět lze s poskytnutými pracovními postupy (především s řadou fotografií v příloze) pracovat také při motivaci žáků, při jejich hodnocení či v hodinách jiných vyučovacích předmětů (např. čtení, řečové výchovy, matematiky…).
Anděl:
Doba přípravy: 10 min.
Stupeň náročnosti: náročné
Doba přípravy: 5-10 min.
Stupeň náročnosti: jednoduché
Poznámka: Prostředek kytičky můžeme nabarvit barvami na dřevo.
Doba přípravy: 5 – 7 min.
Stupeň náročnosti: středně těžké
Součástí pracovních postupů v příloze jsou i záznamové archy s příklady slovního hodnocení práce jednotlivých žáků. S jejich pomocí si lze udělat představu o náročnosti výroby a možnostech přizpůsobení výuky individuálním potřebám žáka. Vyučující se může lépe připravit na postup výroby („…samostatně by neprovedl žádnou část…, …práci odmítá…, …pracovala samostatně pouze s dohledem…) i možné modifikace. Ze záznamových archů je zřejmé, že pracovní postup je konstruován tak, aby i žáci s nejtěžším typem postižením měli prostor pro vlastní aktivitu („…velkou radost projevoval při namáčení pedigu...“). Nechybí ani popis prožívání procesu tvorby žákem („…hotový výrobek si ohmatal a měl radost…“). Ze záznamů je zřejmá profesionalita vyučujících včetně jejich osobního přístupu k žákům.
Tento materiál vznikl v projektu za podpory ESF v ČR, EU, MŠMT, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost pod názvem: Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem v ZŠ speciální a Praktické škole Černovice, reg. č. CZ 1.071.2.3701.0003.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: