Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen MŠMT) doporučuje ředitelům a ostatním pedagogům středních škol věnovat pozornost výuce mezinárodního humanitárního práva jako souboru závazků chránících lidské hodnoty a práva, a to především ve výuce společenskovědních předmětů.
Mezinárodní humanitární právo (MHP) se zabývá právní regulací ozbrojených konfliktů s cílem je humanizovat, tj. učinit vše pro zmírnění utrpení těch, kteří nejsou na konfliktu přímo účastni, i těch, kteří již byli z konfliktu vyřazeni (civilisté, ranění, zdravotníci a zajatci). Základním kodexem mezinárodního humanitárního práva jsou Ženevské úmluvy (ŽÚ) o ochraně obětí ozbrojených konfliktů (z r. 1949) a jejich dodatkové protokoly (z r. 1977 a 2005), jejichž účastníkem je i Česká republika. Z toho také vyplývá povinnost šířit znalost o mezinárodním humanitárním právu mezi obyvatelstvem, včetně žáků a studentů.
Metodické doporučení uvedené v příloze aktuálně reaguje na závazky vlády ČR přijaté v rámci 31. Mezinárodní konference Červeného kříže a Červeného půlměsíce, která se konala v listopadu 2011 v Ženevě. Česká republika se zavázala ve spolupráci s Českým červeným křížem dále rozvíjet šíření znalostí mezinárodního humanitárního práva mj. v rámci státní správy, v ozbrojených silách a bezpečnostních sborech ČR, ve složkách integrovaného záchranného systému a zejména též ve středních, vyšších odborných a vysokých školách. Klíčový pojem mezinárodní humanitární právo není sice v rámcových vzdělávacích programech pro obory středního vzdělání explicitně zmíněn, přesto znalosti o principech MHP jsou již nyní součástí povinného vzdělávacího obsahu některých vzdělávacích oblastí a průřezových témat RVP. V RVP G se konkrétně jedná o vzdělávací oblast Člověk a společnost (Občanský a společenskovědní základ, Dějepis) a průřezové téma Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, v RVP SOV pak jde o Společenskovědní vzdělávání a o průřezové téma Občan v demokratické společnosti.
Metodické doporučení prezentuje mezinárodní humanitární právo ve čtyřech rovinách: teoretické, didaktické, informační a praktické. Materiál ukazuje východiska výuky mezinárodního humanitárního práva, popisuje vztah k rámcovým vzdělávacím programům, doporučuje konkrétní metody a formy práce. Součástí metodického doporučení jsou také odkazy na materiály a další informační zdroje a 4 výukové aktivity: Amarovo rozhodnutí, Bunal a Sorálie, Musí to tak být?, Jsme opravdu lidmi? Ty mohou být praktickou inspirací pro výuku mezinárodního humanitárního práva na středních školách.
Celé metodické doporučení pro výuku mezinárodného humanitárního práva v oborech středního vzdělávání naleznete v PŘÍLOZE tohoto článku.
Vybrané části přílohy budou také průběžně publikovány jako samostatné články v seriálu Mezinárodní humanitární právo ve výuce.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Mezinárodní humanitární právo ve výuce.
Ostatní články seriálu: